هر ماموریت اورژانس بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون ریال هزینه دارد

معاون مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هر ماموریت و اعزام اورژانس بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان برای ما هزینه دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسین محزون معاون مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در پنج ماهه ابتدایی امسال ۵۴۸ هزار و ۱۵۲ تماس با اورژانس ۱۱۵ گرفته شد که به طور میانگین ۳۵۳۶ تماس به صورت روزانه می‌شود. این آمار حدودا سه برابر سال‌های گذشته است.

او افزود: از این تماس‌ها ۱۴۴ هزار و ۶۳۲ مورد منجر به اعزام آمبولانس شد و ۱۷ هزار و ۳۲۸ مورد هم مزاحمت‌های تلفنی بود که بی‌مورد با ۱۱۵ تماس می‌گیرند. این مزاحمت‌های تلفنی حدود ۱۱۱ تماس به صورت روزانه است. کل ماموریت‌های ما در امسال۱۶۳ هزار و ۴۳۶ مورد بوده که شامل بیماران کرونایی و تصادفات می‌شود. هر ماموریت و اعزام اورژانس بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان برای ما هزینه دارد.

اورژانس برای مشاوره تلفنی نیست

معاون مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ۱۵۵ هزار تماس هم به‌عنوان مشاوره تلفنی بیماران حاد ثبت شده است، ادامه داد: اورژانس برای مشاوره تلفنی در موارد عادی نیست و سامانه‌های تلفنی مختلفی مانند ۱۹۱ و ۱۹۰ برای این امر وجود دارد. با درگیر کردن و اشغال کردن تلفن اورژانس برای این موارد باعث می‌شود که به سایر بیماران دیر خدمت‌رسانی شود. علاوه بر مشغول کردن خطوط که موجب اختلال در برقراری ارتباط می‌شود، این مزاحمت‌های تلفنی یا تماس‌های بی‌مورد با ۱۱۵ باعث کاهش کارایی و خستگی نیرو‌ها می‌شود.

بیش از ۸۰ ماموریت اورژانس هوایی در دو سال اخیر در خراسان

محزون بیان کرد: برای سطح یک اورژانس بالگرد اعزام می‌کنیم که در سطح شهر مشهد با توجه به ایستگاه‌های مختلف اورژانسی که وجود دارد بالگرد اعزام نمی‌شود، اما در سطح استان اگر فوریت و سطح یک بیماری وجود داشته باشد بالگرد اعزام می‌شود. در سال ۹۸ و ۹۹ به ترتیب ۴۵ و ۳۸ مورد اعزام بالگرد را داشتیم. همچنین اورژانس ریلی ما هنوز راه نیفتاده است و اورژانس ریلی در حال حاضر نداریم.

او با اشاره به قرارداد اورژانس با پلیس راهور تصریح کرد: قراردادی برای مسیر سبز منعقد کرده‌ایم که برای آمبولانس‌ها مسیر سبز ایجاد کنیم تا در مواقع نیاز، راهنمایی و رانندگی چراغ‌های تقاطع‌ها را برای مسیر آمبولانس سبز کند.

حدود ۹۰ آمبولانس فعال در مشهد وجود دارد

معاون مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه وضعیت پایگاه‌های اورژانس در سطح شهر مطلوب نیست، اما خوب است، تاکید کرد: یکی از مشکلات ما در پیک پنجم کرونا، ابتلا تکنسین‌ها و پرسنل اورژانس به کرونا بود که سبب می‌شد افراد از چرخه خدمت‌رسانی خارج شوند. آمبولانس‌ها و کد‌های پرسنل ما مدام در حال اعزام و انتقال بیماران بودند و این مساله باعث نیاز به تعمیرات در خودرو‌ها و تجهیزات هم می‌شد. کدی را داشتیم که آمبولانس از هشت صبح که روشن می‌شد، دو نیمه شب خاموش می‌شد و به صورت پی‌درپی بیماران را اعزام می‌کرد. حدود ۹۰ آمبولانس و کدفعال داریم که به طور مستمر در هفت روز هفته و به صورت ۲۴ ساعته خدمت‌رسانی می‌کنند.

محزون اظهار کرد: تمام استرس‌هایی که در بخش‌های بیمارستانی مانند اورژانس‌ها به پزشکان، پرستاران و... وارد می‌شود، در اورژانس پیش بیمارستانی و همکاران ما که به محل‌های حادثه یا منزل افراد اعزام می‌شوند را یک نفر متحمل می‌شود و خواهش ما این است که این پرسنل بیشتر درک شوند؛ اگر بیماری به بیمارستان ارجاع می‌شود، ممکن است اولویتِ بیمارستان تحویل مریض ما نباشد، اما اگر مقدور است زمانی که کد ۱۱۵ می‌رسد، سریع‌تر تعیین تکلیف کنند تا کد و خودروی آمبولانس آزاد شود و بتواند سریع‌تر به نجات یک بیمار دیگر بپردازد.

انتهای پیام//ا.د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.