روزانه ۷ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل در مشهد مصرف می‌شود

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد گفت: هر روز در مشهد بیش از ۴ میلیون لیتر بنزین و ۳ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ایمان فرهمندی رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با بیان اینکه هر روز در مشهد بیش از ۴ میلیون لیتر بنزین و ۳ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌شود،گفت: برای تصفیه فقط دی‌اکسید کربن تولیدی از خودرو‌های شخصی ما مردم مشهد، در سال به جنگلی به وسعت جنگل گلستان نیاز داریم.

او با اشاره به ۳۱ شهریور روز جهانی بدون خودرو افزود: برابر با سیاهه انتشار آلاینده‌های هوای مشهد بیش از ۷۵ درصد آلودگی هوای شهر در حوزه حمل‌‌و‌نقل و ترافیک و نیمی از آن توسط خودرو‌های شخصی و موتورسیکلت‌ها تولید می‌شود و منابع محدود و غیرتجدیدپذیر سوزانده شده و به گاز‌های آلاینده هوا تبدیل می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با بیان اینکه آلودگی هوا منشأ بسیاری بیماری‌ها است، ادامه داد: برای تصفیه فقط دی‌اکسید کربن تولیدی از خودرو‌های شخصی ما مردم مشهد، در سال به جنگلی به وسعت جنگل گلستان نیاز داریم که چنین امکانی در اختیارمان نیست و آلودگی در شهر باقی می‌ماند.

فرهمندی بیان کرد: می‌توانیم استفاده از وسایل حمل‌ونقل را به صورت بهینه مدیریت کنیم. اکثر ما سفر‌هایی با خودرو‌های شخصی انجام می‌دهیم که نیاز به خودرو ندارد. سفرکوتاه در محلات، خرید سبک و سفر‌های زیارتی را می‌توانیم با مد‌های دیگر مثل دوچرخه، اتوبوس و پیاده جایگزین کنیم.


بیشتر بخوانید


او تصریح کرد: راندمان تولید آلودگی هوا به ازای هر سفر با اتوبوس شهری به اندازه یک پنجم خودرو‌های شخصی است؛ یعنی به ازای هر سفر شخصی ۵ برابر انجام همان کار با اتوبوس آلودگی تولید می‌کنیم که میزان آلودگی موتورسیکلت‌ها نیز تا ۷ برابر خودرو‌های سواری است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه وظایف اصلی مدیریت شهری در این زمینه به سه دسته تقسیم می‌شود، تاکید کرد: دسته اول تامین زیرساخت است. مد‌های پاک و همگانی زیرساخت لازم دارد. توسعه شبکه ریلی گسترش خطوط اتوبوسرانی، مناسب سازی معابر و پیاده رو‌ها  از جمله اقدامات در این زمینه است.

فرهمندی اظهار کرد: دسته دوم اطلاع رسانی، آموزش، فرهنگ سازی و تبلیغات است که در این زمینه ضعف اساسی داریم. اطلاع رسانی از زیرساخت‌ها و امکانات موجود که در شهر وجود دارد، اتفاق نمی‌افتد و اثرگذار نیست. نیاز به همکاری موثر با سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های مرجع برای سوق دادن فضای ذهنی جامعه به استفاده بیشتر از مد‌های حمل و نقلی کم آسیب به‌جای خودرو‌های شخصی و موتور سیکلت داریم.

او افزود: دسته سوم برخی اقدامات مکمل برای کمک به توزیع عادلانه امکانات و کاهش خودرومحوری مثل ایجاد محدوده‌های ترافیکی و تقویت پارک حاشیه‌ای است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه در حمل و نقل کرامت‌محور حفظ کرامت انسان‌ها مورد توجه است، ادامه داد: خدمت حمل و نقل وقتی به صورت شایسته انجام می‌شود که کرامت انسان‌ها حفظ شود و این امر مستلزم بهبود کمیت و کیفیت خدمات، تنوع بخشی و دسترس‌پذیری برای تمام شهروندان است.

 

انتهای پیام//س.ع

برچسب ها: گازوئیل ، حمل و نقل ، بنزین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.