ناجی هایی در شعله های سرخ آتش

نام آتش که بر سر زبان‌ها بیاید تصویر ناجی انسان‌ها از شعله‌های آتش در ذهن‌ها نقش می‌بندد، ناجی‌هایی که امروز به نام آن هاست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ، امروز روز آتش نشان است و به این بهانه یادی کردیم از افرادی که به هنگام خطر تنها امیدمان هستند و با شماره گیری ۳ عدد از هرکسی به انسان نزدیک‌تر می‌شوند و شتابان برای کمک و نجات جان همنوع خود می‌آیند تا با آمدنشان هم جلوی بروز حادثه‌ای جبران ناپذیر را بگیرند.خواه نجات جان انسان باشد و خواه نجات یک ساختمان از دود و آتش درست مثل علی لندی ،شهید نوجوان ۱۵ ساله  خوزستانی که خود در آتش سوخت تا دو تن دیگر نسوزند و نجات یابند.به این مناسبت هم صحبت یکی از نیرو‌های آتش نشانی خرمشهر شدیم به نام محمود احمدی پور کوتی تا از علت ورودش به این کار بگوید تا خاطرات تلخ و شیرینی که در طول این مسیر پر حادثه بر او و همکارانش گذشته.

چند سال دارید و چه مدت از شروع کارتان به عنوان آتش نشان می‌گذرد؟

۴۰ ساله هستم و ۱۰ سال است که آتش نشان هستم.

چطور وارد این حرفه شدید؟

پیش از ورود به کار آتش نشانی از نیرو‌های شهرداری خرمشهر بودم که به دلیل علاقه‌ای که به آتش نشانی و نجات شهروندان از آتش سوزی داشتم وارد این سازمان شدم تا پس از گذراندن دوره‌ی آموزشی به عنوان آتش نشان به همشهریانم خدمت کنم.

شغل آتش نشانی چطور شغلی است و دارای چه ویژگی‌هایی است؟

آتش نشانی بیشتر از آنکه شغل باشد عشق است و باید عاشقانه به آن پرداخت تا بتوان سختی هایش را تحمل کرد. اما به طور کلی شغلی است مانند همه‌ی شغل‌ها با سختی و شیرینی های مخصوص خود.

چند فرزند دارید و چقدر با نکات ایمنی و شغلتان آشنایشان کردید؟

یک دختر دارم که از ابتدا کنجکاوی خود را در رابطه با رنگ لباس کاری ما که قرمز است و شیوه‌ی خاموش کردن آتش بروز میداد و سبب شده تا با وجود سن کم اطلاعاتی در خصوص انواع آتش سوزی‌ها و نحوه خاموش کردن آن‌ها داشته باشد و توصیه‌ی من به همه خانواده‌ها این است که فرزندان خود را با نکات ایمنی آشنا کنند تا بتوان تا حدی از بروز حادثه‌های آتش سوزی جلوگیری شود.

توصیه‌ی شما به افرادی که به این شغل علاقه دارند و خواستار ورود به آن هستند چیست؟

این شغل را به تمام افرادی توصیه می‌کنم که آن را دوست دارند چراکه اگر بدون علاقه و عشق به کار وارد آن شوند در رویارویی با خطرات و ناملایمات از انتخاب خود پشیمان می‌شوند و اضافه بر این نیاز است که در حین عملیات و روبه رو شدن با فرد آسیب دیده یا شخصی که مال او در حال سوختن است آرامش خود را حفظ کنند و با روحیه‌ای مضاعف و کاری روانشناسانه اقدام به انجام کار خود کنند.

صحبت از بهره گیری از نکات روانشناسی در هنگام عملیات کردید برای نیرو‌های آتش نشانی خرمشهر دوره‌های آموزشی اطفای حریق یا روانشناسی برگزار میشود؟

بله مدت به مدت دوره‌های آموزشی مقدماتی و تکمیلی با حضور مربیان با تجربه برای نیرو‌ها برگزار می‌شود، ولی در صورت تمایل به آموزش تخصصی افراد می‌توانند دررشته‌های تخصصی دانشگاهی تحصیل کنند.

در طول سال ۱۰ سال خدمت در آتش نشانی قطعا به اندازه‌ی کافی هم خاطرات تلخ از عملیات در ذهنتان ثبت شده و هم شیرین. در ابتدا یک خاطره‌ی شیرین تعریف کنید.

در یکی ازعملیات‌هایی که نیرو‌های آتش نشانی ایستگاه ما به آن اعزام شده بودند کنتور برق خانه‌ای دو طبقه در خرمشهر آتش گرفته بود و یک مادر و فرزند ۴۰ روزه اش در دود گیر کرده بودند و که یکی از نیرو‌ها به وسیله‌ی نردبان آتش نشانی از پنجره‌ی منزل وارد شد و پس از نجات نوزاد و آوردن آن به پایین مادر او را نیز که دچار دود گرفتگی شده بود با استفاده از دستگاه تنفسی او را از مرگ حتمی نجات دادند و به بیرون منزل منتقل کردند.

یک خاطره‌ی تلخ هم برای ما تعریف کنید.

در یکی دیگر از عملیات‌ها که به شهرک صنعتی این شهرستان اعزام شده بودیم که در هنگام اطفای حریق نیاز به بالا رفتن از نردبان برای خاموش کردن آتش احساس می‌شود و در نهایت منجر به سقوط یکی از همکارانمان از نردبان و آسیب دیدن از ناحیه‌ی کمر شد.

رابطه‌ی مردم با نیرو‌های آتش نشانی چطور هست در اعزام نیرو به محل حادثه در بحث در ترافیک ماندن نیروی این سازمان با مشکل مواجه هستید؟

بیشتر همشهریان هنگام عبور ماشین آتش نشانی همکاری لازم را با نیرو‌ها دارند و نهایت سعی خود را به کار میگیرند که ماشین عملیاتی در ترافیک معطل نشود که جا دارد از همه‌ی شروندان خرمشهری از این بابت تشکر کنم.

با تمام سختی و شیرینی‌های شغلتان، از آن راضی هستید؟

برای رضایت از شغلمان همین کافی است که با تلاش خود افرادی را که بی پناه از ما برای نجات جانشان تقاضای کمک می‌کنند را از مرگ حتمی نجات دهیم.

در پایان صحبتی با شهروندان دارید؟

تنها راه جلوگیری از بروز حوادث آتش سوزی تنها و تنها رعایت و توجه به نکات ایمنی است از همه‌ی شهروندان خواهش میکنم که توجه ویژه‌ای به رعایت این نکات داشته باشند.

انتهای پیام / ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.