وزارت علوم در هفته ای که گذشت:

از مجازی شدن آموزش دانشجویان کارشناسی تا بورسیه رتبه‌های زیر ۵۰۰ کنکور

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

دستورالعمل برگزاری آئین نودانشجویان به دانشگاه‌ها ابلاغ شد

غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم طی نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌ها، دستورالعمل برگزاری آئین نودانشجویان را ابلاغ کرد. در این نامه ضمن گرامی‌داشت فرارسیدن بهار علم و دانش، سال تحصیلی را آغازی دیگر در شکوفایی و کسب معرفت دانسته است.

او با اشاره به اینکه ورود به دانشگاه مرحله جدیدی در زیست آینده سازان کشور است، افزود: این مرحله گذار از دوران نوجوانی به جوانی است و این انتقال که نمادی از خوداتکایی و مواجهه با افق‌های جدید را با خود به همراه دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و نیازمند برنامه‌ریزی صحیح است.

او با تأکید بر دو مؤلفه دانشوری و فرهنگ دوستی که اساس فرآیند شکل گیری انسان دانشگاهی است، بیان کرد: در این مرحله باید هویت جدید دانشجویان برای آنان به درستی باز تعریف شود و این امر یکی از مهم‌ترین رسالت دانشگاه است.

 غفاری تصریح کرد: اکنون در آغاز تحصیلی جدید به سر می‌بریم، لازم است تا تمهیدات لازم جهت برپایی «آئین نودانشجویان» با هدف معرفی دانشگاه و فضای علم و دانش اتخاذ شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: با توجه تداوم شیوع همه گیری بیماری کرونا، ضروری است تا ضمن رعایت دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا ترتیبات لازم به منظور برگزاری این آئین به صورت ترکیبی از حضوری و مجازی فراهم شود.

گفتنی است در بخشی از این دستورالعمل نیز، شیوه برگزاری آئین نو دانشجویان متناسب با شرایط کرونایی تبیین شده است.

آموزش دانشجویان کارشناسی، مجازی است

 محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها که امروز سوم مهر در دانشگاه صنعتی شریف و در کنار مزار شهدای گمنام دانشگاه شریف برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سال تحصیلی جدید را در کنار شهدای گمنام دانشگاه شریف آغاز کردیم و امیدوارم بتوانیم از طریق علم و دانش، دِین خود به میهن‌ عزیزمان ادا کنیم.

زلفی‌گل با بیان اینکه امیدواریم از این تجربه دوران کرونا برای دوره پسا کرونا استفاده کنیم، افزود: در حال حاضر شیوه حضور دانشجویان ما در دانشگاه‌ها تلفیقی است و فعلاً دانشگاه‌ها به صورت تلفیقی (آموزش مجازی و حضوری) به کار خود ادامه می‌دهند.

او اضافه کرد: آموزش حضوری برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری است که پروپوزال پایان‌نامه‌شان تصویب شده است؛ آن‌ها در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها حضور می‌یابند و در صورت نیاز، خوابگاه در اختیارشان قرار می‌گیرد و از امکانات رفاهی می‌توانند استفاده کنند.

وزیر علوم تصریح کرد: آموزش دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که هنوز به مرحله پایان نامه و رساله دکتری نرسیدند، مجازی است و برای دانشجویان مقاطع کارشناسی هم فعلاً آموزش‌ها حضوری نیست و به صورت مجازی، فعالیت‌ها پیگیری می‌شود؛ ما تابع دستورات و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و هرچه تصمیم بگیرند، موظفیم اجرا کنیم.

او به موضوع کنکور اشاره کرد و ادامه داد: در زمینه کنکور، دو قانون داریم؛ یکی را مجلس شورای اسلامی تصویب کرده و دیگری مصوباتی که اخیرا شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده است که از سال ۱۴۰۲ قرار است اجرا شود. سعی می‌کنیم برنامه‌ریزی کنیم بر اساس قوانینی که وجود دارد، آن‌ها را اجرا کنیم.

هر عضو هیئت علمی با شرطی می‌تواند فرزند خود را به محل زندگی‌اش منتقل کند

زلفی‌گل درباره سهمیه فرزندان اعضای هیئت علمی گفت: سهمیه‌ها ساماندهی شده‌اند و در خصوص سهمیه‌های فرزندان اعضای هیئت علمی، هر عضو می‌تواند فرزند خود را به محل زندگی خود منتقل کند به شرطی که حداقل نمره قبولی آن دانشگاه را داشته باشد.

او در خصوص سیاست وزارت علوم برای ساماندهی مراکز آموزش عالی افزود: ما در این زمینه مصوباتی در حکم قانون داریم و باید با کار کارشناسی و همکاری کمیسیون آموزش و تحقیقات، این طرح را پیگیری کنیم و به گونه‌ای که امکان رشد آموزش عالی در مناطق محروم متوقف نشود.

اکثر اعضای هیئت علمی واکسن تزریق کردند

وزیر علوم در خصوص واکسیناسیون دانشگاهیان گفت: خدا را شکر می‌کنیم با ورود واکسن در کشور، شرایطی ایجاد شده که اکثر اعضای هیئت علمی واکسن تزریق کردند و واکسیناسیون هم با سرعت در حال انجام است. امیدواریم با تزریق دُز دوم برای دانشجویان، به شکل حضوری آموزش را داشته باشیم.

او با بیان اینکه دانشگاه با حضور دانشجو معنا و مفهوم پیدا می‌کند، اضافه کرد: مسئولان هم سعی کنند شرایطی را فراهم کنند که امکانات لازم برای دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری فراهم شود که به صورت حضوری آموزش ببینید.

تعداد صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها رو به افزایش است

زلفی‌گل همچنین افزود: می‌دانیم که تعداد صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها رو به افزایش است، زیرا جمعیت دانشجویی رو به کاهش است اما حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانشجو خواهیم داشت.

او در پاسخ به این پرسش که «آیا سیاست جدیدی برای تغییر و تحولات در سال تحصیلی دارید یا خیر، گفت: در وزارت علوم ضمن صیانت از دستاورد‌های علمی کشور سعی می‌کنیم کمبود‌ها و چالش‌هایی که در این وزارتخانه وجود داشته است را بر طرف کنیم.

مقوله ورزش دانشجویی در دانشگاه‌ها ارتقا می‌یابد

غلامرضا غفاری سرپرست سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ورزش‌های دانشگاهی که از سوی وزارت علوم برگزار می‌شوند، تاکید کرد: روز بیستم سپتامبر هر ساله به عنوان روز بین المللی ورزش‌های دانشگاهی نامگذاری شده است.

او افزود: این نامگذاری معمولا در مراکز دانشگاهی باعث شده تا با توجه به نقش و جایگاهی که ورزش در زندگی دانشجویان دارد برنامه‌هایی برگزار می‌شوند و این برنامه‌ها معطوف به این هستند که ورزش و به ویژه ورزش همگانی در دانشگاه‌ها بتواند ترویج و گسترش بیشتری داشته باشد.

غفاری تصریح کرد: بنابر اهمیتی که این موضوع در سلامت جسمانی دانشجویان در ابعاد مختلف دارد باید بپذیریم که در سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان هم بسیار موثر است؛ چرا که ورزش اساسا به عنوان یک امر جمعی دارای پیامد‌هایی است که هم متوجه خود ورزشکار است و هم متوجه جمع و نهاد و مجموعه‌ای که ورزش در آن دایر و جاری است.

سرپرست سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره ارتقای ورزش‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌ها هم در گذشته و هم الان به برنامه‌های ورزشی و برنامه‌های مربوط به تربیت بدنی و ورزش توجه خاصی نشان می‌دهند که اگر سرانه فضا‌هایی را که برای ورزش در دانشگاه‌ها طی چند سال گذشته ایجاد شده و همچنان در برنامه هستند، نگاه کنیم شاهد یک رشد قابل توجهی خواهیم بود.

غفاری با بیان اینکه در تلاش هستیم تا مقوله ورزش با تنوعی که دارد در دانشگاه‌ها هم ارتقا یابد، تاکید کرد: تلاش شده تا تمامی ورزش‌ها در قالب‌ها و حوزه‌های مختلف مانند: سالنی و محیط‌های سرپوشیده و عمومی در دانشگاه‌ها شکل بگیرند، طی ماه‌های گذشته شاهد احداث و دایر شدن محیط‌های ورزشی فراوانی در دانشگاه‌ها بوده ایم و سرانه دانشجویی ورزش نشان از این موضوع دارد که ورزش در دوره‌های قبل و کنونی همچنان حائز اهمیت است.

سرپرست سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: مقوله زندگی دانشجویی یک مقوله‌ای است که در برنامه‌های وزیر علوم یعنی دکتر زلفی گل وجود دارد که در دولت سیزدهم باید به آن توجه شود. در حوزه زندگی دانشجویی یکی از عناصر مهم و بسیار تعیین کننده بحث ورزش است.

او افزود: به نوعی با بحث جغرافیای فراغت که وزیر علوم روی آن تاکید دارد، بازهم مقوله ورزش سهم و نقش مهمی را پیدا می‌کند؛ بنابراین بخ نظر می‌رسد که در برنامه‌های آتی هم مقوله ورزش سهم قابل توجهی را داشته باشد و اهتمام خوبی هم خوشبختانه بر اساس ارتباطاتی که بین وزارت خانه‌های متولی امر ورزش هستند کمک خواهد کرد تا مقوله ورزش رونق خوبی در میان جوانان ایرانی و جوانان دانشجو بگیرد.

افق‌های جدید در تعاملات علمی بین‌المللی، نیازمند حرکت‌های نو است

سالار آملی رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی گفت: امروزه و در شرایط کنونی، در سپهر جدید، متفاوت و تازه‌ای از تعاملات علمی بین المللی قرار گرفته‌ایم. از سویی، حرکت رو به رشد همکاری‌های علمی بین المللی داخلی را در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم و از سوی دیگر، موانعی در مسیر همکاری‌های علمی بین المللی به وجود آمده است.

دکتر حسین سالارآملی، افزود: وقتی از منظر راهبرد کلان بین المللی وزارت علوم به مجموعه این تحولات بپردازیم، افق‌های جدیدی را در آینده تعاملات بین المللی مشاهده می‌کنیم که نیازمند حرکت‌های نو بر پایه تجربیاتی است که از بستر بین‌المللی‌سازی آموزش عالی به دست آمده است.

وی با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید گفت: بر اساس برنامه‌های وزیر محترم علوم، نشست هم‌اندیشی معاونان بین‌الملل به منظور بررسی، تبیین و تدوین سیاست‌های همکاری در چهار حوزه اصلی همکاری‌های دوجانبه و چند‌جانبه بین‌المللی، سازمان‌های تخصصی علمی بین‌المللی و همچنین دیپلماسی علم و فناوری بر بستر گسترش زبان فارسی برگزار می‌شود

دکتر سالارآملی به موفقیت کارگروه‌های ملی همکاری‌های علمی بین‌المللی اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از محور‌های این نشست، بررسی نقش و جایگاه کارگروه‌ها در ایجاد، توسعه و تحکیم همکاری‌هاست.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم در ادامه گفت: در این نشست به چندین محور پرداخته می‌شود که اهم این محور‌ها تبیین سیاست‌های کلان وزارت عتف در چهارچوب دیپلماسی علمی و اشاره به تجارب موفق است که سخنرانان به نقطه نظرات خود در این زمینه می‌پردازند و همچنین در خصوص گسترش زبان ادبیات فارسی سیاست‌های کلان وزارت علوم در چارچوب دیپلماسی علم و فناوری در بستر توسعه زبان فارسی، بحث و تبادل نظر می‌شود.

وی افزود: در موضوع همکاری‌های علمی بین‌المللی نیز بر اهمیت گسترش زبان و ادبیات فارسی تاکید شده و اساتید و صاحب‌نظران این حوزه نسبت به تحولات این بخش از تعاملات بین‌المللی می‌پردازند.

گفتنی است که این نشست به صورت مجازی از ساعت ۸ لغایت ۱۴.۳۰ امروز (یکشنبه ۴ مهر ماه) ادامه دارد.

رتبه­‌های زیر ۵۰۰ کنکور در رشته‌های علوم پایه بورسیه می‌شوند

 بر اساس اعلام شرایط ثبت نام پذیرفته شدگان کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ و به استناد نامه شماره ۸۱۸۰۱۴/۳ مورخ ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰ معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری استعدادهای برتر را در رشته‌های علوم پایه بورسیه می‌کند.

این اقدام در راستای حمایت از حوزه‌های علوم پایه و کمک به جذب استعدادهای برتر کنکور سراسری در رشته‌های مربوطه است.

بر اساس این نامه، معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری به رتبه‌های کشوری زیر ۵۰۰ کنکور سراسری و برندگان مدال جهانی المپیادهای علمی دانش آموزی در صورت ورود به رشته‌های علوم پایه، شامل حوزه‌های ریاضی، زیست شناسی، فیزیک، شیمی و زمین شناسی بورسیه اعطا می‌کند.

معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اعطای این بورسیه به مبلغ ماهیانه ۱۰ میلیون ریال به مدت یک سال و سپس به مدت سه سال با شرط کسب رتبه برتر در طی اشتغال به تحصیل، حمایت می‌کند.

بخش‌نامه جدید وزیر علوم درخصوص جذب اعضای هیات علمی

محمد علی زلفی‌گل  وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  با صدور بخش‌نامه‌ای به شماره ۱۵۵۵۱۵/‏و تاریخ ۰۷/‏۰۷/‏۱۴۰۰‬ خطاب به روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری اعلام کرد: پیرو نامه شماره ۱۱۹۳۹۳/‏و‬ تاریخ ۰۶/‏۰۶/‏۱۴۰۰‬ به اطلاع می‌رساند کلیه امور مربوط به جذب اعضای هیات علمی از تاریخ ۰۷/‏۰۷/‏۱۴۰۰‬ طبق روال عادی و با رعایت قوانین مربوطه انجام می‌شود.

گفتنی است؛ در بخشنامه تاریخ ۰۶/‏۰۶/‏۱۴۰۰‬ به شماره ۱۱۹۳۹۳/و اعلام شده بود تا تعیین تکلیف نهایی؛ تشکیل جلسات هیات‌های اجرایی جذب اعضای هیات علمی و صدور حکمی ممنوع است.

ثبت نام نودانشجویان باعث اختلال در سامانه‌های آموزشی شده است

علی اکبر صفوی، مدیر کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اختلالات سامانه‌های مجازی دانشگاه‌ها در ترم جاری اظهار کرد: بعد از اعلام نتایج کنکور هر دانشگاهی چند هزار دانشجوی نو ورود را ثبت نام می‌کند.

او افزود: آپلود کردن و بارگذاری مدارک و مشاده اطلاعیه‌ها از سوی دانشجویان نو ورود در سامانه‌های دانشگاهی طی مدت زمان محدودی باعث می‌شود تا دانشجویان دیگری که کلاس دارند با کندی و اختلال در سیستم آموزشی مواجه شوند.

صفوی تصریح کرد: این موارد به معنای توجیه و تایید کردن ضعف سیستم‌های آموزشی دانشگاه نیست، بلکه ریشه اختلالات به علت تراکم و استفاده زیاد جمعیت دانشجویی از یک سامانه است؛ بنابراین سامانه تمامی دانشگاه‌های کشور به علت اینکه باید همزمان با برگزاری کلاس‌های دیگر دانشجویان به ثبت نام دانشجویان نو ورود اقدام کنند دچار اختلالاتی خواهند شد.

مدیر کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: از آن جایی که هم اکنون تمامی دانشگاه‌های کشور باید به ثبت نام دانشجویان نو ورود اقدام کنند و همین عامل باعث می‌شود تا اختلالاتی در سامانه دیده شود؛ بنابراین انتظار می‌رود تا دانشگاه‌ها تمهیداتی را برای رفع مشکل بیندیشند.

صفوی گفت: همیشه در ابتدای مهر با اختلالات سامانه‌ای به علت ثبت نام کنکوری‌ها در دانشگاه مواجه می‌شویم که دانشگاه‌ها می‌توانند این موضوع را به خوبی مدیریت کنند. برای مثال، زمان رسیدگی به فعالیت‌های دانشجویان نو ورود را به بعد از ظهر همان روز انجام دهند تا دانشجویان دیگر بتوانند در کلاس‌ها بدون دغدغه شرکت کنند.

مدیر کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: پیشنهاد بنده این است که با توجه به حجم بالای محتوا‌های آموزشی دانشگاه‌ها می‌توان میزان حضور آنلاین و همزمان استادان و دانشجویان را برای کلاس‌های دانشگاهی کاهش داد.

صفوی ادامه داد: این موضوع فشار سنگین روی آموزش‌های مجازی دانشگاه‌ها و کشور را کاهش می‌دهد و می‌تواند کیفیت را مدیریت کند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار