معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان :

منابع آب سد‌های خوزستان وضعیت خوبی ندارند/ اوایل آذرماه شروع کشت پاییزی

نوروزی گفت: منابع آب موجود در پشت سد‌های خوزستان در وضعیت خوبی قرار ندارند بنابراین احتمالا اوایل آذر ماه شروع کشت پاییزی خواهد بود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، تورج نوروزی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: امسال کشت پاییزی در یک میلیون و ۴۳هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان هدف گذاری شده و زمان کشت محصولات پاییزی در استان هنوز مشخص نشده است و منابع آب موجود در پشت سد‌های استان در وضعیت خوبی قرار ندارند.

او در ادامه با اشاره به اینکه بنابراین احتمالا  اوایل آذر ماه شروع کشت پاییزی خواهد بود، افزود: بنا بر  پیش بینی هواشناسی بارش‌ها در پاییز کمتر از بارش نرمال  است و تاکنون سازمان آب و برق به علت نگرانی‌های موجود سهمیه‌ای برای کشت پاییزی در استان تخصیص نداده است.

نوروزی با بیان اینکه برای تخصیص آب برای کشت بخشی از اراضی خوزستان نشست‌هایی با مسئولان آب و برق خوزستان برگزار شده، ولی هنوز چیزی نهایی نشده و مورد توافق قرار نگرفته است، تصریح کرد: در مجموع برای کشت پاییزه در ۶ حوضه آبریز کارون، کرخه، دز، مارون، جره و هندیجان ۵ میلیارد متر مکعب آب نیاز داریم که این میزان با احتساب کشت‌های دایمی در استان به ۶ میلیارد و ۷۵۹ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان بیان داشت: هم اکنون ذخایرمفید سد‌های استان خوزستان کمتر از ۳ میلیارد متر مکعب است که تامین آب آشامیدنی در درجه اول اهمیت قرار داشته و آب کشاورزی در اولویت بعدی قرار دارد.

براساس برآورد سازمان جهادکشاورزی خوزستان تنش آبی و خشکسالی شدید بی سابقه در نیم قرن اخیر، تولیدات بخش کشاورزی خوزستان را در سال زراعی جاری تا ۳۰ درصد کاهش داد. سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ شدیدترین خشکسالی در نیم قرن اخیر در خوزستان بود. اول مهرماه شروع سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ است که ۱۰ روز اخیر هیچ بارندگی در مناطق مختلف استان ثبت نشده است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.