در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

هشدارهای هواشناسی به کشاورزان و پرورش دهندگان میگو/ مدیریت مصرف آب امری ضروری است

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان و پرورش دهندگان مزارع میگو توصیه می شود که هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.

 مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  از استمرار بارش باران در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: طی پنج روز آینده در استان های اردبیل، شمال آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و ساحلی خزر در برخی ساعات رگبار باران گاهی وزش باد پیش بینی کرده ایم.

وی افزود: طی ۲ روز آینده در شمال شرق، شرق و خوزستان گرد و خاک و وزش باد شدید انتظار می رود.

حقیقت ادامه داد: با توجه به نزدیک شدن سامانه کم فشار حاره ای به کشور در استان های جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان بارندگی و وزش باد شدید پیش بینی می شود. همچنین آب های خلیج فارس و دریای عمان مواج است.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان دیم کار استان های سردسیر توصیه می شود که کشت را حداکثر تا ۱۵ مهر به اتمام برسانند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط جوی به دامداران جنوب شرق بویژه جنوب سیستان و بلوچستان و هرمزگان از رفتن به ارتفاعات و اتراق پرهیز کنند.

به گفته حقیقت، با توجه به کاهش دما و خنک شدن هوا در مرکز و شرق کشور تنظیم دما و تهویه مناسب را در گلخانه ها برقرار کنند.

این مقام مسئول در توصیه ای دیگر به کشاورزان بیان کرد: اگر محصولی در شمال شرق و شرق کشور آماده برداشت است، کشاورزان هر چه سریع تر اقدام به برداشت کنند تا خسارت سرما دامن گیرشان نشود.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی افزود: پرورش دهندگان مزارع میگو در استان های خوزستان، بوشهر و هرمزگان در ساعات شب هنگام اقدام به برداشت میگو کنند.

وی درباره آخرین وضعیت بارش کشور گفت: بنابر آخرین آمار متوسط بارش کشور تا روز گذشته ۹ دهم میلی متر، در مدت مشابه سال قبل ۲ دهم و در دوره بلندمدت ۱.۱ میلی متر است که این امر کاهش ۴ دهم بارش نسبت به دوره بلندمدت و رشد نیم‌میلی متری سال قبل را نشان می دهد.

حقیقت با اشاره به بارش باران طی روزهای آتی در نوار ساحلی کشور بیان کرد: در پاییز امسال بویژه مناطق نیمه مرکز و جنوب کشور سال زراعی خشکی پیش روست که امیدواریم بارش ها از آذر به بعد آغاز شود.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی با تاکید بر صرفه جویی و مدیریت مصرف آب گفت: با توجه به کاهش بارش در سال زراعی قبل و امسال، مدیریت آب یک ضرورت به شمار می رود.

وی ادامه داد: مدل ها نشان می دهد در سال زراعی جدید طی ماه های مهر و آبان به جز مناطق شمال غرب، غرب و سواحل دریای خزر در اکثر نقاط کشور بارش خاصی را شاهد نخواهیم بود که با این وجود به نظر می رسد بارش ها کمتر از نرمال است.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی در پایان از تاخیر در آغاز بارش های پاییز خبر داد و گفت: گرچه ابتدای مهر در مناطق شمال غرب و غرب بارش هایی پیش بینی می شود، اما برای کشت دیم مناسب نیست و کشاورزان دیم کار عجله نکنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار