باز شدن پینه دست کشاورزان با زرشک دان کُن مکانیزه / یاقوت سرخ کویر در ابتدای مسیر فرآوری است

با ساخت دستگاه مکانیزه‌ دان کُن زرشک، خراسان جنوبی اولین گام را در فرآوری یاقوت سرخ برداشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، فصل زرشک چینی از راه رسیده است و نوبرانه‌های ترش و خوشمزه کم کم راهی بازار می‌شوند.زرشک بی دانه محصول انحصاری خراسان جنوبی است.

پیش از این کشاورزان خراسان جنوبی همواره یک دغدغه بزرگ برای راهی کردن زرشک تازه به بازار داشتند.

یکی از زرشک کاران خراسان جنوبی می‌گوید: قبلاً باید شاخه زرشک را به صورت سالم به بازار می‌بردیم.، حمل شاخه زرشک به دلیل داشتن تیغ و گرفتن فضای زیاد مشکل بود.


بیشتر بخوانید


بانوی زرشک کار استان نیز می‌گوید: پیش از این برای دان کردن زرشک باید ۱۰ نفر جمع می‌شدند اما اکنون شرایط تغییر کرده است .

به همت جوانان یک شرکت دانش بنیان این دغدغه رفع شده است.آن‌ها پس از شش سال تلاش و تحقیق موفق به ساخت دستگاهی شدند که زرشک را بدون دخالت دست دان می‌کند.

حفظ بافت طبیعی زرشک با دستگاه زرشک دان کُن

توکلی مخترع این دستگاه می‌گوید: با استفاده از این دستگاه زرشک له نمی‌شود، از باکتری‌ها در امان می‌ماند و همچنین بافت طبیعی آن حفظ می‌شود.

تاکنون هشت دستگاه زرشک دان کن در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

دیگر کشاورز زرشک کار استان می‌گوید: پیش از این روزانه بیش از ۲۰ کیلوگرم زرشک را نمی‌توانستیم دان کنیم  اما با این دستگاه روزی حدود ۲۰۰ کیلوگرم زرشک دان می‌کنیم.

کشاورزان می‌گویند با این دستگاه هم سرعت کارشان بالا رفته است و هم سود حاصل از برداشت محصول مستقیم به جیبشان می‌رود.

همه می‌دانیم که زرشک یک محصول کشاورزی پرسود و گرانبهاست، اما در قبال این فهم عالم بی عملیم؛ به خصوص کسانی که در تصمیم‌گیری دستشان به کار است.

چنانچه از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت شود، برای ۹۰ هزار تن زرشکی که در سال در استان به بار می‌نشیند می‌شود قدم‌های بزرگتری برداشت و این محصول ارزشمند کشاورزی را به نحو شایسته به دنیا معرفی کرد.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.