گوترش: در صورت کنترل نشدن بدهی کشور‌های آسیب پذیر، جهان با بحرانی بدتر از کرونا مواجه خواهد شد

دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد جامعه بین المللی برای مهار بدهی کشور‌های ضعیف و آسیب پذیر نیازمند همکاری‌های جدی است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در مراسم افتتاحیه همایش تجارت و توسعه این سازمان گفت: برای حل مشکلات اقتصادی و بدهی کشور‌های ضعیف جهان تا به حال چند گام مثبت برداشته شده، ولی این موضوع نیازمند همکاری‌های جدی و مستمر است. در صورتی که بدهی کشورهای فقیر کنترل نشود با بحرانی بزرگتر از همه گیری کرونا مواجه خواهیم شد. 

گوترش در این مراسم همچنین خواستار کمک‌های مجدد صندوق بین المللی پول به کشور‌های فقیر به صورت کاربردی و نه نمادین شده است. وی در ادامه خواست تا طرح تعلیق خدمات بدهی کشور‌های گروه ۲۰ تا سال آینده میلادی تمدید شود.

دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد: خدمات این طرح باید در اختیار کشور‌هایی با درآمد متوسط و یا کشور‌های فقیر قرار گیرد. ما نیز باید به دنبال تعریف ساختاری برای اصلاح بدهی‌های بین المللی و تامین مالی این کشور‌ها برای پر کردن شکاف موجود باشیم.

وی ادامه داد: ما می‌دانیم که تعلیق پرداخت بدهی‌ها در بسیاری از کشور‌ها کافی نخواهد بود. آن‌ها به تسویه موثر بدهی‌های خود نیاز دارند که این امر باید در جهت تسویه با طلبکاران دولتی و خصوصی صورت گیرد. این به دور از انصاف است که کشور‌های ثروتمند می‌توانند ارزان وام بگیرند در حالی که کشور‌های فقیر و کم درآمد باید برای حفظ اقتصاد خود دست و پا بزنند.

دیوید مالپاس، رییس بانک جهانی هفته گذشته اعلام کرده بود: از اواسط سال جاری میلادی بیش از نیمی از فقیرترین کشور‌های جهان در تنگنای بدهی‌های خارجی قرار گرفته اند.

صندوق بین المللی پول هم در ماه‌های اخیر اعلام کرد: حدود ۶۵۰ میلیارد دلار به منظور کمک به کشور‌های آسیب پذیر در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار