خراسان رضوی به ۸۱۰ هزار تن گندم نیاز دارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سالانه برای تأمین غذای جمعیت خراسان رضوی به ۸۱۰ هزار تن گندم نیاز است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،غلامحسین ساربان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: اکنون ۴۵ درصد کشتزار‌های خراسان رضوی زیر کشت گندم و جو است و از ۳۳۷ هزار کشاورز استان، افزون بر ۱۳۴ هزار نفر، معادل ۳۵ درصد آنان به کشت و تولید گندم و جو اشتغال دارند.

او اولین توفیقات بخش کشاورزی را در اقدامات به‌نژادی دانست و افزود: اگرچه ابتدای انقلاب عملکرد تولید گندم کشور یک تن و ۶۰۸ کیلوگرم در هکتار بود، اما وضعیت اقلیمی سال قبل ما را در تولید این محصول متوقف کرد و نتوانستیم خود را با شرایط سازگار کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: متاسفانه متناسب با میزان آب موجود کشت انجام نداده‌ایم و این موجب شده عده‌ای از کشاورزان ناامید شده و به سمت باغداری بروند.

ساربان بر متعادل ‎سازی میزان مصرف کود کشاورزی در استان تاکید و بیان کرد: یک تن گندم ۲۸ کیلوگرم ازت، ۹.۵ کیلو فسفر و ۲۳ کیلوگرم پتاس را از خاک خارج می‌کند. مصرف پتاس و فسفات اجباری است و به صرف اینکه قیمت‌شان افزایش یافته، نباید توسط کشاورزان کنار گذاشته شوند.

او افزایش مواد آلی خاک را ضروری خواند و تصریح کرد: میزان مواد آلی خاک‌های استان چهار دهم درصد بوده در صورتی که مواد آلی بهترین خاک‌های دنیا پنج تا ۶ درصد است.

 

انتهای پیام//م.ج

برچسب ها: کشت گندم ، باغداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.