ساز ناکوک صنوف آلاینده روی اعصاب شهر!

انتقال صنوف آلاینده دورود به محدوده خارج از شهر همچنان در میان اما و اگر‌ها باقی مانده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خرم آباد،رشد قارچ گونه برخی صنوف در شهر‌ها موجب بروز و افزایش معضلات نوین شهرنشینی اعم از آلودگی‌های هوا، صوتی، زیست محیطی و ترافیکی شده است.

مطالعات موجود حاکی از آن است که مشکلات پدید آمده از استقرار صنایع در محدوده شهر‌های ایران بیشتر به واحد‌های کوچک تولیدی و خدماتی مثل تعمیرگاه‌های خودرو، نجاری، آهنگری، آبکاری و … متعلق است.

این فعالیت‌ها از یک سو در ایجاد اشتغال، تأمین کالا و خدمات مورد نیاز شهروندان و کمک به رشد و توسعه صنعت و اقتصاد کشور موثرند و از سوی دیگر در صورت عدم رعایت اصول مکان یابی و همچنین عدم به کارگیری روش‌های کنترل آلودگی و مزاحمت، استقرار آن‌ها در بافت شهری مشکلات بی شماری را به همراه دارد که برای رفع و یا کاهش این مشکلات لازم است اقدامات و مطالعات خاصی انجام پذیرد.

وجود کارگاه‌ها و اصناف و مشاغل مزاحم شهری در شهر دورود از جمله معضلاتی است که باعث آلودگی صوتی و ایجاد مزاحمت برای شهروندان و بروز سد معبر در پیاده رو‌ها در شهر شده است.

این در حالیست که بر اساس طرح‌های بالادست و استاندارد‌های شورای عالی معماری و شهرسازی وجود این کارگاه‌ها در سطح شهر ممنوع است و دستگاه‌های مربوطه بر اساس تفویض اختیار قانونی اختیار برخورد و انتقال این صنوف به خارج از شهر را دارند.

در این زمینه همه مشاغل صنعتی که آلودگی‌های زیست محیطی، هوا و صوتی را به دنبال دارند یا حضورشان در شهر مشکلات و خسارات زیادی در پی دارد و نمی‌توانند از آلودگی‌های خود بکاهند، باید از شهر خارج شوند.

اما از طرف دیگر باید توجه داشت که انتقال این واحد‌ها کاری بسیار دشوار و زمان بر بوده که نیازمند ایجاد مجتمع‌ها و شهرک‌هایی در مکان مناسب و با امکانات کافی است.

وعده احداث شهرک صنوف آلاینده دورود ظرف ۱.۵ سال آینده

حسین گودرزی نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید از پروژه شهرک صنوف آلاینده دورود اظهار داشت: شهرک‌های صنوف جز بخش‌های زیربنایی و زیرساختی هر شهر محسوب می‌شوند.

وی عنوان کرد: در این راستا برخی صنوف آلاینده، دور از فضای شهر، در این شهرک استقرار پیدا می‌کنند.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این شهرک صنوف آلاینده در حال ساخت است افزود: قول داده شده که این شهرک صنوف آلاینده ظرف ۱.۵ سال آینده به بهره برداری برسد.

احداث زیرساخت‌ها در شهرک

مجید جمشیدی مدیرعامل شهرک صنوف آلاینده دورود نیز  گفت: این شهرک در مساحت ۱۱ هکتار در حال ساخت است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون این شهرک صنوف آلاینده در حال احداث است گفت: زیرساخت این شهرک برای جدول گذاری آماده است.

مدیرعامل شهرک صنوف آلاینده دورود گفت: زمینه مساعد برای انتقال صنوف آلاینده و غیر آلاینده از جمله نمایشگاه‌های ماشین، مبلمان، مصالح فروشی ساختمان و آهن فروشان فراهم است.

خدانظر دریکوند فرمانده دورود نیز گفت: همه تلاش ما در مجموعه مدیریت شهرستان این بوده که زمینه را برای حضور سرمایه گذاران در شهرستان فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم با همین روند، این شهرک صنوف آلاینده در بازه زمانی ۱.۵ سال آینده به بهره برداری برسد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.