تشکل‌های نشر برگزارکننده نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باشند

حاجی آبادی گفت: طبیعت امر این است که این تشکل‌ها برگزار کننده نمایشگاه کتاب باشند.

رضا حاجی آبادی، مدیرمسئول انتشارات هزاره ققنوس در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان درباره واسپاری برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب به تشکل‌های نشر گفت: ساختار وزارت ارشاد و مدیریت بحث‌های فرهنگی هنوز از تشکل‌های نشر در بحث‌های اجرایی استفاده نمی‌کنند و این تشکل‌ها هم هنوز نیاموختند چگونه کار‌های اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را انجام دهند. از سال‌های دور گفته بودند وزارت ارشاد به جای مباشرت در کار‌های اجرایی، باید مدیریت، سیاستگذاری و حمایت کند. نه اینکه خودش برگزار کننده رویداد‌هایی مانند نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باشد. سازمانی در کنار خودش احداث کند که کار‌های اجرایی صنعت نشر را انجام دهد.


بیشتربخوانید


وی ادامه داد: اگر تشکل‌های نشر بتوانند با هم همکاری کنند و از تجربه دوستان برگزارکننده نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، اتحادیه آشنا استفاده کنند می‌توانند این رویداد فرهنگی را برگزارکنند. طبیعت امر این است که این تشکل‌ها برگزار کننده نمایشگاه کتاب باشند. در بیشتر کشور‌های مختلف دولت مجری برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب نیست. بیشتر این تشکل‌ها و مجموعه‌های نمایشگاهی هستند که این کار را به عهده می‌گیرد. در سال‌هایی که نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در چمران برگزار می‌شد موسسه نمایشگاه‌ها کار‌های برگزاری نمایشگاه را مدیریت می‌کرد. امیدوارم یک روزی برسد که همه چیز سرجای خودش باشد. یک مجموعه نمایشگاهی که به تشکل‌های نشر وابسته باشد کار‌های اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب را انجام دهد.

مدیرمسئول انتشارات هزاره ققنوس با اشاره به اینکه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران یک بحث سخت افزاری داشت اظهارکرد: یک موسسه نیمه خصوصی در زمانی که نمایشگاه بین المللی کتاب در چمران برگزارمی شد متولی فضای نمایشگاه بود. این فضا را اکنون نداریم. حتی نمایشگاه شهر آفتاب هم به شهرداری تهران وابسته است. یک مکان نمایشگاهی باید وجود داشته باشد که نمایشگاه‌های مختلف را برگزار کند و صنف نشر کار‌های اجرایی برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را انجام دهد. چون ناشران یکدیگر را به خوبی می‌شناسند، می‌توانند نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را بهتر برگزارکنند.

حاجی آبادی با اشاره به اینکه وزارت ارشاد یک رقمی را به برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اختصاص می‌دهد اظهار کرد: باید دید بودجه‌ای که به برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هرساله اختصاص می‌یافت در این دو سال که این رویداد فرهنگی برگزار نشد برای انجام چه کاری صرف شده است. باتوجه به اینکه هزینه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب بسیار کمتر از نمایشگاه حضوری است. اگر کار‌های برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را به دست تشکل‌های نشر بسپارند یا کسانی که فعالیت‌های اقتصادی می‌کنند می‌توانند از طریق اجاره غرفه و تبلیغات در نمایشگاه، هزینه‌های برگزاری آن را تامین کنند.

وی ادامه داد: بخشی از برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به زیرساخت‌های آن بازمی گردد که بخش فیزیکی نمایشگاه است. تشکل‌های نشر می‌تواند نحوه اجرای این رویداد فرهنگی را انجام دهد و وزارت ارشاد تنها در بخش سیاستگذاری نمایشگاه کتاب دخالت کند. بدین معنا که به ناشران بگوید کتاب‌هایی با فلان موضوع در این رویداد فرهنگی عرضه نشود. این امر به سیاستگذاری‌های کلان بازمی گردد. متاسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را برگزارمی کند. توصیه ام این است یک مکان دائمی برای برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی داشته باشیم که در آن تمام نمایشگاه‌ها برگزار شود و یکی از آن‌ها نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار