پادکست تیزبین؛

از پیش شرط های طالبان برای عادی سازی روابط با آمریکا تا دسترسی طالبان به ۸۶ میلیون دالر دارایی مقامات دولت پیشین

شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

نگرانی ترامپ از تجهیزات به جا مانده آمریکا در آستانه شکست

ترامب رییس جمهور پیشین آمریکا گفته است که 10 ملیارد دالر افغانستان در صورت برگردانده خواهد شد که طالبان تجهزات نظامی به جا مانده این کشور را برگرداند با شکست آمریکا از افغانستان و خروج یک باره گی شان تجهزات به ارزش 85 ملیارد دالری به شمول تانکها و طیاره های جنگی این کشور به افغانستان باقی مانده که نگرانی آمریکا را از کپی برداری این تجهیزات از سوی کشور چین و روسیه برانگیخته است.

پیش شرط ها برای عادی سازی روابط با امریکا از سوی طالبان

در اولین مذاکرات طالبان و دولت بایدن پس از خروج آمریکا از افغانستان طالبان پیش شرط هایی را برای عادی سازی روابط دو جانبه مطرح کرده است. آگاهان میگویند اینکه دولت بایدن با سابقه سیاست گذاری اشتباه چقدر میتواند از این پیش شرط ها برای ایجاد امنیت جهانی و صلح استفاده کند در خور بحث است. اولین گزینه عادی شدن روابط این دوکشور عملی کردن وعده های آمریکا به توافق نامه دوحه گزارش شده است.

تیرگی روابط طالبان با تاجکستان

گزارش ها از افزایش نیروهای طالبان در مرز تاجکستان حاکی است . گفته میشود افراد زیادی مجهز به تجهیزات پیشرفته نظامی به جا مانده آمریکایی ها در افغانستان در نقطه مرزی این کشور با تاجکستان جا به جا شده اند این جا به جایی در حال صورت میگیرد که خبر ها از تیره گی روابط بین طالبان و کشور تاجکستان بر سر مداخلات این کشور در افغانستان حاکی است.

گسترش دامنه فقر با رسیدن فصل سرما

گسترش فقر، فروپاشی نظام اقتصادی و صحی چالش های جدی است که مردم را با نزدیک شدن فصل سرما نگران تر میکنند. گزارش ها میرساند که 90 درصدر از مردم این کشور به کمک های جدی و فوری نیاز مند است. سازمان ملل نیز اعلام کرده است که کشورهای جهانی اگر به زودترین فرصت اقدام به کمک این مردم نکنند باید منتظر فاجعه انسانی به زودترین وقت در افغانستان باشد.

درخواست غرامت جنگی از کشورهای دخیل جنگ در افغانستان از سوی طالبان

طالبان خواستار غرامت جنگی از سوی کشورهای دخیل جنگ در افغانستان شده است. این گروه گفته است که کشورهای عضو ناتو باید بخاطر جنگ 20 ساله درافغانستان غرامت جنگی به این کشور پرداخت کنند. مسدود سازی پول این کشورتوسط آمریکا و ایجاد محدودیت کمک‌های جهانی به این کشور، امور دولت داری طالبان را به مشکلات زیادی از جمله پرداخت معاشات کارمندان مواجه کرده است.

دسترسی طالبان به ۸۶ میلیون دالر، دارایی مقامات دولت پیشین

طالبان میگویند، 86 ملیون دالر از حساب های مقامات دولت پیشین را به حساب وزارت مالیه انتقال داده است. این دارایی ها شامل پول نقد و طلا به دست آمده میباشد که از سوی مسولان بانک مرکزی افغانستان به حساب وزارت مالیه انتقال داده شده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.