خیرخواه: کسب رتبه بیست و چهارم رنکینگ جهانی، دستاورد بزرگی برای ژیمناستیک ایران است

سرمربی تیم ملی ژیمناستیک گفت: شورای برون مرزی وزارت ورزش و جوانان بدون ارائه هیچ دلیلی با حضور تیم ملی کشورمان در مسابقات جهانی ژاپن مخالفت کرد.

رضا خیرخواه، سرمربی تیم ملی ژیمناستیک کشورمان در گفت و گو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص قرار گرفتن کشورمان در رنک بیست و چهارم جهان اظهار کرد: وقتی که زهرا اینچه درگاهی به عنوان ریاست فدراسیون انتخاب شد، یک برنامه ریزی دقیق برای مسابقات داخلی و اردو‌های تیم ملی انجام داد و ژیمناست‌های کشورمان در این دوره به مسابقات بین المللی زیادی اعزام شدند.  ما حتی در دورانی فکر نمی‌کردیم که یک ژیمناست ایرانی بتواند در مسابقات گزینشی کسب سهمیه المپیک شرکت کند؛ اما اینچه درگاهی به کادر فنی و ژیمناست‌های کشورمان اعتماد به نفس و بها داد و ما در ۲ سال اخیر یازده مدال آسیایی و جهانی را برای کشورمان کسب کردیم. این اتفاق در نوع خودش بی نظیر بود. اگر مسابقات باکو برگزار می‌شدند، مطمئنا سعیدرضا کیخا می‌توانست سهمیه مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو را کسب کند و جالب است که نفر سوم المپیک توکیو ۰.۳ امتیاز از کیخا کمتر دارد و اگر کیخا سهمیه المپیک را می‌گرفت، حتما در المپیک می توانست مدال کسب کند.

او در خصوص تداوم روند رو به رشد ژیمناستیک کشورمان گفت: شک نکنید این روند ادامه دار خواهد بود. در مسابقات گزینشی کسب سهمیه المپیک به میزبانی قطر احمد کهنی توانست نسبت به نفرات المپیکی با اختلاف امتیاز زیادی بالاتر از آن‌ها قرار گیرد. متاسفانه شورای برون مرزی وزارت ورزش و جوانان با حضور ژیمناست‌های کشورمان در مسابقات جهانی ژاپن که هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شوند، مخالفت کرد. فدراسیون ژیمناستیک از چند ماه پیش برای حضور ژیمناست‌های کشورمان در این مسابقات برنامه ریزی کرده بود و ما اردو‌های آنلاینی را برگزار کردیم؛ اما نمی‌دانم به چه دلیلی با شرکتمان در این مسابقات مخالفت شد و این سیاست غلط حتی در کسب سهمیه المپیک نیز به ضرر ژیمناستیک کشورمان شد.

از کسب رتبه بیست و چهارم رنکینگ جهانی ژیمناستیک شوکه شدم

او ادامه داد: کسب رنکینگ بیست و چهارم در بین صد و پنجاه کشور با این بضاعت و امکانات، دستاورد کمی نیست؛ اما متاسفانه علی رغم این موفقیت‌ها به فدراسیون ژیمناستیک و اعضای تیم ملی فشار‌های زیادی وارد شد و عجیب است که مجموعه فدراسیون ژیمناستیک توانست در مسابقات استرالیا، قطر، آذربایجان و مغولستان موفق شویم مدال کسب کنیم. همه این موفقیت‌ها با وجود برنامه ریزی خوب و دقیق فدراسیون و ایثار اعضای تیم ملی میسر شد. من از قرار گرفتن ژیمناستیک کشورمان در رتبه بیست و چهارم رنکینگ جهانی شوکه شدم و مسئولان ورزش کشور باید نگاه ویژه تری به این رشته ورزشی داشته باشند.

کیخا می‌توانست در مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو مدال کسب کند

خیرخواه بیان کرد: ما به غیر از اعضای اصلی تیم ملی چندین ژیمناست خوب دیگر نیز داریم که خود من تمرینات آن‌ها را دنبال می‌کنم و اگر از همین الان برنامه ریزی کنیم و وزارت ورزش و جوانان نیز به جای سنگ اندازی کمک کند، قول می‌دهم ما می‌توانیم در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژوی چین مدال کسب کنیم. در این ماه‌های اخیر حسرت می‌خورم که کیخا می‌توانست در المپیک مدال برای کشورمان به ارمغان بیاورد، اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد. ما برای اعزام به مسابقات بین المللی با مشکل مواجه هستیم؛ در حالی که در فوتبال قرارداد‌های چندین میلیارد تومانی با مربیان خارجی بسته می‌شود و هیچ بازدهی ندارد. در بعضی از مسابقات به خاطر نبود بودجه کافی من مجبور بودم به جای چند نفر کار کنم.

سرمربی تیم ملی ژیمناستیک در خصوص انتقاد برخی از کارشناسان مبنی بر این که کیفیت اردو‌های تیم ملی مناسب نبود که کیخا نتوانست سهمیه المپیک را کسب کند، گفت: ما در خیلی از استان‌های کشورمان اردو‌های تیم ملی را برگزار کردیم. فقط چهار ماه در قزوین و ۲ ماه در خرم آباد و در همدان و تهران نیز اردو برگزار کردیم. این صحبت‌ها کاملا نادرست هستند. وقتی که محدودیت‌های کرونایی در کشورمان شدت پیدا کرده بود، ما برای این که ژیمناست‌ها از تمریناتشان عقب نیفتند، اردو‌ها را به صورت آنلاین برگزار کردیم و قبل از این اتفاق ما بیش از ۲ سال در اردو بودیم و با اردوی آنلاین نیز نمی‌شود کسی قهرمان جهان شود. در حالی که ژیمناست‌های ما در مسابقات جهانی مقام قهرمانی را به دست آوردند.

او افزود: به دلیل همه گیری ویروس کرونا در کشورمان ۲ سال است که مسابقات کشوری برگزار نشده اند که سطح بندی نابود شود و چرا برخی نقاط مثبت ژیمناستیک کشورمان را نمی‌بینند. ما برای اولین بار در مسابقات المپیک جوانان مدال کسب کردیم. اگر عده‌ای در فدراسیون ژیمناستیک حضور داشته باشند و هیچ اتفاق مثبتی در این رشته رخ ندهد، مشکلی نیست؛ اما چون در حال حاضر در فدراسیون حضور ندارند و این رشته در وضعیت رو به رشدی قرار دارد، بی جهت ایراداتی می‌گیرند.

در ۲ سال اخیر یازده مدال جهانی را در رده بزرگسالان کسب کرده ایم

خیرخواه در خصوص وضعیت برگزاری انتخابات فدراسیون ژیمناستیک اظهار کرد: از سجادی، وزیر ورزش و جوانان می‌خواهم که به فدراسیونی که در ظرف چهار سال علی رغم همه گیری ویروس کرونا در کشورمان توانسته است رتبه بیست و چهارم رنکینگ جهانی را کسب کند و ۱۱ مدال جهانی را در رده بزرگسالان برای کشورمان به ارمغان بیاورد، توجه بیشتری کند. یک رئیس فدراسیون که این همه دستاورد داشته است دیگر باید چه کاری انجام دهد تا ما او را قبول داشته باشیم. ما  هم اکنون در یک حالت بلاتکلیفی قرار داریم و در حال حاضر هم دیر است که برای بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژوی چین برنامه ریزی کنیم. همه اعضای مجمع فدراسیون به خاطر عملکرد خوب اینچه درگاهی از او رضایت دارند و باید سجادی توجه ویژه به این رشته پایه داشته باشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار