حسین پور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

سیل و خشکسالی ۲ مخاطره جدی در کشور/ اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری راهی برای کاهش خسارت سیل

یک مقام مسئول گفت: با توجه به ۲ مخاطره جدی در کشور، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری راهی برای کاهش خسارات سیل در کشور ما محسوب می شود.

ابوالقاسم‌حسین پور مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه سیل و خشکسالی ۲ مخاطره جدی در کشور محسوب می شوند، اظهار کرد: در شرایطی که کشور ما از ناحیه ۲ مخاطره سیل و خشکسالی در معرض خطر قرار دارد، این امر می طلبد در پهنه وسیعی از کشور که شرایط خشک و نیمه خشک دارد، زیرساخت های آبخیزداری و آبخوانداری اجرا شود، چرا که این امر به تعدیل خشکسالی و کاهش مشکلات آبی کمک می کند.

او با اشاره به اینکه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری، خسارت سیل را به حداقل می رساند، افزود: در برنامه هفتم توسعه اعتبارات اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری باید به طور ویژه دیده شود، چرا که تغییرات اقلیم، خطر بروز سیل را تشدید می کند.

حسین پور ادامه داد: منابع مورد نیاز برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری برای پاسخگویی به مطالبات حق مردم و کاهش مخاطرات طبیعی حداقل ۳ تا ۴ برابر باید افزایش یابد.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها با تاکید بر ردیف بودجه مستقل به احیای قنوات در حوزه های آبخیز بالادست بیان کرد: در قانون بودجه سال آینده باید ردیف بودجه مستقل در نظر گرفته شود، همچنین الزامات آن در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شود؛ چرا که سرمایه گذاری در حوزه آبخوانداری و آبخیزداری از منظر علمی و اقتصادی راهکاری کم هزینه و پربازده است.

به گفته او، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری کشور را می تواند از حیث خطرات طبیعی همچون رانش زمین، فرونشست زمین، سیل و زلزله نجات دهد و همواره در حفظ منابع آب و خاک، استمرار تولید محصولات کشاورزی و حفظ سکونتگاه های روستایی تاثیر بسزایی دارد.

حسین پور وسعت پهنه های کشور را ۱۲۵ میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: در عرصه های طبیعی خسارت مستقیم و غیرمستقیم از ناحیه تشدید آفات و طغیان، آتش سوزی حریق در عرصه های منابع طبیعی و اکوسیستم های جنگلی، فرسایش خاک و سیل خیزی وارد می شود و همواره در مناطق مختلف، احتمال بروز سیل و تغییر اقلیم وجود دارد که در کنار آن رانش زمین و فرونشست دشت ها مزید بر علت شده است، در حالی که با مدیریت حوزه های آبخیز و توجه به امور زیربنایی می توان خسارت را به حداقل کاهش داد.

او با اشاره به اینکه تقویت زیرساخت ها و توسعه آبخیزداری و آبخوانداری در پیشگیری از خسارت سیل تاثیر بسزایی دارد، بیان کرد: اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در کنترل پدیده های طبیعی اثر بخشی بسزایی دارد، به طوری که در نقاطی که طرح های آبخیزداری و آبخوانداری اجرا شد، خسارت به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها اصلاح الگوی مصرف و ارتقای بهره وری آب را از مهم ترین راهکارهای احیای آبخوان‌ها برشمرد و گفت: توسعه طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری ریشه در حوزه‌های آبخیز مشرف به دشت‌ها و آبخوان‌های کشور دارد.

او با اشاره به اهمیت آبخیزداری و آبخوانداری در کشور گفت: با توجه به نوسانات بارش از سالی به سال دیگر و وقوع ترسالی و خشکسالی که اتفاق می افتد، بیش از پیش اهمیت آبخیزداری و آبخوانداری را در کشور نشان می‌دهد؛ چرا که از ظرفیت ترسالی برای سال‌های خشک و کم آب باید بهره گیری شود.

حسین پور با بیان اینکه با تامین زیرساخت‌های آبخیزداری و آبخوانداری در پیشگیری از خسارت سیل تاثیر بسزایی دارد، گفت: یکی از کارکردهای آبخیزداری آن است که در زمان ترسالی بارش‌های مازاد را کنترل و مدیریت کرد تا در شرایط خشکسالی که حداقل بارش‌ها اتفاق می‌افتد، می‌توان به صورت بهینه مدیریت کرد.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها در پایان با اشاره به اینکه راه طولانی تا اجرای طرح آبخیزداری و آبخوانداری در کشور پیش روست، تصریح کرد: با سرمایه گذاری دولت این امکان وجود دارد که طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری را در کل پهنه‌های آبخیز تعمیم داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
نیامدن باران باعث سفت شدن زمین شده و مانع نفوز اب در زمین میشود هدایت اب به دشت ها و کندن چاله برای نفوذ پذیری
آخرین اخبار