وزیر راه و شهرسازی:

اصلی‌ترین مولفه راه آهن، نیروی انسانی است

وزیر راه و شهرسازی گفت: اصلی‌ترین مولفه در راه آهن نیروی انسانی و مستعد است که اگر درست به این موضوع نگاه کنیم، مشکلات رفع می‌شود.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه ما از تجارب مدیران سابق شرکت راه آهن به نحو احسنت استفاده خواهیم کرد و تجربیات آن‌ها را سرلوحه برنامه‌های خود قرار خواهیم داد، گفت: حمل و نقل در هر کشوری دارای اهمیت و در اولویت است و در صورتی که حمل و نقل مناسب نباشد، ما در بحث صادرات، واردات و جا به جایی کالا‌ها با مشکل مواجه خواهیم شد.

او ادامه داد: پایه و  بنیان تحرک اقتصادی یک کشور حمل و نقل است و به دلیل مسئولیت‌ها در حوزه حمل و نقل این بخش همواره در بسیاری از کشور‌ها در اولویت قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بسیاری از کشور‌ها از راه آهن‌های خود در حوزه حمل و نقل استفاده بسیار موثری می‌کنند، افزود: اهمیت این بخش به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست و به دلیل آنکه کشور ما در یک منطقه منحصر به فرد قرار دارد بنابراین همواره حمل و نقل ریلی در کشور ما در اولویت قرار دارد.

قاسمی اظهار کرد: اتصال به کشور‌های همسایه و تکمیل کریدور‌ها به کشور‌های دوردست و اتصال آن‌ها به یکدیگر تا حدودی انجام شده، اما کافی نیست و باید این بخش تکمیل شود به طوری که ما در این حوزه در آغاز راه هستیم و اقدامات جهشی بسیاری باید در این بخش صورت گیرد تا این امکان برای ما فراهم شود.

او یادآور شد: حمل و نقل ریلی یک حمل و نقل ایمن در بسیاری از کشورهاست به طوری که سهم حمل مسافر از اهداف تعیین شده برای آن‌ها عبور کرده بنابراین با یک نگاه می‌توانیم از مزیت‌های حمل و نقلی این بخش آگاه شویم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مشکلات بسیاری در این حوزه وجود دارند، اما باید اعلام کنم که در سخت‌ترین دوره‌های تحریم من مسئولیت های تِک‌ترین صنعت را برعهده داشتم، افزود: در آن دوره ظرف دو تا سه ماه تمامی کشور‌های صنعتی و بزرگ خارجی ایران را ترک کردند.

او بیان کرد: بسیاری از مسئولان و حتی کارشناسان تصور می‌کردند که اتفاقات بسیار ناگواری با ترک این کشور‌ها از ایران رخ خواهد داد، اما ما توانستیم در آن شرایط طرح‌هایی را که این کشور‌ها فکر می‌کردند ما به هیچ عنوان قابلیت اجرای آن‌ها را نداریم، به دست آوردیم و این مؤلفه را با استفاده از نیروی کارآمد توسعه و نیروی انسانی آن‌ها را اجرایی کردیم.

قاسمی بیان کرد: من اعتقاد دارم در کشور نیرو‌های مستعد فراوانی وجود دارد و شرکت‌های دانش‌بنیانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند اصلی‌ترین شبکه ریلی را با استفاده از نیروی انسانی و استعداد‌های این نیرو‌ها در این حوزه ایجاد کردیم.

او ادامه داد: ما در راه‌آهن با کمترین داشته‌ها توانستیم به این توانمندی برسیم و بسیاری از مشکلات برطرف شد.

در راه آهن، آهن مهم نیست بلکه آدم‌ها مهم هستند

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تجربه من نشان می‌دهد که در راه‌آهن، آهن مهم نیست بلکه آدم و نیرو‌های انسانی مهم هستند که این بخش را می‌سازند و ما با نیرو‌های توانمند و پراستعدادی که در این حوزه داریم، توانستیم بن‌بست‌ها را دور بزنیم و برای رسیدن به نقطه مطلوب باید از این فرصت استفاده کنیم.

او توضیح داد: اقداماتی که باید در این حوزه انجام شود آن است که در ابتدا باید مسئله کریدور‌های مختلفی که در این حوزه وجود دارند را به یکدیگر متصل کنیم و گسستگی‌هایی را که در این بخش وجود دارند، برطرف کنیم.

قاسمی یادآور شد: سهم ما باید در ارتباط و اتصال به کریدور‌های جهانی با استفاده از دیپلماسی اقتصادی افزایش پیدا کند و ما در نقطه‌ای قرار داریم که بسیار بسیار تأثیرگذار در ارتباطات جهانی است و ما باید با استفاده از دیپلماسی اقتصادی و توانمندی داخلی بر روی این بخش اقدامات لازم را برای توسعه و رونق آن انجام دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش بخش خصوصی و تأثیرگذار بودن این حوزه هم گفت: نقش بخش خصوصی و به کارگیری آن اهمیت بسیار زیادی دارد و کشور ما یک کشور ثروتمند است و هرجا راه‌آهن وجود دارد ثروت هم در آن حوزه وجود دارد، بسیاری از پروژه‌های بزرگ با اعتبار دولتی قابل انجام نیست، اما ما باید با روش‌هایی که در این حوزه به کار می‌گیریم بتوانیم اعتبارات آن‌ها را از همین محل تأمین کنیم.

قاسمی در پایان تاکید کرد: ثروت در این کشور بسیار زیاد است و نباید خساست به خرج دهیم و باید به جای آنکه مردم در بانک‌ها پول‌های خود را قرار می‌دهند باید آن‌ها را تعقیب کنیم که در طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی سرمایه‌گذاری کنند تا سودی بالای ۳۵ درصد به دست آورند.

او توضیح داد: ما در حوزه حمل و نقل ریلی عقب‌ماندگی بسیار زیادی داریم، اما می‌توانیم با تحولی که در این حوزه ایجاد می‌کنیم، از این فرصت در رونق و توسعه این بخش استفاده کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار