واکنش‌های بین المللی به کودتای سودان

کودتا در سودان و بازداشت حمدوک، نخست وزیر و سایر وزیران این کشور، واکنش‌های بین المللی زیادی را به همراه داشت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، در اولین واکنش‌های کشور‌های عربی نسبت به کودتای سودان، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه کشور‌های عربی، با ابراز نگرانی عمیق از تحولات سودان، از همه طرف‌های سودانی خواست تا به سند قانون اساسی امضا شده در سال ۲۰۱۹ پایبند باشند.

از طرفی دیگر نیز نماینده ویژه آمریکا در امور آفریقا از گزارش‌های مربوط به کودتای نظامی در سودان ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت که هرگونه تغییر شدید دولت انتقالی، کمک‌های آمریکا را در معرض خطر قرار می‌دهد.

همچنین نماینده انگلیس در سودان اعلام کرد که هرگونه اقدام برای بازداشت هیئت دولت، خیانت به انقلاب، دوره انتقال و مردم سودان خواهد بود.

نمایندگی سازمان ملل در سودان نیز به این در واکنش به این کودتا گفت: ما از نیرو‌های امنیتی می‌خواهیم فوراً کسانی را که به طور غیرقانونی بازداشت شده یا در حبس خانگی قرار دارند آزاد کنند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل کودتای نظامی در سودان را محکوم کرد و گفت: باید نخست وزیر سودان و دیگر مسئولان این کشور فورا آزاد شوند. وی همچنین خواستار احترام گذاشتن به منشور قانون اساسی برای حمایت از انتقال سیاسی قدرت در سودان شد.

سخنگوی اتحادیه اروپا نیز  در بیانیه‌ای بیان کرد: ما از همه طرف‌ها و شرکای منطقه‌ای خود می‌خواهیم تا روند انتقالی را در مسیر درست قرار دهند.

دبیرکل عفو بین الملل نیز عنوان کرد که مردم سودان برای محافظت از دوره انتقالی دموکراتیک به خیابان‌ها می‌آیند. سازمان همکاری اسلامی نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ما وضعیت سودان را با علاقه دنبال می‌کنیم و از همه می‌خواهیم به سند قانون اساسی پایبند باشند.

سازمان ملل متحد نیز  از کودتا در سودان و تلاش برای تضعیف دوره گذار سیاسی ابراز نگرانی کرد.

وزیر خارجه وزارت امور خارجه قطر اعلام کرد: دوحه با نگرانی تحولات کنونی در سودان را زیر نظر دارد و از همه طرف‌ها می‌خواهد در این شرایط آرامش خود را حفظ کنند و تنش ایجاد نکنند. وزارت خارجه قطر افزود: امیدواریم روند سیاسی به مسیر درستی بازگردد و خواسته‌های مردم سودان را محقق کند.نیز  اعلام کرد باید فورا به تلاش برای انجام کودتا پایان داد و به خواسته‌های ملت سودان احترام گذاشت.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه کودتا در سودان را محکوم کرد و خواستار احترام به نخست وزیر شد. وی گفت: ما از دولت انتقالی سودان حمایت می‌کنیم و خواستار آزادی فوری نخست وزیر هستیم. مکرون همچنین کودتای سودان را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه در توییتر به تحولات سودان واکنش نشان داد و اعلام کرد: ما عمیقا نگران اخباری هستیم که نشان می‌دهد در تاریخ ۲۵ اکتبر در سودان تلاشی برای کودتا اتفاق افتاده است. ما از طرفین انتظار داریم به تعهدات قانون اساسی پایبند بوده و دوره گذار را قطع نکنند.

وزارت امور خارجه الجزایر در واکنش به حوادث سودان تاکید کرد: الجزایر درباره تحولات کنونی سودان نگران است و از همه طرف‌های نظامی و غیر نظامی در سودان می‌خواهد به گفتگو روی آورند.

وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرد حوادث سودان را با نگرانی و دقت دنبال می‌کنیم و خواستار خویشتنداری، حفظ آرامش و خودداری از تنش آفرینی هستیم.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد کاری که ارتش سودان کرد خیانت به انقلاب و مرحله انتقالی بود. وی تاکید کرد همه بازداشت شدگان در سودان باید فورا آزاد شوند. ارتش سودان به آرمان‌های مشروع صلح، عدالت و توسعه خیانت کرد.

رسانه‌های محلی صبح امروز (دوشنبه) اعلام کرد که نیرو‌های نظامی ناشناس اقدام به بازداشت حمدوک، نخست وزیر و برخی از وزرای سودان کردند.
قابل ذکر است که چند ماه پیش، منابع خبری از یک کودتای ناموفق در این کشور خبر دادند و از مردم خواستند که با آن مقابله کنند.

این در حالی است که ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ پس از تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی، «عمر البشیر» رئیس جمهور سابق سودان به دستور ارتش عزل شد و به زندان منتقل شد.

دادگاه سودان در دسامبر ۲۰۱۹ (دی ۱۳۹۸) در اولین حکم عمر البشیر را به اتهام فساد به دو سال حبس محکوم کرد.

شورای حاکمیتی سودان به ریاست عبدالفتاح برهان بعد از کناره‌گیری عمر البشیر، رئیس‌جمهور این کشور بعد از چند هفته ناآرامی در دارفور و سپس دخالت نیرو‌های ارتش تشکیل شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار