پیمان پاک خبر داد؛

لزوم به کارگیری یک نقشه راه برای صادرات کشور

یک مقام مسئول گفت: چالش‌هایی که در کشور‌های مختلف داریم بسیار متفاوت است و در هر کشوری بازرگانان باید یک سری استاندارد‌ها را رعایت کنند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: زمانی که برنامه‌ای برای صادرات تهیه می شود اگر بدون بازیگر باشد، نمی‌تواند اجرا شود و با شکست رو به رو می‌شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: نقشه راهی در حوزه صادرات در کشور باید تهیه شود تا بدانیم که چه نهاد‌هایی را باید به کار بگیریم و همچنین از چه نهاد‌ها و بخش‌هایی باید استفاده کنیم تا کار مطلوب حاصل شود.

او گفت: هدف گذاری کمی در بحث صادرات داشتیم که در بخش‌های مختلف مطرح شده است که بتوانیم در چهار سال آینده یک افزایش دو برابری در زمینه صادرات غیر نفتی را داشته باشیم. این افزایش صادرات چند فاکتور مهم دارد که یکی از آن ها دیپلماسی مناسب آن است و مورد بعدی اصلاح تراز صادراتی کشور است.

این مقام مسئول گفت: موضوع بعدی هماهنگی سیاست‌های تجاری و ارزی است که در ادامه باید سیاست‌های تجاری با سیاست ارزی هماهنگ باشد، کشور‌های هدف خودمان را به کشور‌های هدف اول و دوم تعریف کرده ایم که ۲۳ کشور هستند که بیشتر آن‌ها کشور‌های همسایه و هم چنین کشور‌های مهم و درگاه های ورودی به قاره‌های دیگر هستند.

پیمان پاک افزود: ما می توانیم صد میلیارد دلار از بازار‌های اطراف را در اختیار خودمان قرار دهیم و ارزش بالقوه صادراتی ۱۵ میلیاردی را داشته باشیم. باید از پتانسیل‌های صادراتی خودمان در کشور‌هایی مثل هند و چین که کشور چین ۲۶ میلیارد دلار است، استفاده شود. چالش‌هایی که در کشور‌های مختلف داریم، بسیار متفاوت است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در هر کشوری یک سری استاندارد‌هایی را بازرگانان باید رعایت کنند. ما باید صنایعی را شناسایی کنیم که ظرفیت‌های خالی زیادی دارند و اولویت‌های کالایی را شناسایی کنیم و اگر در کشوری مثل روسیه و اوراسیا اتفاق بیفتد، ۱۰ میلیارد دلار بازار را در روسیه خواهیم داشت.

او بیان کرد: سه فاکتور در کشور‌های دیگر فرمول دارند و قیمت‌ها از قوانین خاصی پیروی می کند  که در ایران با بی نظمی خاصی پیش می رود و شاهد آن هستیم که هر روز در بازار ایران قیمت‌ها جا به جا می‌شوند.

این مقام مسئول گفت: رویکرد ما این است که این تجارت‌ها را با تعرفه ترجیحی و مکمل انجام دهیم که به صادرات کمک کند.

پیمان پاک تاکید کرد: عمده مشکلات ما در بخش وزارت جهاد است و بسیاری از این مشکلات می تواند با صادر کردن به کشور‌های دیگر حل شود و اتاق‌های تعاونی کار زیادی در این زمینه می‌توانند انجام دهند.

او ادامه داد: در بحث لجستیک می توانیم یارانه‌هایی را که داریم، اختصاص دهیم تا خط بین دو کشور برقرار شود و از قابلیت این موضوع استفاده کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: وظیفه اتاق تعاون حمایت از بنگاه‌های خرد و متوسط است که اتاق می‌تواند در این حوزه کمک کننده باشد و به تاجران خرد کمک کند تا کالای خود را تولید و صادر کنند و بهتر شود.

پیمان پاک بیان کرد: باید در قالب کنسرسیوم‌ها به بخش تجارت و صادرات ورود کنیم و در قالب زنجیره تامین اتاق تعاون یک ساز و کاری را طراحی کنیم که تاجران خرد بتوانند کالای خود را در قالب زنجیره تامین به کشور‌های دیگر صادر کنند. لازم به ذکر است که زنجیره تامین از تامین نهاده تا بازار فروش و تامین مواد اولیه است و نقشی بسیار اساسی در موفقیت دارد.

این مقام مسئول همچنین گفت: در حوزه تامین مالی بخش صادرات پانزده هزار میلیارد تومان در قالب مشارکت به میان گذاشته شده است و با فرآوری آن به محصولات دیگر و صادرات آن به کشور زنجیره ایجاد شده است و برخی بانک‌های کشور تنها نقش مالی را در این زمینه دارند و دیگر با این کار نگرانی برای برگشت ارز و کالای خود ندارند.

پیمان پاک گفت: ۱۴ پروژه زیر ساختی تعریف شده است و نمایشگاه‌های ما باید استراتژی خاصی برای برگزاری نمایشگاه‌های خود داشته باشند.

او ادامه داد: در سری نمایشگاه‌های expo ایران بسیار ضعیف عمل کرده و بسیار بهتر می توانست در این زمینه عمل کند و باید به جای نشان دادن سنت ایران، آینده آن را نشان می داد. تاجران باید در موضوع رویداد‌ها با برنامه جلو روند و در بازار‌های دیگر حضور فعال داشته باشند، اما با شناخت از بازار‌های دیگر.

پیمان پاک انتقاد کرد: ما شش رایزن داریم و باید این مقدار شصت مورد باشد و باید آیین نامه‌هایی برای انتخاب این مورد داشته باشیم اینکه حتما باید کارمند رسمی باشد، مورد درستی نیست.

او ادامه داد: موضوع برندینگ در بحث صادرات باید به صورت جدی دنبال شود و برند‌های ما در این زمینه باید فعالیت‌های بسیاری را داشته باشند.

این مقام مسئول در پایان گفت: اتاق تعاون می تواند در زمینه زنجیره سازی نقش مهمی داشته باشد و بسیار فعال‌تر عمل کند و در سایر تشکل‌ها زمینه سازی بهتری داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار