با آغاز فصل برداشت گل‌های ارغوانی زعفران؛

عطر طلای سرخ در خراسان جنوبی پیچید

چند روزی است که برداشت گل‌های ارغوانی طلای سرخ در خراسان جنوبی آغاز شده و کشاورزان مشغول برداشت زعفران هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، پاییز که فرا می‌رسد، کشاورزان خراسان جنوبی خوشحال و شادمان می‌شوند، زیرا می‌توانند محصولات خود از جمله زرشک، انار و زعفران را برداشت کنند.

یکی از شهرستان‌هایی که در پاییز، تب و تاب در آن به اوج می‌رسد و کشاورزانش مشغول برداشت محصول می‌شوند، قاین است.

کشاورزان قاینی این روز‌ها مشغول برداشت طلای سرخ کویر یا همان زعفران که محصول استراتژیک خراسان جنوبی لقب گرفته هستند و هر روز صبح قبل از طلوع آفتاب در مزارع خود حاضر شده و به چیدن گل‌های زعفران مشغول می‌شوند.

شیرینی کار با همت اقوام بیشتر می شود

درودی یکی از کشاورزان زعفران کار قاینی می‌گوید: حدود یک ساعت قبل از طلوع آفتاب به مزرعه می‌آییم و به کار برداشت زعفران مشغول می‌شویم.

او ادامه می‌دهد: از جمله زیبایی‌های این کار این است که به صورت جمعی و با حضور اقوام و خویشان انجام می‌شود و همه برای برداشت زعفران تلاش می‌کنند.

درودی عنوان می‌کند: از جمله دلایلی که سبب می‌شود زعفران قائنات عطر و طعم بسیار خوبی داشته باشد، چیدن گل‌های آن در هنگام صبح است.


بیشتر بخوانید


این کشاورز قاینی بیان می‌کند: زعفران قاین در ایران و جهان حرف اول را می‌زند و حدودا ۱۰۰ کیلوگرم گل زعفران را تنها از یک مزرعه تا نیمه آذر ماه برداشت خواهیم کرد.

او اظهار می‌کند: ما محصولمان را به بازار قاین می‌بریم، اما از آن جا به سایر شهر‌ها از جمله تهران، مشهد و حتی خارج از کشور ارسال می‌شود؛ هر چند که قیمت محصول پایین است و زعفران را به صورتی که مقرون به صرفه است به فروش نمی‌رسانند.

کاهش ۲۰ درصدی تولید زعفران در خراسان جنوبی

رضایی مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی سطح زیرکشت پارسال زعفران در استان را ۱۷ هزار و ۱۵۲ هکتار اعلام کرد و گفت: امسال حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هکتار توسعه سطح کشت زعفران در استان داشتیم.

او از پیش بینی کاهش ۲۰ درصدی تولید زعفران در امسال در مقایسه با پارسال خبر داد و افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۵۶ تُن زعفران از مزارع کشت زعفران استان برداشت شود.

امسال تولید زعفران 20 درصد نسبت به پارسال در خراسان جنوبی کاهش دارد

رضایی کاهش بارندگی در ماه‌های اسفند و فروردین، افزایش شوری خاک، گرمای هوا و افت کیفیت آب و خاک را از علل کاهش تولید زعفران در استان برشمرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تعداد بهره برداران این بخش در استان را ۳۲ هزار و ۲۸۲ خانوار اعلام کرد و ادامه داد: هم اکنون ۶ تعاونی در زمینه تولید زعفران در استان فعالیت می‌کنند.

او اظهار کرد: بیشترین سطح کشت زعفران در خراسان جنوبی به شهرستان قاین اختصاص دارد.

پارسال ۷۰ تُن زعفران از اراضی خراسان جنوبی برداشت شد.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم ع
۰۸:۴۲ ۱۰ آبان ۱۴۰۰
به دلالان تبریک میگم
جالب نیست قیمت همه چیز طی چند سال اخیر 10-20 برابر شده ولی زعفران تغییر انچنانی نکرده
من از تعدادی از کشاورزها شنیدم که امسال قسمت از زمین زعفرانشان را آب ندادن چون دیگه نمیصرفه
آخرین اخبار