عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی:

تا ۹ سال دیگر آبخوان دشت اصفهان-برخوار تخلیه می‌شود

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در صورت عدم تغذیه آبخوان دشت اصفهان-برخوار، زمان تخلیه کامل این آبخوان بین سال های ۱۴۰۹ تا ۱۴۱۶ خواهد بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  بهرام نادی عضو هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی درباره پدیده فرونشست در حوضه آبریز زاینده رود با اشاره به حفر ۳۶۰۰ حلقه چاه ثبت شده در محدوده شهری اصفهان و تداوم تخلیه آب در دشت اصفهان برخوار، گفت: تغذیه نامناسب آبخوان به سبب عدم جریان مداوم زاینده رود از سال ۱۳۷۹، عدم تخصیص ۱۷۶ میلیون متر مکعب حقابه سالانه تالاب گاوخونی و کاهش میزان بارندگی، انتقال سالانه ۸۰ تا ۹۰ میلیون متر مکعب آب زاینده رود به خارج دشت به میزان تقریبی ۲ میلیارد مترمکعب بدون انجام الزامات ورودی آب به زاینده رود همچون تونل سوم کوهرنگ و ... موجب افت سطح آب‌های زیرزمینی و در نتیجه سبب بروز مشکلات عدیده‌ای از جمله تخریب محیط زیست، آسیب به کشاورزی، تولید، تامین آب آشامیدنی، نشست گسترده و تهدید تداوم زندگی در دشت خواهد شد.

وی با بیان اینکه بافت خاک دشت اصفهان که بیشتر شامل سه لایه ریزدانه فوقانی، درشت دانه میانی و ریز دانه زیرین است، گفت: برداشت آب توسط چاه‌های عمیق و از ریزدانه زیرین انجام می‌شود، درحالیکه فرونشست به صورت تدریجی و مداوم در حال وقوع است و به همین سبب فرونشست، زلزله خاموش نیز نامیده می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، برداشت آب‌های زیرزمینی و تخلیه آب از مخازن آب زیرزمینی (آبخوان) را از بیشترین عوامل فرونشست برشمرد و افزود: عوامل مختلفی می‌تواند سبب تغییر شکل در سطح وسیع یا فرونشست شود، در دشت‌های ایران به عبارتی بار وارده به خاک که سبب تغییر شکل خاک می‌گردد همان افت آب‌های زیرزمینی است.

وی ادامه داد: نشست و تغییر شکل خاک تحت اثر بارگذاری به صورت آنی و یا به مرور زمان است؛ اگر نشست در یک گستره وسیع مثل یک شهر یا دشت رخ دهد فرونشست نامیده می‌شود و این پدیده، یک مخاطره زمین شناسی همانند زلزله، آتشفشان، سیلاب و ... است.

سیلابی شدن دشت در نتیجه کاهش منافذ خاک است

نادی با اشاره به اینکه این نشست گسترده سبب تحمیل تغییر شکل به تمام سازه ها، تاسیسات زیربنایی، شریان‌های حمل و نقل و ... خواهد شد، اظهار کرد: اثرات مخرب فرونشست علاوه بر اینکه بر عملکرد تمام سازه‌ها اثرگذار است بخش قابل توجهی از اثرات آن همچون کاهش منافذ خاک برگشت پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: کاهش منافذ خاک سبب کاهش میزان نفوذپذیری خاک و عدم جذب باران و سیلابی شدن دشت می‌شود، به سبب تحمیل نشست زیاد که نتیجه آن وقوع ترک در سازه‌های مصالح بنایی و بروز چرخش در سازه‌های مقاوم جدید است تاب آوری سازه‌های قدیمی به سبب داشتن ترک و عملکرد صحیح لرزه‌ای سازه‌های جدید به سبب چرخش و تغییر در فاصله درز انقطاع لرزه‌ای مختل خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بی توجهی به برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی و عدم تغذیه آبخوان، استقبال از تمام خطرات احتمالی است که یک مورد آن فرونشست و آسیب به همه سازه‌های قرار گرفته روی زمین و زیر زمین است، افزود: در صورت نشست گسترده زمین همه سازه‌های واقع بر روی زمین همانند ساختمان ها، سازه‌های تاریخی، راه‌های ارتباطی، راه آهن، فرودگاه، نهرها، کانال‌های انتقال آب، خطوط انتقال برق و سازه‌های زیرزمینی همانند تونل ها، قطار شهری، فاضلاب، لوله‌های انتقال گاز تحت تاثیر نشست قرار خواهند گرفت، درحالیکه در سازه‌های زیرزمینی همچون لوله‌های انتقال آب، گاز و فاضلاب فرونشست سبب ایجاد تنش اضافی حتی در برخی از موارد بیش از حد توان و تاب آوری لوله‌ها خواهد بود که نتیجه آن حتی ممکن است به صورت نشتی گاز هم بروز کند.

نادی تاکید کرد: این پدیده در بیشتر مناطق شهر با تفاوت میزان فرونشست اندازه گیری شده و مشاهده می‌کند و بنا‌های قدیمی به لحاظ نوع ساخت و مصالح در مقابل فرونشست آسیب پذیرترند، بنابراین میزان خسارت وارده تابعی از نرخ اختلاف فرونشست و مقاومت سازه خواهد بود.
لزوم احیای آبخوان و زاینده رود در زمان مناسب
وی تصریح کرد: جبران بخشی از خسارت منوط به بازگرداندن آب به آبخوان است، اما در گام نخست باید تخلیه آب از آبخوان را سریع‌تر متوقف کرد؛ احیای آبخوان و زاینده رود به عنوان منبع اصلی تغذیه آبخوان باید در زمان مناسب انجام شود، صحبت از احیاست همانند شخص نیازمند اکسیژن که نیاز باید در زمان مناسب پاسخ داده شود در غیر این صورت پس از مرگ، اکسیژن مایع هم کمکی به شخص نخواهد کرد؛ از این رو پس از مرگ آبخوان، آب اقیانوس هم کار ساز نیست و به سبب حذف نفوذپذیری خاک، شاهد سیلاب و تخریب بیشترخواهیم بود.

نادی به کاهش ۳ میلیارد مترمکعبی آب‌های زیرزمینی اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۶۱ تاکنون با وجود تغذیه آبخوان و جریان مقطعی آب زاینده رود شاهد افت متوسط یک متر در سال در سطح آب زیرزمینی دشت اصفهان - برخوار بوده ایم و در صورت تداوم تخلیه آب و عدم تغذیه آبخوان، به هیج وجه امکان برگشت به شرایط اولیه را نخواهیم داشت.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی با تاکید بر اینکه بخش زیادی از فرونشست به صورت تغییر شکل ماندگار و غیرقابل برگشت است، افزود: برای جلوگیری از خسارت برگشت ناپذیر فرونشست باید سریع‌تر از تخلیه بیشتر آبخوان جلوگیری کرد؛ طبق محاسبات در صورت تخلیه کامل آبخوان شاهد ۴۶ سانتیمتر نشست در میدان نقش جهان و ۱۸۱ سانتیمتر نشست در منطقه حبیب آباد خواهیم بود، بنابراین برای جلوگیری از آسیب به تمام سازه‌ها و دارایی‌ها باید قبل از وقوع به فکر علاج واقعه بود.
ایجاد منابع جدید یک مسکن است نه درمان
نادی اظهار کرد: ایجاد منابع جدید با استفاده از انتقال آب بین دشت یک مسکن است نه درمان و به عبارتی تعویق خشک شدن یک دشت به روش خشکاندن دشت دیگر است، به همین ترتیب انتقال آب از این دشت به سایر دشت‌ها نیز به مفهوم تسریع در خشکیدن این دشت است همچنان که شاهد این رخداد تلخ هستیم پس راهکار سخت، تعادل مصرف و تغذیه در دشت است که تغییر در مصرف نیازمند یک عزم ملی در کوتاه‌ترین زمان ممکن در تهیه یک نقشه راه حفاظت کوتاه مدت و بلندمدت از منابع ملی مهم همچون آب سطحی و آب زیر زمینی و صرف منابع مالی مناسب برای تغییر در روند کلی زندگی است.

این استاد دانشگاه درباره آسیب‌های وارده بر بنا‌های تاریخی شهر اصفهان، گفت: تمام آسیب‌ها مربوط به فرونشست نیست و مخاطره فرونشست به عنوان یک تهدید جدی در عملکرد بنا‌های تاریخی است.

نادی افزود: نشست در حد وسیع به مفهوم تحت تاثیر قرارگرفتن تمام سازه‌های متصل به زمین است، بنابراین سازه متصل به زمین تفاوتی نمی‌کند که یک ساختمان مسکونی باشد یا یک سازه تاریخی، یک پل تاریخی باشد یا یک راه آهن؛ هرچند که میزان فرونشست با توجه به ضخامت متغیر لایه خاک زیر سازه و میزان افت آب و ... می‌تواند متفاوت باشد و سازه‌های جدید نیز به سبب انطباق با آیین نامه‌های جدید، آسیب پذیری کمتری نسبت به سازه‌های تاریخی مصالح بنایی دارند.

وی تخلیه کامل آبخوان را به منزله تخلیه زندگی در دشت اصفهان-برخوار دانست و اظهار کرد: نکته اصلی و اساسی این است که حجم آبخوان با میلیون‌ها سال ذخیره سازی آب زیرزمینی محدود است، بنابراین با توجه به حجم تقریبی آب باقیمانده در آبخوان برابر ۴.۵ میلیارد مترمکعب و میزان مصرف آب سالانه برابر ۳۱۱ تا ۵۱۲ میلیارد مترمکعب در صورت عدم تغذیه آبخوان، زمان تخلیه کامل آبخوان ۱۴۰۹ تا ۱۴۱۶ خواهد بود.

منبع:ایسنا

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.