باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

دانشجویان سردرگم، دانشگاه‌ها در گیرودار تصمیم گیری/ حضوری شدن کلاس‌های درس در هاله‌ای از ابهام

چند روزی به ۱۵ آبان ماه و بازگشایی دانشگاه‌ها باقی مانده و دانشجویان هنوز سردرگم مانده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آغاز آموزش حضوری چه زمانی است؟ ؛ سوالی پر تکرار که این روز‌ها از زبان تمامی دانشجویان شنیده می‌شود، سوالی که جواب‌های متعددی برای آن داده شده، اما هنوز پاسخی واحد برایش پیدا نشده است.

از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا و برای رعایت فاصله اجتماعی و سلامت دانشجویان تمامی دانشگاه‌های کشور مجازی شدند و دانشجویان تا امروز ۴ ترم آموزش مجازی را تجربه کردند.

با هر روند صعودی و نزولی پیک‌های کرونا بازشدن دانشگاه‌ها نقل محافل می‌شد، اما حداقل تا پیش از واکسیناسیون عمومی موضوع بازگشایی دانشگاه‌ها تنها یک فرضیه بود و بعد از گسترش واکسیناسیون عمومی رفته‌رفته بازگشایی دانشگاه‌ها قوت گرفت تا جایی که رئیس جمهور در شهریور ماه اعلام کرد مقدمات لازم برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها فراهم شده است.

بعد از صحبت‌های رئیس‌جمهور وزیر علوم اعلام کرد که دانشگاه‌ها از پانزدهم آبانماه به صورت حضوری بازگشایی می‌شوند و دانشجویان باید به صندلی‌های دانشگاه بازگرداند، اما بعد از این صحبت زلفی گل معاون آموزشی وزارت علوم اعلام کرد که بازگشایی دانشگاه‌ها به منزله آموزش حضوری نیست بلکه اختیار به مراکز آموزشی سپرده شده است و پس از این صحبت آقای معاون هم هر یک از روسای دانشگاه‌ها درباره بازگشایی مراکز آموزشی متبوع خود صحبت‌های متعددی کردند.

روسای دانشگاه‌ها درباره بازگشایی مراکز آموزشی چه می‌گویند

البته اگر به صحبت روسای دانشگاه‌ها توجه کرد می‌توان نتیجه گرفت که اکثر دانشگاه‌ها از مجازی بودن کلاس‌های درسی خود در ترم جاری خبر داده اند و کمتر دانشگاهی به فکر حضوری کردن کلاس‌های درس افتاده است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در واکنش به حضوری و غیرحضوری بودن این دانشگاه اعلام کرد که فعلا این  دانشگاه در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به صورت مجازی کلاس‌های درسی خود را برگزار می‌کند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی هم مانند رئیس دانشگاه صنعتی شریف از مجازی بودن کلاس‌های درس دانشگاه خود خبر داد و گفت در حال حاضر زمان بازگشایی حضوری مشخص نیست و اگر بنا به آموزش حضوری باشد از دو هفته قبل به دانشجویان اعلام می‌کنیم.

دانشجویان سردرگم، دانشگاه‌ها در گیرودار و تصمیم گیری/ حضوری شدن کلاس‌های درس در هاله‌ای از ابهام

دانشگاه امیرکبیر از بررسی پیشنهادات خبر داد و به گفته رئیس این دانشگاه در حال حاضر مسئولان دانشگاه امیرکبیر در حال بررسی موارد مختلف هستند، اما هنوز برای بازگشایی به نتیجه نرسیدند و با توجه به اینکه تعدادی از دانشجویان هنوز واکسن نزده اند کلاس‌ها باید به صورت مجازی برگزار شود البته این دانشگاه صراحتاً هم اعلام کرد که امکان برگزاری کلاس‌های درسی هم به صورت مجازی و هم حضوری وجود ندارد.

علاوه بر دانشگاه‌های گفته شده مسئولان دانشگاه‌های تهران الزهرا خوارزمی علم و صنعت و خواجه نصیرالدین طوسی هم اعلام کردند که کلاس‌های درس شان در نیمسال اول به صورت مجازی برگزار می‌شود.

در این میان سه دانشگاه آزاد اسلامی شهید بهشتی و تربیت مدرس اعلام کردند که علاوه بر آموزش مجازی آموزش حضوری را در دستور کار خود قرار داده اند.

به گفته مسئولان دانشگاه تربیت مدرس کلاس‌های عملی دانشجویان در مقاطع دکترا و ارشد به صورت حضوری برگزار می‌شود و در صورت وجود شرایط لازم امتحانات هم حضوری خواهد شد همچنین رئیس دانشگاه شهید بهشتی هم از بررسی برگزاری کلاس‌های درسی به صورت ترکیبی حضوری و مجازی خبر داد.

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان اولین دانشگاه بود که اعلام کرد امتحانات پایان ترم  به صورت حضوری برگزار خواهد شد البته با وجود این اعلام از سوی دانشگاه گفته شده در بخشنامه صادره از سوی مسئولان دانشگاه آزاد برگزاری آزمون پایان ترم منوط به تشکیل ۵ جلسه کلاس حضوری شده است و درباره حضوری بودن کلاس‌های دانشگاه تصمیم را به مراکز آموزشی و رنگ بندی شهر‌ها واگذار کرده است.

دانشجویان در پیچ و خم اما و اگرهای آموزش حضوری

با وجود آن که تنها ۴ روز تا ۱۵ آبان ماه و بازگشایی دانشگاه‌ها به گفته وزیر علوم باقی مانده، اما هنوز تعدادی از دانشگاه‌ها به دنبال بررسی احتمالات هستند و با وجود آنکه وزیر علوم و بسیاری از مسئولان اعلام کرده‌اند که کلاس‌های درسی از پانزدهم آبان ماه برگزار می‌شود، اما هنوز دانشگاه‌ها تصمیمی واحد نگرفته‌اند و رویه خود را بر غیر حضوری بودن کلاس‌ها گذاشته اند دانشجویان در پیچ و خم اما و اگر‌های بازگشایی کلاس‌های حضوری ماندند و باید دید که سرانجام چه زمانی دانشجویان به صندلی‌های دانشگاه بازمی‌گردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۶ بهمن ۱۴۰۰
کلا تو ایران هیجی سر جاش نیست و هیچیم موفق نیست و همه صیح جمعه متوجه میشن ک چه اتفاقی افتاده این کرونا برا یه عده ای کسب درامد شده و اگرم تمومش کنن ضرر میکنن.شما کجایی کارین ک فک میکنین کرونا واقعا زیاد میشه .ن باو زیاد نمیشه زیادش،میکنن تا درامدشون زیاد شه.چین با اون همه جمعیتش در عرض یه هفته کرونا رو نابود کرد ما با این جمعیتت ک روز به روز کم میشن هنوز هیچ .....نکردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
دانشگاه فرهنگیان چیزی نفرموده ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
بابا حالا دیگه مهد کودک ها وپیش دبستانی ها همه باز هستند ودارن فعالیت می کنن ،یعنی دانش جو ها از اون بچه ها در رعایت بهداشت کمتر هستن، باید دید مصلحت کیست وچیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
امیدوارم هرچه زودتر دانشگاه ها حضوری بشه،هدف از اومدن به دانشگاه فقط بحث تقویت علمی نیست که بگیم در مجازی مطالب رو یاد میگیریم و نیازی به کلاس حضوری نیست بلکه هدف از دانشگاه تقویت مهارت های اجتماعی هم هست که تو این مجازی این قضیه خیلی ضربه خورد.
خود من الان ترم 5 هستم ولی فقط یک ترم دانشگاه رفتم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
ایشالا ارشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
من پیشنهاد می دهم:
دروس عملی مثل کارگاه ها و ازمایشگاهها کاملا عملی باشد.
دروس تئوری هم با قید اینکه کلاس درس ضبط شود و در سامانه قرار گیرد اختیاری شود که هر کس دو دز واکسن را زده برود سر کلاس و هر کس نزده یا یک دز زده بتواند از خانه درس را پیگیری نماید.
و امتحانات هم غیر از شرایط نارنجی و قرمز حضوری باشد.
این جوری هم خدا راضی هستند هم خلق خدا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
آموزش مجازی خیلی خوبه. دلیلش هم اینه که استادها قبلاً که حضوری بود، هر کاری دوست داشتند انجام می دادند. مثلاً دو هفته اول ترم رسماً تعطیل بود. هفته سوم هم صرف معرفی کتاب میشد. وسط ترم هم یکی دو جلسه تعطیلی رسمی و غیررسمی وجود داشت. و جلسات پایانی ترم هم معمولاً تعطیل بود و به طور کلی از ۱۶ جلسه، حدود ۱۰ جلسه برگزار میشد.

همین ۱۰ جلسه هم، استادها نیم ساعت دیر میومدند، نیم ساعت هم زودتر کلاس رو تموم می کردند و نیم ساعت هم بین کلاس فرصت استراحت بود. یعنی تقریباً از هر جلسه ی ۳ ساعتی، نصفش الکی هدر میرفت. همون نصفه هم باقی می موند، باز هم استادها با ترفندهای زیرکانه از درس دادن فرار می کردند.

بدین صورت که بخشی از جلسات رو به بهانه امتحان و کوییز و ... تلف می کردند. یه بخش دیگه از جلسات هم، دانشجوها باید میومدند پای تخته، تکلیف حل می کردند (یکی نبود بگه آخه مگه دانشجو بچه ی ابتدایی که باید برای هر درسی ۱۰ تا تمرین و مشق شب بنویسه؟؟؟ به نظر من، استادها این مشق شب ها رو میدن که دانشجوها فرصت سر خاروندن هم نداشته باشن و همه ش مشغول کپی از روی حل المسائل باشند و دیگه فرصت یادگیری و سوال پیچ کردن استاد رو نداشته باشند!!)

مابقی کلاس هم، هر جلسه باید یه دانشجو نیم ساعت، تحقیقی رو که نوشته بود کنفرانس میداد. (توی ارشد و دکتری، دانشجو باید آخر ترم همین تحقیق های کلاسی، رو تبدیل به مقاله کنه تا به اسم استاد چاپ بشه و امتیاز و حقوق استاد بره بالا !!!! - هیچکس هم سرفصل های وزارت علوم رو نمیخونه که بدونند این کارها کاملاً خلاف قانونه. چون توی آیین نامه نوشته شده که درس های تئوری فقط باید تئوری باشه و نمره ها هم فقط طبق امتحان کتبی باید باشه و تحقیق و کنفرانس و پروژه و مقاله و ... کاملاً خلاف قانونه و یک نوع باجگیری از دانشجو هست.)

در تمام مراحل گفته شده، استاد فقط نقش تماشاچی رو داشت !!! اما الان که مجازی شده، چون کلاس ها به صورت فیلم ضبط میشه، کمی اوضاع بهتر شده. البته باز هم وضع همونه، اما چون استادها احساس می کنند که زیر ذره بین هستند و فیلم این کلاس ها بعداً در اختیار دانشجو هست، سعی می کنند، کمی منظم تر باشند. قبلاً حتی خیلی استادها یه جزوه هم به دانشجو نمیدادند، اما الان وضع کمی بهتر شده.

اون ترمی که برای اولین بار مجازی شده بود، یکی از استادهای ما طبق عادت دوران حضوری، همیشه نیم ساعت دیر وارد کلاس مجازی میشد و بعد هم که میومد، هر جلسه اسم یکی از دانشجوها رو می خوند که اون دانشجو تحقیقش رو به صورت کنفرانس مجازی ارائه بده و خود استاد هم نقش تماشاچی داشت. یکی از جلسات، مسئول سیستم آموزش مجازی هم وارد کلاس مجازی شده بود و استاد طبق معمول نیم ساعت دیر اومد سر کلاس. اون مسئول سیستمه هم به جای سلام، به استاده خوشامد گفت بابت حضور به موقعش !!!!

استاده دیگه نمیدونست چی بگه !!! بنده خدا دستپاچه شده بود و هی سعی می کرد یه جوری به اون مسئول سیستمه بگه برو بیرون، اما اون هم نمیرفت !!! استاده هم جرئت نمیکرد به دانشجوها بگه بیایید کنفرانس بدید و مجبور شد فوری یه جزوه از اینترنت دانلود کنه و الکی شروع به درس دادن کرد !!! خلاصه، اون مسئول سیستمه اون جلسه تا آخر کلاس حضور داشت و استاده هم اون جلسه، تنها جلسه ای بود که تا پایان وقت کلاس مشغول تدریس بود !!!! بعدش هم تا یکی دو جلسه منظم به کلاس میومد، اما وقتی جلسات بعد، اون مسئول سیستمه دیگه نیومد، دوباره شرایط به حالت تنبلی اولیه برگشت !!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
دانشگاه ما که اینطور نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
قبل از استاد باید مدیرگروه و مسئولین آموزش تون رو توبیخ کنند که هیچ نظارتی نداشتن و البته دانشجوها هم مقصرند چون گاهی استاد کم کار رو ترجیح میدن!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
الکی شلوغ نکنین دانشگاه ها وزارت علوم باز نخواهد شد.فقط دانشگاه ها علوم پزشکی اونهم درسا عملی میرن دانشگاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
وقتی مدارس باز شده باید دانشگاهم باز شه
خودشون نشستن کنار شوفاژ و ویدئو کنفرانسه همه چیشون بعد میگن دانش آموزا لباس گرم بپوشن پنجره هارو باز کنن!
هدف نسل کشیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
در هر کلاس مجازی بیش از 55 دانشجو را ثبت نام کرده اند این تعداد دانشجو در زمستان درکلاسهای دربسته و بدون تهویه چگونه قرار است حضور یابند؟ اگر هم انها را به چند گروه تقسیم کنند تکلیف استاد با سه برابر شدن واحدهایش چه خواهد شد؟ متاسفانه حرفهای نسنجیده مسئولین فقط دانشجو و استاد را سردرگم و بلاتکلیف میکند و خاصیت دیگری ندارد لطفا همه تصمیمات را از ابتدای ترم آینده اعمال کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
شروع فصل سرما
شروع آنفلونزا و ....
بازگشایی دانشگاهها، احمقانه ترین کار ممکن برای کشتن دانشجویان توسط کرونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
کشتن دانشجویان و استادان!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
من با اینکه دوز اول واکسن رو زدم، اما الان کرونا گرفتم.
احتمالا بچه من هم مبتلا شده و اگر به مدرسه برود ممکنه بچه های دیگه رو هم مبتلا کنه که در نهایت خانواده بچه های دیگه هم مبتلا بشن.
در کل بازگشایی مدارس در شرایط شکننده حاضر، کار بسیار خطرناکی هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۲ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
دوست عزیز دوز اول ایمنی ایجاد نمیکنه اینو همه دارن همیشه میگن.
دو هفته بعد از دوز دوم درصد خاصی ایمنی ایجاد میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
پدربزرگم تا الان حالش خوب بود. از روزی که نوه اش رفت مدرسه، حال پدربزگم بدتر شده و نهایت مُرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
اتفاقاً آموزش مجازی خیلی خوبه.
۱- از لحاظ هزینه در این ایام کرونایی که همه مریض دارن و شرایط اقتصادی بد است، خیلی خوبه که آموزش مجازی شده و به نفع اقتصاد خانواده هست.
۲- از لحاظ درس خوندن هم، دانش آموزان و دانشجویان در کنار خانواده هستند و لااقل پدر و مادر می فهمند که بچه چی داره میخونه.
۳- استاد، تمام وقتِ کلاس رو صرف یاد دادن میکنه و از گفتن حرف های بیخود که در کلاس های حضوری گفته میشه، دوری میکنه. چون میدونه خانواده ها هم ممکنه تدریس استاد رو گوش کنن. ضمن اینکه استاد میدونه تدریسش هم ضبط میشه.
۴-چون کلاس ها ضبط میشه، امکان بازبینی مجدد جهت تکرار فرایند یادگیری برای دانشجویان خیلی خوبه.
۵-در آموزش مجازی، یادگیری دانشجویان خیلی بهتر شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
همه کس که عقل شما رو ندارن شما فعلا عاقل تر از مسئولان هستید من نیمیدونم چرا حضوری کردن کلاس اولی کجا میدونه ماسک چیه الکل چیه اصلا اگر الکل رو اشتباهی خورد چه خاکی تو سرم بریزم متاسفانه دوست بچه ام کرونا گرفت به ما هم داده متاسفانه من و بچه ام و مادرش کرونا دلتا گرفتیم دوست بچه ام که مرد اگر بچه ام مرد من هم خودم رو میکشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۲۸ دی ۱۴۰۰
اشتباهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
من کرونا داشتم، با دارو درمان یکم بهتر شدم. باید ۶ هفته بگذره تا بخوام واکسن بزنم.
تا خواستم برم واکسن بزنم دوباره دچار کرونا شدم.
من چطور بخوام برم حضوری دانشگاه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
باید تب کرونا در کشور کاهش پیدا کنه تا بتونیم حداقل واکسن بزنیم، بازگشایی دانشگاهها پیشکش!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
آقا این ترم رو حضوری نکنید، اگر قرار امتحان فقط حضوری باشه زودتر بگید چون از خونه همه امتحانا کتاب بازه:) ولی برای امتحان در دانشگاه یکسری چیزا رو باید حفظ کنم، استاد گفت اگر حضوری باشه open book نمیگیرم احتمالا فرمولا رو هم نده:(
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
نمیشه کلاسا حضوری باشه امتحانا مجازی؟
:)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
از ترم جدید حضوری کنید. دانشگاه رفتن فقط درس خوندن نیست انگار که شروع ورود به جامعه است که بچه‌های الان ازش دارن بی‌نصیب می‌مونن...
ما که کارشناسیمون مجازی تموم شد و رفت در واقع تلف شد و رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
واقعا درست میفرمایی،خود من هم مثل شما تقریبا نصف دوران دانشجوییم مجازی سپری شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
خواهشن دانشگاهها رابازکنید تا بقیه دانش جویان هم تصادف نکردن بمیرن ازبیکاری هی ماشین پدرها را برمیدارن ومیرن تمام ازبین رفتن باتصادف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
دانشجو خانم تحصیلات تکمیلی الان دوماه بچش داره میره مدرسه ، چطور بازگشایی و انتقالی و... مسئولین یه کم واقع بین باشن ، خوبه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
قصد کشتنمون رو دارید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
ما که ارشد هستیم کلا از اول کرونا حضوری بودیم سردرگمی نداریم خداروشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
منم ارشدم
رنگ دانشگاهمو ندیدم به چشم
فارغ التحصیل شدیم رفت
Iran (Islamic Republic of)
saeid
۰۸:۲۰ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
هر روز 150 160 نفر میمیرن شما حالا گیر دادین مدارس و دانشگاهها حضوری بشه؟ تنها داراییمون همین جووناست که اونم یجوری میخواهین به فنا بدین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
همه کس که عقل شما رو ندارن شما فعلا عاقل تر از مسئولان هستید من نیمیدونم چرا حضوری کردن کلاس اولی کجا میدونه ماسک چیه الکل چیه اصلا اگر الکل رو اشتباهی خورد چه خاکی تو سرم بریزم متاسفانه دوست بچه ام کرونا گرفت به ما هم داده متاسفانه من و بچه ام و مادرش کرونا دلتا گرفتیم دوست بچه ام که مرد اگر بچه ام مرد من هم خودم رو میکشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
وقتی کرونا میافته دست یه مشت بی سواد همه گرگیجه میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
قدرتی یکپارچه ، تحقق یک رویا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۵ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
دانشگاه آزاد انگار دارن نخوچی میدن که جز اولین دانشگاه ها برا بازگشایی بوده!بقیه دانشگاهها آزاد رو نبینن این دانشگاه تا ما رو نکشه ول کن نیست به فکر خانواده های دانشجوهاتون باشید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
به خصوص که ظرفیت دانشگاه آزاد مراکز از ظرفیت دانشگاه های دولتی هم بالاتره و محیط کوچکتری هم داره


#صدای_دانشجو

#آموزش_غیر_حضوری
#امتحانات_غیر_حضوری
آخرین اخبار