سال گذشته خودروسازان داخلی توانستند ۹۰۰ هزار دستگاه تولید کنند و این کاهش عرضه اثرات منفی زیادی در قیمت آن گذاشت.  

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  بازار خودروی کشور به یک میلیون و 200 هزار دستگاه در سال نیاز دارد، اما خودروسازان داخلی توان تولید بیش از یک میلیون خودرو را ندارند. سال گذشته خودروسازان داخلی توانستند 900 هزار دستگاه تولید کنند و این کاهش عرضه اثرات منفی زیادی در قیمت آن گذاشت. 

روز گذشته آمارهای وزارت صمت نیز خبر از کاهش در کلیت تولید خودرو آن هم کاهش ۹.۴ درصدی را اعلام کرد.

با کاهش عرضه توسط خودروسازان داخلی، قیمت خودرو افزایش می یابد و به همین دلیل چند روزی است که شاهد افزایش قیمت ها در بازار خودرو هستیم.

حال نکته جالبی که وجود دارد این است که خودروسازان با وجود اینکه نمی توانند نیاز داخل را تامین کنند، راه صادرات را در پیش گرفته اند.  

سید رضا فاطمی‌امین وزیر صمت چند وقتی است که از برنامه صادراتی خودروسازان می گوید؛ این مقام مسئول ادعا کرده است که برنامه ویژه‌ای را در بحث صادرات شروع کرده‌اند.

به گفته فاطمی امین این وزارت خانه به دنبال این است که به یک توازن ارزی برسیم و پس از آن واردات خودرو می‌تواند انجام شود. علاوه بر این، وزیر صمت اعلام کرده است که خودروسازان باید برنامه صادراتی را در پیش بگیرند. 

 با وجود تولید عرضه کم خودرو، صادرات داریم!


بیشتر بخوانید


خودروسازان اکنون در برخی خودروها صادرات دارند!

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با بیان اینکه خودروسازان اکنون در برخی خودروها صادرات دارند، گفت:  صادرات به عراق، سوریه، سنگال، آذربایجان و سوریه و … داریم، اما در این صادرات مشکل برگشت پول را داریم.

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه مشکل نقل و انتقال بانکی با کشور‌های دیگر داریم و نیاز است این موانع برداشته شود تا به تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسیم، گفت: اکنون به میزان محدود صادرات خودرو به عراق و آذربایجان و… داریم، ضمن اینکه محدودیت هم در این کار دارد. فرض کنید پول حاصل از صادرات خودرویی که به عراق ارسال می‌شود، با چمدان به ایران می‌آید!

تا سال ۱۴۰۴ اتفاقات زیادی در حوزه خودرو رخ خواهد داد

صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص برنامه صادراتی ارائه شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت و صادرات یک میلیون دستگاه تا سال ۱۴۰۴ بیان داشت: برنامه‌ای در این زمینه با همراهی خودروسازان، قطعه سازان و مجموعه سازان و وزارت صنعت در حال تدوین است که پس از تدوین نهایی جزئیات آن به استحضار عموم خواهد رسید.

فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو با بیان اینکه در خصوص مقاصد صادرات خودرو نمی‌توانیم اطلاع رسانی کنیم، گفت: در بخش خودرو‌های صادراتی هیچ تعهد معوقی در داخل نداریم ضمن اینکه با لحاظ کردن استاندارد‌های صادراتی خودرو‌های تجاری، به زودی صادرات این خودرو‌ها را نیز آغاز خواهیم کرد.

با وجود تولید عرضه کم خودرو، صادرات داریم!

وی با بیان اینکه تنوع در محصول و همچنین تولید خودروی تجاری و مسافری امکان عرضه محصولات با خدمات پس از فروش مناسب در ترکمنستان را فراهم کرده است، گفت: با توجه به کیفیت و تنوع محصولات تولیدی ایران خودرو، بازار ترکمنستان از حضور محصولات ایران خودرو استقبال خواهد کرد.

سایت اینترنتی نمایندگی فروش محصولات سایپا در کشور عراق وجود دارد

علی کریمی معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا نیز در خصوص صادرات خودرو، گفت: سایت اینترنتی نمایندگی فروش محصولات سایپا در کشور عراق وجود دارد که با مراجعه به آن و البته دیگر سایت‌های معتبر خرید و فروش خودرو در عراق مشخص می‌شود که خودرو پراید در این کشور به قیمت حدود ۷ هزار دلار (بیشتر از ۱۸۰ میلیون تومان) فروخته می‌شود.

کریمی با بیان اینکه  مبلغ حدود ۷ هزار دلار، قیمت پایه پراید است و تنها محصولی است که به صورت نقدی عرضه می‌شود و شرایط فروش اقساطی ندارد، ادامه داد: تاکنون ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو پراید به بازار عراق صادر شده و در حال حاضر نیز تولید این محصول در سایت اسکندریه عراق به صورت سی. کی. دی (قطعات ارسالی از سایپا) ادامه دارد.

وی افزود: محبوبیت پراید۱۳۱ در بازار عراق به سه دلیل است که مهمترین آن قیمت رقابتی در مقایسه با محصولات دیگر تولیدکنندگان جهانی است.

معاون صادرات سایپا با بیان اینکه مبلغ حدود ۷ هزار دلاری پراید، کمترین قیمت یک خودرو صفر کیلومتر در بازار عراق است، اظهار کرد: دیگر دلایل محبوبیت پراید در عراق «در دسترس» بودن و «ارزان بودن» قطعات یدکی در این کشور است.

کریمی گفت: از آنجا که بیشترین کاربری خودرو پراید در عراق، استفاده در حمل و نقل درون شهری و ناوگان تاکسیرانی است، در دسترس و ارزان بودن خدمات پس از فروش، یک موضوع مهم و پراهمیت برای مالکان و رانندگان به حساب می‌آید.

وی اظهار کرد: درحال حاضر تمام شرکت‌های خودروسازی، محصولات خود را با شرایط اعتباری و اقساطی در بازار عراق عرضه می‌کنند و تنها خودرویی که فروش نقدی دارد، پراید است.

معاون صادرات سایپا با اشاره به برخی اظهارنظر‌های نادرست پیرامون شرایط فروش و استقبال از خودرو پراید در عراق گفت: متاسفانه آنچه که گاه باعث انتشار اخبار کذب و نادرست از شرایط فروش محصولات گروه خودروسازی سایپا در عراق می‌شود، به دلایلی از جمله مشکل ترجمه، عدم آشنایی با شرایط بازار عراق و مهمتر از همه مقایسه با بازار خودرو در ایران است.

با وجود تولید عرضه کم خودرو، صادرات داریم!

کریمی تشریح کرد: به عنوان مثال محاسبه می‌کنند که یک خودرو با گیربکس اتوماتیک در ایران ۸۰۰ میلیون (۸ برابر پراید) است، در حالی که همان خودرو اتوماتیک در بازار عراق ۱۵ تا ۲۵ هزار دلار قیمت دارد، بعد این دو قیمت را تناسب بسته و کشف قیمت می‌کنند که پراید هم در عراق باید یک هشتم (حدود سه هزار دلار) قیمت داشته باشد!

وی ادامه داد: در عراق کمترین قیمت خودرو با قیمت حدود ۷ هزار دلار به پراید۱۳۱ تعلق دارد؛ بنابراین باید توجه داشت که مناسبات بازار خودرو در ایران و عراق یکسان نیست و مقایسه آن‌ها به اشتباه محاسباتی منجر خواهد شد.

کریمی گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که باید به آن آشنایی داشت، نحوه محاسبات مرسوم مالی در عراق است، به عنوان مثال اگر با این موضوع آشنا نباشید که عراقی‌ها به صد دلاری «یک ورق» می‌گویند یا اینکه محاسبات دینار را به صورت خلاصه درج می‌کنند، فکر می‌کنید خودرو پراید در وب سایت پر مخاطب «سوق المفتوح» ۷۴۰ دلار قیمت گذاری شده است؛ در حالیکه این خودرو شماره گذاری شده و آماده استفاده ۷۴۰۰ دلار است.

وی افزود: گاه تصاویری منتشر می‌شود از امکانات متفاوت خودرو‌های ایرانی در بازار عراق از جمله اینکه روی خودرو پراید، مالتی مدیا (نمایشگر) نصب شده؛ این امر صحیح است، اما باید توجه داشت که این امکانات به درخواست مشتری روی خودرو نصب شده و همان مالتی مدیا ۲۵۰ دلار به قیمت خودرو اضافه خواهد کرد.

درست است که صادرات یکی از مقوله‌های بسیار مهمی است که خودروسازان باید آن را دنبال کنند، اما سوالی که اکنون پیش می آید با توجه به اینکه اولویت خودروسازان باید تامین نیاز داخلی باشد، چرا خودرو را صادر کنند؟

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۴۴ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
ایران‌خودرو و سایپا شدن بهترین روش برا خالی کردن جیب مردم و بهترین منبه درآمد واسه دولت، دلیلی وجود نداره واردات آزاد بشه، چون اگه آزاد بشه محصولاتشون قابل رقابت نیست باید درش رو گل بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۳:۰۳ ۱۷ آبان ۱۴۰۰
سلام. این قیمت، واقعی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۷ ۱۷ آبان ۱۴۰۰
ب نظر شما چرا با عوض شدن دولت ها و وزیران صنعت و معدن و مسئولان دولتی ک مربوط ب مثلا صنعت خودرو سازی هستند هیچ اتفاق خاصی توی مثلا صنعت خودرو سازی چه از لحاظ کیفیت و کمیت و دیگر مسائل خودرو سازی رخ نمیده؟!پراید و پژو تا بوده همین بوده فقط ی زه بعنوان آپشن بهشون اضافه میشه!قیمت ها هم که الی ماشاالله و نصرالله!چرا نمذارید مردم لااقل ی خودروی خوب و باکیفیت سوار بشن!چرا میترسید تعرفه واردات رو کم و واردات خودرو رو آزاد کنید؟؟!*چرا ملت سوار پراید بشن(البته اگه با این قیمتها بتونن بخرن)و خودتون و آقا زاده هاتون سوار ماشین ساخت بلا کفر میشید!ما ملت چه گناهی کردیم!ما هم انسانیم و مثلا سایر کشور ها آرزوهایی داریم!شما نمیتونید و نخواهید توانست ماشین خوب و با کیفیت تولید کنید بفهمین!ظلم پا پرجا نمیمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
همه مدیرها رو اخراج کنید چهارتا مدیر تحصیل کرده شده خارجی استخدام کنید مگه آمریکا بین مدیران دانشمتدش فرق میذاره اهل کجای جهان باشن شما میذارید برای همین همیشه درجا میزنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
آقای رئیسی ما خیلی دلگرم بودیم به شما ودولت شما خیلی امید داشتیم خیلی گفتیم دولتتون فرق داره با بقیه ....ولی چه بگم که روز بروز داره وضع بدتر میشه دلسردیم از شما و دولت شما دلسردیم از زندگی بخدا خسته شدیم از درون مردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
این چه قانونی هست اگر شرکت صادرات خودرو داره چرا شرکت هنوز زیان ده هست چرا سهامداراش این همه تو ضرر هست چرا شفاف سازی وجود ندار هیچ چیز این فروشها معلوم نیست دلارش کجا میره که اخرش شرکت زیان رو نشو میده یکی بیاد جواب سهمدارها رو بده بسه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۲۱:۲۲ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
خدا لعنت کنه باعث گرانی رو خدا کمک کنه کسی نیست نظارت کنه چرا اینقدر گران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
بلاخره نفرین این همه مردم زندگی یکی یکیه این دلال های خودرو سازوفروشو میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
هر چه زحمت می کشیم در کشور به بهانه های مختلف از جیبمان در می‌آورند مثلاً مالیات مراجع چرا سکوت کردید بگویید پول زور حرام است
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۹:۴۵ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
وزیر صمت ایرانخوردرو هرکی که باعث این گرونی میشه شما بازار داخل رو نمتونید تامین کنید حالا میخواد صادرات کنید چرا واردات رو ازاد نمیکنید که مردم از دست این دوتا گرگ ایرانخودرو سایپا راحت بشن
Iran (Islamic Republic of)
وطنم ایران
۱۸:۳۴ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
یک بار هم شده بگیم « بلد نیستیم » ....... تنها راه حل، حذف سودجویی از بازار خودرو است و این محقق نمیشود مگر با خصوصی سازی صحیح این دو شرکت خودروساز و دادن مجوز به افراد برای ساخت کارخانه های جدید خودروسازی
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۸:۳۴ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
آقای وزیر محترم صمت مراقب باش مثل بعضی مدیران اسبق نشی که هر وعده ای اقتصادی که می دادند اثرش در سفره مردم برعکس بود.
فعلا قول دادی که خودرو ارزون بشه و جوهر حرفت خشک نشده قیمت در بازار افزایش یافت!
احسنت! منتظر قول بعدی هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
روحانی کجایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
فعلا که همینجور داره میره بالا
۱۲۳۴
آخرین اخبار