احتمال تغییر قوانین نجوم، با کشف اولین قرص قمر

کشف اولین قرص قمر به ساخت یک نظریه در نجوم شناسی کمک کرد و به نظر می‌رسد این کشف می‌تواند به تغییر باور نجوم شناسان نیز بینجامد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از العالم، اخترشناسان مدت‌هاست که دیسک‌های سیاره‌ای را کشف کرده‌اند، زیرا این دیسک‌ها اولین بلوک‌های سازنده برای تشکیل سیارات عظیمی مانند زمین و سایر سیارات محسوب می‌شود. دانشمندان برای مدت بسیار طولانی بر این باور بودند که سیارات به دلیل وجود قرص‌های پیش سیاره‌ای که به دور ستاره‌ها می‌چرخند تشکیل شده اند، اما آن‌ها اشاره کردند که قمر‌ها منشأ دیگری دارند و به عنوان بخش جداگانه‌ای از سیاره مادر در نظر گرفته می‌شد.

تصویری از قرص قمر

ستاره شناسان برای اولین بار قرص قمر یک سیاره‌ را مشاهده کردند که به دور سیاره‌ای به نام "GQ Lupi B" پیچیده شده است. این ستاره در مسیری حدود ۲۰ برابر بزرگتر از مسیر مشتری به دور خورشید می‌چرخد. بر اساس مقاله منتشر شده در مجله "scitechdaily"، این کشف به ساخت این نظریه کمک کرد که قمر‌ها از قرص‌های سیاره‌ای نیز تشکیل شده اند. این تحقیق توسط گروهی از دانشمندان به سرپرستی دکتر توماس استولکر از دانشگاه "لیدن" انجام شد که به مطالعه این سیاره پرداختند و ویژگی‌های "دیسک اولیه قمر" که سیاره "GQ Lupi B" را در خارج از منظومه شمسی احاطه کرده است، بررسی کردند. این سیاره فراخورشیدی لقب "ابر سیاره مشتری" را گرفته  و در فاصله حدود ۵۰۰ سال نوری، زمین را احاطه کرده است.

قرص قمر

تیم استولکر با استفاده از یک تلسکوپ بسیار بزرگ، تصاویر مادون قرمز را جمع آوری کرد. این تیم ظاهر گرمایی دیسکی که سیاره را احاطه کرده و در واقع یک قرص قمری با دمای بسیار پایین‌تر از جو سیاره است را زیر نظر گرفت. این باعث شد که محققان بر این باور باشند که در حلقه‌ای که ماه شروع به ادغام شدن کرده است، "حفره ای" وجود دارد. هنگام استفاده از پرتو‌های آلفا، محققان توانستند ویژگی‌های جو سیاره را کشف کنند و متوجه شدند که این سیاره هنوز در مرحله رشد است. 


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار