نمایندگان در نشست علنی در مورد اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو جهت تامین نظر شورای نگهبان در مجلس موافقت کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، واردات خودرو با رفع ابهاماتی که شورای نگهبان به آن گرفت روز گذشته در مجلس شورای اسلامی رای آورد؛ نمایندگان در نشست علنی چهارشنبه ۲۶ آبان ماه با گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو جهت تامین نظر شورای نگهبان با ۱۹۳ رای موافق، ۹ رای مخالف، ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند.

بر این اساس ماده (۴) این طرح بدین شرح اصلاح می‌شود: هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالا‌ها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند.

به گفته کارشناسان صنعت خودرو آزادسازی واردات خودرو می تواند اثرات مثبتی بر بازار خودرو داشته باشد؛ به طوری که می تواند قیمت خودروهای داخلی و وارداتی را تا حد زیادی کاهش دهد.

مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو معتقد است که آزادسازی واردات خودرو قیمت خودروهای داخلی و وارداتی کاهش می دهد.

ابوالفضل خلخالی دیگر کارشناس صنعت خودرو نیز می گوید واردات خودرو می تواند باعث افزایش عرضه در بازار و تعدیل قیمت ها شود همچنین فضای انحصاری را از خودروسازان حذف کند و یک فضای رقابتی ایجاد کند و باعث افزایش کیفیت خودروها شود.

او بیان کرد: مهم ترین نکته این است که واردات نباید به تولیدات داخل لطمه بزند. بر این اساس باید برای واردات سقفی در نظر گرفته شود.   

از طرفی طی چند روز گذشته شاهد نوسانات قیمتی در بازار خودرو هستیم؛ خبر افزایش قیمت محصولات دو خودروسازی و لغو آن به فاصله چند روز بازار را هم با واکنش های مختلفی همراه کرد.

در این افزایش قیمت ها، محصولات ۲ خودرو ساز از ۱۴ تا ۴۴ درصد گران شد. تا جایی  که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با افزایش ۶۰ میلیون تومانی از ۱۲۷ میلیون به ۱۸۴ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ دوگانه سوز از ۱۲۴ میلیون به ۱۴۵ میلیون تومان، پژو پارس بنزینی از ۱۴۰ میلیون به ۱۶۰ میلیون تومان، رانا پلاس از ۱۸۰ میلیون به ۲۰۸ میلیون تومان رسیده است.  

همچنین تیبا ۲ از ۱۰۶ میلیون به ۱۲۳ میلیون تومان، کوئیک s از ۱۵۶ میلیون تومان به ۱۷۸ میلیون تومان، شاهین از ۳۰۰ میلیون به ۳۴۰ میلیون تومان رسیده است. موضوعی که مسئولان شورای رقابت آن را پس از اعلام رسمی 2 خودروسازی، تکذیب کردند و گفتند که خودروسازان باید محصولات خود را با قیمت گذشته بفروشند.  

 این افزایش قیمت در ابتدا در جلسه 28 مهرماه سران قوا مطرح شده بود، جلسه ای که با حضور رئیس جمهور برگزار شده بود. پس از آن در اقدامی ناگهانی شورای رقابت از روند قیمت‌گذاری کنار گذاشته و وزارت صمت، متولی قیمت‌گذاری و تنظیم بازار خودرو شده است.

پس از آن خودروسازان ادعا کردند که افزایش قیمت خودرو با مصوبه و مجوز وزارت صمت انجام شده و حتی قیمت‌ها را این وزارتخانه تعیین و به خودروسازان اعلام کرده است. اما این پایان ماجرا نبود و به دنبال مخالفت شورای رقابت با افزایش قیمت، حجت الاسلام ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان، اعلام کرد که افزایش قیمت خودرو منتفی شود و اینگونه مخالفت رسمی خود را اعلام کرد. 

خودروسازان چرا افزایش قیمت دادند؟

کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: به نظر می رسد که قیمت خودرو در بازار، بر اساس نرخ تورم در کشور تعیین می شود یعنی در یک مقایسه ای که بین نرخ تورم عمومی کشور با نرخ افزایش خودرو در طول 3 سال گذشته انجام شود، متوجه خواهیم شد که تناسب زیادی بین این 2 نمودار وجود دارد. 

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: به عبارت دیگر قیمت گذاری دستوری کمترین تاثیر را در کاهش قیمت خودرو در بازار داشته است. از یک سو همین قیمت گذاری دستوری باعث شد که شرکت های خودروساز  بخشی از توان تولید را برای عرضه خودرو از دست دهند. طبیعتا تورم در کنار کاهش و افت تولید 2 عامل اصلی بودند که تاثیر زیادی در افزایش قیمت خودرو در بازار داشتند.

سنجری تشریح کرد: در کنار این موضوع، انجام قرعه کشی برای اینکه خودرو را به افراد خاصی با نرخ یارانه ای تحویل دهند،  نتیجه قیمت گذاری دستوری بود. در کشور بین یک میلیون و 200 هزار تا یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو نیاز است چطور ممکن است در یک فرآیند قرعه کشی پنج میلیون نفر ثبت نا می کنند.

او تشربح کرد: ثبت نام کنندگان دنبال این هستند که از یارانه خودرو استفاده کنند. این رفت و برگشتی که اتفاق افتاد باعث شد قیمت ها در بازار مجدد متزلزل شود؛ یک بار قیمت گذاری دستوری را حذف شد و شوکی به بازار منتقل شد و مجدد باعث شد به صورت مقطعی قیمت ها افزایش پیدا کند.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: اگر صبوری رخ می داد و شرکت ها متعهد می شدند که عرضه خودرو را افزایش دهند، طبیعتا در کوتاه مدت قیمت ها کنترل می شد اما اکنون مجدد شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.   

با آزادسازی، قیمت خودرو به کدام سمت می‌رود؟

آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: قیمت گذاری دستوری به نوعی باعث ضرر و زیان خودروسازان و قطعه سازان شد و اکنون با طرح اخیر، مشکلات این صنعت حل خواهد شد.

او بیان کرد: اکنون ذی نفعان صنعت خودرو شامل سهام داران بورسی و غیر بورسی، خودروسازی قطعه سازان و زنجیره تامین آنها، از این طرح بهره می برند و اثرات مثبتی بر بازار خودرو خواهد گذاشت.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌ سازان خودروی کشور ادامه داد: از طرف دیگر مشتریان نهایی که به نوعی ذی نفع اصلی را صنعت خودرو به عنوان مشتری نهایی این صنعت هستند، خودرو را ارزان تر و با قیمت کارخانه و بدون واسطه خرید خواهند کرد.

به گفته محبی نژاد اکنون شکاف قیمت خودرو بین بازار و درب کارخانه در محصولات ایران خودرو حدود ۱۰۰ درصد یعنی ۲ برابر بازار و در محصولات سایپا ۳۰ درصد اختلاف است که این واسطه گری ها، دست دلالان را کوتاه نمی کند.

اگرچه فعلا افزایش قیمت خودرو منتفی شده، اما به نظر می‌رسد که دولت تصمیم به افزایش قیمت خودرو گرفته و بعد از تصمیم خود منصرف شده است. یا اینکه واکنش‌های مردم به افزایش قیمت دولت را از تصمیم خود عقب نشانده است.

آخرین تصمیمات در خصوص بازار خودرو طبق گفته رئیس جمهور و وزیر صمت به ستاد تنظیم بازار و همچنین مصوبه جدید مجلس بستگی خواهد داشت.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۹ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
الان ک دوباره سود و منفعتش توجیب ایرانخودرو و سایپا میره,انحصار روی انحصار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
چقدر از زندکی خسته ام
نه میشه خونه خرید. نه ماشین خرید. نه با جیب کافی سفر رفت. نه ازدواج کرد....
Iran (Islamic Republic of)
از ماست که بر ماست!!!!!
۱۸:۵۱ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
از ماست که بر ماست!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
شما اگه بگن از پراید و پورشه کدوم رو انتخاب میکنید کدومو انتخاب میکنید حالا خارج از کشور که هر دو موجود به نظرتون مصرف کننده محصولات اشغال این دو خودرو ساز رو میخره ما هم مجبوریم و تن به این انحصار دادیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۲ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
واقعا که واردات خودرو رو نمی خواهید آزاد کنید مثل بچه آدم بگید آزاد نمی کنیم دیگه این مسخره بازی ها چیه (واردات در مقابل صادرات) واردات وآزاد می کنیم ولی یه شرطی می گذاریم که هیچکس نتونه وارد کنه.( به یکی گفتند چی می فروشی گفت پدرمو گفتند آدم مگه پدرشو می فروشه گفت نترسید یه قیمتی می گم که هیچ کس نتونه بخره )حکایت واردات خودرو شده همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۵ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
سلام هموطن عزیز،تا میتونیدنفرین خدا را برهرچه مسئولین ظالم بفرستید۹۰ درصد مردم مخالفند،بالاخره نفرین مردم اونهارا سرنگون خواهد کرد،بامید برگشت شادی قبل انقلاب برای ایران وایرانی مازنده ایم،،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
ها والا هر چه پراید و۴۰۵تولید میکنید باکشتی بارر کنید ببرید وسط دریا که رسیدید خالی کنید
اونوقت قیمتش بکشید رو ماشینهای خارجی(ژاپنی و کره ای وووو)که از اونور میارید بگید فروختیم. وبجاش اینا را آوردیم
آره خدا خیرتون بده شاید ازاین طریق چهره شهر ازاین آشغالها پاک شد
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۹:۵۳ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
این کار خوبیه ،یعنی ۱۰۰نفر امریکایی ثبت نام کنند منم براشون قرعه کشی میزارم هرکی برنده شد خوش شانترین مرد دنیاست چون پراید برده،بعد تازه باید چند تا رنجرور بده تا پرایدو بدیم،جمع کنید خودتون .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
ایران یک قهرمان می خواهد خط فهم مسئولین بکشد بالا
مثلا پراید به المان صادر کنیم بنز وارد کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
پراید ببرن پورشه بیارن عالیه
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۷:۲۸ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
16سال هست ازعلم دنیاباوردات بی رویه عقب افتاده ایم.الان بایدده نیروگاه هسته ای جهت تولیدبرق داشته باشیم وباهاش خودروهای برقی وپاوربانک وموبایل شارژکنیم.برجام ومذاکرات فقط دردسربوده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
این مجلس نشینان انقلابی نمی دانندکه این کار مختص مافیای خودرو و وزارت صمت میباشد. و در ضمن بهترین خودروهای ما بیش از 2500 دلار نمی ارزد . این قمیت رو هم همان شرکتی اروپایی که تست کیفیت و امنیت خودرو رو انجام میدهد تعیین کرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
این مجلس نشینان انقلابی نمی دانندکه این کار مختص مافیای خودرو و وزارت صمت میباشد. و در ضمن بهترین خودروهای ما بیش از 2500 دلار نمی ارزد . این قمیت رو هم همان شرکتی اروپایی که تست کیفیت و امنیت خودرو رو انجام میدهد تعیین کرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
مثل اینکه مدل ماشینای لوکسی که یه عده ای سوار میشن داره قدیمی میشه، میخوان ماشین صفر وارد بشه جایگزین کنن. متاسفانه دست مردم عادی که نمی رسه. خنده داره! واردات خودرو به شرط صادرات قطعه/خودرو، تازه اونم به تعداد محدود! خب این همینه که گفتم دیگه! راست میگن ماشینای دست دوم خارجی وارد کنن تا مردم عادی هم بتون بخرن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۴ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
خدا جد و آبادت رو بیامرزه گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
مثلاً ۴۰۵ ..۴۰ سال پیش فرانسه روکه از رده خارج شده صادر کنیم به فرانسه بعد چی بخریم یا اینکه ۱۰۰ تا پراید بدی آلمان ی دونه بنز وارد کنی خنده داره...
آخرین اخبار