برداشت ۹۲۶ تُن محصول از باغات موقوفات ملک در مشهد

با بهره‌وری مناسب در اراضی باغی موقوفات حاج حسین ملک در مشهد، امسال ۹۲۶ تُن محصول از این باغ‌ها برداشت شده است.

به گزارش آستان‌نیوز، ۳۰۱ هکتار باغ در شهرستان‌های مختلف خراسان رضوی، بخشی از موقوفات مرحوم حاج حسین‌آقا ملک است؛ باغاتی که حالا با مدیریت دقیق، افزایش بهره‌وری و استفاده از ارقام جدید و پربازده بذر و نهال، محصولاتی باکیفیت‌تر برای عرضه به بازار و مصرف زائران و مجاوران دارد.

هفتاد سال قبل، وقف ۲۴ هزار هکتار زمین

حاج حسین‌آقا ملک در سال ۱۳۳۰ تصمیم گرفت در کنار وقف‌های قبلی خود، ۲۵ رقبه شامل ۲۴ هزار هکتار زمین در شهرستان‌های چناران، تربت‌جام و فریمان را هم، وقف آستان مقدس حضرت رضا (ع) کند این اراضی باغی بخشی از وقفنامه ۸۷۱۰ به‌حساب می‌آید.

کشت انواع محصولات در باغات شهرستان‌ها

سازمان موقوفات ملک در بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، که متولی حفاظت و بهره‌وری از وقف‌های حاج حسین ملک به عنوان بزرگ‌واقف این آستان مقدس است، مدیریت ۳۰۱.۷ هکتار باغ و درختان مثمر را بر عهده دارد که از این مساحت، ۲۲۰ هکتار در چناران واقع شده و شامل ۲۰۱ هکتار باغ انواع میوه از جمله هلو، شلیل، آلبالو مجاری، گردو، گلابی و آلو، هفت هکتار سیب و ۱۲ هکتار گلابی است. علاوه بر آن، ۴۰ هکتار باغ پسته در سنگ‌بست و ۲۸ هکتار در تربت‌جام نیز جزو دیگر باغ‌های تحت مدیریت سازمان موقوفات ملک است. همچنین در باغ ۳.۷ هکتاری روستای کلاته‌خوش، سیب، آلبالو و انگور کشت می‌شود.

فروش سردرختی محصول از طریق مزایده

سلمان سالاری مدیر عامل سازمان موقوفات ملک آستان قدس رضوی گفت: امسال حدود ۹۲۶ تن انواع محصول از این باغات برداشت شده که شامل ۴۰۰ تن آلبالو، ۳۲۰ تن سیب، ۱۰۰ تن هلو و شلیل، ۴۴ تن پسته، ۴۰ تن انواع آلو، ۲۰ تن گلابی و دو تن گردو برداشت بوده که به‌صورت سر درختی و در قالب مزایده به فروش رسیده است.

افزایش بهره‌وری و بازدهی تولید
او به اقدامات انجام شده برای افرایش بهره‌وری و بازدهی در این موقوفات هم اشاره کرد و ادامه داد: توسعه آبیاری زیرسطحی و مدیریت به هنگام، از جمله اقدامات صورت گرفته به‌منظور افزایش بازدهی تولید در این باغات بوده و علاوه بر آن، انتخاب و استفاده از ارقام جدید، پربازده و بازار پسند بذر و نهال در کشت محصول باغات جدید نیز نقش موثری در ارتقای بازدهی داشته است.

کشاورزی مدرن در ۲۰ هکتار از باغات

با پیشرفت فناوری و لزوم جایگزینی باغات مدرن به‌جای باغات سنتی، سازمان موقوفات ملک نیز از چند سال قبل به حوزه احداث و توسعه باغات متراکم و نیمه متراکم ورود کرده است.

سالاری در این‌باره بیان کرد: سازمان موقوفات ملک در حال حاضر حدود ۲۰ هکتار باغ مدرن شامل ۷ هکتار باغ متراکم سیب و ۱۲ هکتار باغ نیمه‌متراکم گلابی در چناران و همچنین یک هکتار باغ متراکم سیب در کلاته‌خوش دارد.

او درباره مزیت‌های باغات مدرن تصریح کرد: به دلیل استفاده از پایه‌های رویشی و کوچک شدن حجم تاج درختان در این نوع باغات، شروع باردهی سریع‌تر، کیفیت محصول بالاتر و اندازه میوه‌ها نیز یکدست‌تر خواهد بود. از طرفی به‌دلیل افزایش حدود ۷ برابری تراکم کاشت نهال در هر هکتار، میزان تولید در واحد سطح نیز به همین نسبت افزایش می‌یابد.

 

انتهای پیام//ف.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.