باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

اهمیت سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران چیست؟

وزیر امور خارجه ترکیه برای اولین بار پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم به تهران سفر و با همتای ایرانی خود دیدار و رایزنی کرد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه دوشنبه ۲۴ آبان ماه برای اولین بار پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران به تهران سفر و  با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

پس از این دیدار وزرای خارجه دو کشور در نشست خبری مشترک شرکت کردند.

حسین امیرعبداللهیان در این نشست خبری گفت: گفت‌وگو‌های مهمى را بر سر روابط دو کشور داشتیم، برای تدوین یک نقشه راه جدید و بلند مدت در راستای توافق بلند مدت تهران و آنکارا گفت‌وگو کردیم. وزیر خارجه کشورمان ضمن اطلاع رسانى از سفر اردوغان رئیس جمهور ترکیه به ایران در آینده نزدیک،گفت که امیدواریم در سفر اینده آقای اردوغان به ایران، این سند در حضور روسای دو کشور به امضا برسد و سندبلند مدت حاوی روابط دو کشور عملی شود. توافق کردیم گفت‌وگو‌های دیپلمایتک را شروع کنیم.

امیرعبداللهیان همچنین گفت که در این جلسه به مکانیسم‌های مشترکی برای سرعت بخشیدن به همکاری‌های دوجانبه رسیدیم. در حوزه سرمایه‌گذاری‌های متقابل و فعالیت بخش خصوصی ظرفیت‌های فراوانی در دو کشور وجود دارد. در عین حال موانع و مشکلات محدودی نیز در مسیر تجار دو کشور مورد شناسایی قرار گرفت که توافق کردیم که نسبت به آن در اسرع وقت اقدام لازم را به عمل بیاوریم.

مولود چاووش اوغلو هم در این دیدار گفت که ما روابط مان را در همه حوزه‌ها بازبینی کردیم. در عین حال با آقای امیرعبداللهیان درباره آماده سازی برگزاری هفتمین نشست شورای عالی همکاری دو کشور صحبت کردیم. اسناد مختلف درباره مهاجرت غیرقانونی، قاچاق و بقیه مسائل مرزی مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

اهمیت سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران/

چاووش اوغلو در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و ترکیه گفت: در ترکیه و ایران دولت‌های نتیجه گرایی هستند و برای اینکه شتابی به روابط دو کشور داده شود، اسناد زیادی باید امضا شود و اسنادی که امضا شده بازبینی شوند و نقشه راه را نسبت به آینده مشخص کنم. هر دو طرف دیپلمات‌های مجربی دارند. 

وزیر خارجه ترکیه بار دیگر مخالفت آنکارا با تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد و گفت: تحریم‌های یکجانبه علیه ایران باید برداشته شود.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که مذاکرات در وین به نتیجه مثبت برسد و گفت که ما طرفدار ثبات در عراق هستیم و حمله‌ای که نسبت به نخست وزیر عراق صورت گرفت را محکوم کردیم. درباره افغانستان و ثبات آن با ایران همسو هستیم. از وضعیت افغانستان نگرانی‌های زیادی داریم و ایجاد یک حکومت فراگیر می‌تواند راه‌حل باشد. آماده همکاری درباره افغانستان هستیم. می‌خواهیم همکاری بین‌المللی را با ایران توسعه دهیم.

به گفته کارشناسان پیام و هدف این سفر، توسعه همکاری‌های دوجانبه آنکارا - تهران بود.

اهمیت سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران/

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان هم در دیدار با وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه توسعه روابط دو کشور به‌ویژه در حوزه مسائل تجاری و اقتصادی به نفع دو ملت است، گفت: ایران و ترکیه باید با نهایی کردن نقشه‌راه ارتقای همکاری‌ها، که تدوین آن در دستور کار دو کشور است، آماده ارتقای روابط از سطح کنونی به همکاری‌های همه جانبه باشند. همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور باید به همکاری در عرصه بین‌المللی تبدیل شود و این نوع تعاملات با توجه به جایگاه مهم دو کشور می‌تواند در معادلات جهانی مؤثر باشد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نگاه جمهوری اسلامی درباره توانایی کشور‌های منطقه برای حل مسائل خود بدون دخالت بیگانگان، گفت: حضور بیگانگان جز ناامنی و تنش میان ملت‌ها و دولت‌های منطقه نتیجه‌ای ندارد؛ همچنان که بیست سال حضور آمریکا در افغانستان جز قتل و خونریزی و تخریب نتیجه‌ای نداشت و مشخص شد مشکلات افغانستان به دست مردم این کشور و با کمک همسایگان قابل حل است.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه  پس از دیدار با رئیس جمهور کشورمان در صفحه توییترش نوشت: ما درباره تحولات اخیر در منطقه‌مان از جمله روابط دوجانبه، تجارت، سرمایه‌گذاری و مبارزه علیه تروریسم صحبت کردیم. ما بر آمادگی دوجانبه‌مان برای توسعه بیشتر روابطمان تاکید کردیم.

چرایی سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران

عبدالرضا فرجی‌راد سفیر اسبق کشورمان در نروژ و مجارستان می گوید: سفر وزیر خارجه ترکیه در زمانی انجام شد که روابط دو کشور ایران و ترکیه در مقایسه با گذشته از یک اطمینان خاطر مطلوب برخوردار نیست. شاید بتوان گفت که در طول دوره حاکمیت اردوغان و حزب عدالت و توسعه روابط در کم ترین تحرک سیاسی و اقتصادی قرارگرفته است. از نقطه نظر سیاسی تحولات یکی دو سال اخیر در قفقاز عامل منفی مهمی در روابط بوده و از نظر اقتصادی نیز تحریم‌های سنگین ترامپ و پیامد‌های آن سطح مبادلات اقتصادی دو کشور را پایین آورده که این امر می‌تواند بر روابط سیاسی هم تاثیر گذار باشد.

اهمیت سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران/

وی همچنین گفت که وزیر جدید امور خارجه جمهوری اسلامی در طول سه ماه گذشته به دور از شعار زدگی و گذاشتن توییت‌هایی که قابل تقدیر است تلاش کرده در زمان‌های حساس از میزان تنش‌های به وجود آمده یا در حال شکل گیری با دولت‌ها بکاهد که به طور مثال به گفت‌وگو‌های تلفنی با وزرای خارجه آذربایجان، عراق و وزرای خارجه کشور‌های مهم اروپایی و ... می‌توان اشاره کرد. ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی در دو کشور ایران و ترکیه وجود دارد که آن طور که باید از آن‌ها استفاده نشده است. لازم است از حداکثر ظرفیت خط لوله گاز به ترکیه استفاده شود و علاوه بر تامین نیاز داخلی ترکیه به جنوب اروپا هم گاز صادر شود. با کمک ترکیه می‌توان خط آهن و راه‌های کریدور شمال غرب به جنوب را تقویت کرد و ترکیه هم علاقمند است علاوه بر قطر با دیگر کشور‌های حوزه خلیج فارس توسعه رابطه تجاری داشته باشد.

فرجی‌راد در ادامه گفت: این مسیر می‌تواند حتی با ظرفیت بالا مورد استفاده کشور‌های قفقاز، روسیه و اروپای شرقی قرار گیرد. در سرمایه گذاری‌های مشترک در بخش‌های مختلف صنعتی از اتومبیل سازی تا بخش مسکن ظرفیت‌های خوبی وجود دارد. آن‌قدر ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور بالا است که بتوان همچون روسیه و چین توافقنامه‌های ۲۰ ساله و ۲۵ ساله بین دو کشور به امضا برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کیوان
۲۰:۱۳ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
ترکیه نه دشمنه نه دوست.پس بیشتر در روابط دقت کنیم.چون دشمن بهتر است از کسی که نه دوستیش مشخصه نه دشمنیش.درضمن هی آذربایجانی نکنید.افراد کمی هستند که شاید جاسوس یا نیروهایه ترکیه هستند که بر تبل دم از جدایی میزنند.ایران طی هزاران سال چندین بار نابود شده ولی باز رشد کرده.ایران ققنوسه.پس زیاد فروختگان وخیانتگران خودباخته وطن فروش دل خوش نکنید به تجزیه ایران عزیزم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
ترکیه به هیچ وجه قابل اطمینان نیست و این نا بکار از یک طرف در یک شو تبلیغاتی برعلیه اسرائیل می تازد و از فلسطین حمایت و از طرفی پایگاه اسرائل در کشورش فعال و داعش را برای نبرد با سوریه که حامی مقومت است تجهیز و آموزش و حمایت همه جانبه میکند و در مناقشه با آذربایجان ایران را تحدیدرئیس جمهور این کشور علارغم نجاتش از شر کودتا بوسیله ایران با تحریک ترکهای ایران و بسیاری از بی ثباتیها از ایران سوءاستفاده میکند ترکیه لانه فساد منطقه است مرکز خوشگذاری و فساد وفحشا است
Iran (Islamic Republic of)
Azerbaijan
۱۷:۴۷ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
حرف های جالبی زدی میتونی روی 45میلیون مردم کشور خودت که از نظر من هم وطنت نیستند حساب باز نکنی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
ترکیه دورو ومزورانه برخورد میکنه تولید داخل ما رو در بخش پوشاک وغیره نابود کرده چرا طی این چند سال به این نقش منفی ومخربی که به ظاهر ترکیه ولی در حقیقت غرب و اسراییل در پیش گرفته کمک میکنیم هر جا ترکیه کم اورده ما رفتیم کنارش قرار گرفتیم واز غرق شدن نجاتش دادیم ترکیه چه سودی برا ما داره روابط اقتصادی کاملا یک طرفه نفت وگاز ما رو با قیمتهای بسیا رپایین میبره وبه جاش با قاچاق وصادرات محصولاتی که ما در ایران مزیت داریم وخودمون تولید کننده اونا هستم کمر تولید خودمونو شکستیم چرا به این بی شرف که از پشت خنجر میزنه ودر عمل عامل غرب ورژیم صهیونیستی است پرو بال میدیم ترکیه از سوی غرب واسراییل برا تجزیه ومهار ایران برنامه داره تا دیر نشده اینقدر به ترکیه بها ندیم فردا روز همین ترکیه به یک بحران برا ما تبدیل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
سلام عزیزان زیادی به وزیزخارجه در مظالب زیر یاد اوری .کردن بی ادبیها ترکیه و دولت ترکیه رو ..اما به نطر شما دولت و وزیر خارجه به خواسته های مردم توجه ای دارن ..به نظر خودشون بهترین تصمیم رو گرفتنبعد در اخر نتیجه این تصمیمهای غلظ رو مردم باید پرداخت کنن..شما همین سدی که زده رو ببینید فلات ایران همینزوری خشک هست وای به حال اینکه سد هم روش زده ترکیه ..یا اون شعر خوانی بر علیه ایران رو ببینید ..یا قصه اون جاسوها رو ..چرا فکر میکنید ترکیه برای ما قابله اعتماد هست چرا خیلی از خیانتهای که ترکیه بر علیه ایران ساخته رو رسانه ای نمیکنید مردم بدانند ..جناب اقای رییسی با مردم شما رو راست باشید وارد سیاست غلط نشوید.این بازی با سرنوشت مردم است .این تصمیمات مشکلی از مردم ایران حل نمیکند.به گوش باشیدبا مردم باشید در کنار مردم باشید
Iran (Islamic Republic of)
من
۰۸:۴۵ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
سلام
خودشون میدونند چیکار دارند میکنند .
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۰:۱۸ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
من نمی دونم ما با ترکیه چه دوستی داریم .
بابا به پیر به پیغمبر ترکیه از تمام دشمنان ایران خطرناکتره. امیدوارم سران نظام که بیشترشون ترک هستند اینو درک کنن. ترکیه دوست ما نیست اون دنبال تجزیه ایرانه
Iran (Islamic Republic of)
Azerbaijan
۱۷:۴۹ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
بله بله 45میلیون هم خطناک هستند مرافب باشید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
شعر خونی اردوغان فراموش کردید که هیچ حداقل نقشه جهان جدید که اردوغان هدیه گرفت که ایرانیها رو هم ترک کرده بودن میدید ، باز روسیه یک واکنشی نشون داد تو خبرهاش اما ایران اصلا به مرزهای خودش حساسیت نشون نمیده جای تعجب داره رئیسی انقدر ضعیف عمل میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۹ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
جواب همه کفش کهنه دربیابان نعمت است
Netherlands
ناشناس
۰۴:۵۴ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
هم زمان نقشه ایران رو ضمیمه خاکشون میکنند تو نقشه هدیه میدن به اردوغان سکوت خبری رسانه ملی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
عزیزانی که در رابطه با ترکیه نظر میدن به حافظه خود رجوع کنند،همین دولت منحوث ترکیه چند سالی قبل از حوداث تلخ سوریه به بهانه رابطه خوب با سوریه روابطش رو به حد عالی رسوند درحالیکه همش بهانه بود واسه ورود جاسوس ونفوذ بعدش دیدید که چکار کرد با حکومت وملت سوریه
به اردوغان اعتمادی نیست
Iran (Islamic Republic of)
سعید باطنی
۱۹:۵۰ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
به نام خدا -به اظهارات چاوش اوغلو وزیر اموخارجه ترکیه توجه نکنید .این ملت ازنژاد ترکیه عثمانی وجاه طلب ودشمن پنهانی ایران محسوب میشود .پشت تمام ماجرای های منطقه از داعش گرفته تا بستن سد برروی روددجله و فرات وجذب مردم ایران برای خرید ملک و کلاه برداری و برخوردهای تحقیر آمیز با مردم ایران ترکیه عثمانی قراردارد. در آینده نه چنان دور سیاست آب را در منطقه به عهده میگیرد و هر کاری که بخواهد انجام میدهد .در سوریه -آذربایجان-ارمنستان-افغانستان -لبنان -.... درمقابل ایران قرار دارد. روابط اقتصادی با اسرائیل دارد امادر ظاهر چیز دیگری می گوید.در زمان تحریم ها بیشترین سو استفاده را از ایران برد .نتیجه اینکه ترکیه دشمن ملت ایران و دارد نقش بازی میکند.مسئولین بایستی در روابط اقتصادی سیاسی اجتماعی فرهنگی جانب احتیاط را بااین کشور داشته باشند.خیلی از مفاخر فرنگی ایران بزرگ را از خود می داند و دچار بی هویتی فرهنگی شده است . مرکز فساد ترکیه عثمانی را فرا گرفته است .مردم ایران بایستی حواسشان را به این دشمن پنهان داشته باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
سلام کاری که با قدرت نظامی نتوانستن انحام بدن میخواهد با دیبلماسی انحام بدهند اتصال نخجوان به اذر بایجان ببنیم چطوری کلاه سرمون میرود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
برادر اتصال نخجوان به آذربایجان چه ربطی به شما داره؟ مگه قراره از یزد رد بشن؟
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۳:۰۸ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
اقدام بسیار خوب و مهمیه و باید نقطه آغازی باشه برای گسترش روابط با ترکیه تا جایی که از رابطه با چین و روسیه پیشی بگیره و چین و روسیه کنار گذاشته بشن؛ ما باید جدای از حفظ منافع ملی، به خاطر خدا و خفظ منافع دینی با ترکیه و قطر بیشترین همکاری رو داشته باشیم خصوصا سر مسئله سوریه که اگه اقدامات روسیه به ثمر بنشینه فاتحه دیپلماسی ما در دنیای اسلام خونده اس؛ سیاست کلی رهبری و نظام نیل به تمدن اسلامیه نه تمدن چین و روسیه تحت عنوان اوراسیا؛ انقلاب ما اسلامی بود و باید منافع دینی و خدایی بالاتر از منافع مادی در نظر گرفته بشه؛ هر چند با گسترش همکاری ها با کشورهای اسلامی منافع مادی هم تامین میشه و دیگر شرق و غرب هیچ کاری ازشون ساخته نیست و دیگه نمیتونن با سیاست تفرقه اندازی منافعشون رو بر ما حاکم کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
مردم ایران به ترکیه هیچ اعتمادی ندارند. ضمنا این کشورها لانه جاسوسی رژیم صهیونیستی علیه کشورما شده
Sweden
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
متاسفانه خیلی ها بدون اطلاعات نظر میدن؛ برادر عزیز همین هفته پیش کلی جاسوس رژیم صهیونیستی توسط اردوغان در ترکیه دستگیر شد بعد شما بهش میگی لانه جاسوسیه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
مردم ایران نصفشون هر سال ترکیه ان؛ کلی هم خونه دارن اونجا؛ کجای کاری برادر؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
الحمدالله همه شدن سخنگوی مردم ایران، برادر دینی من، شما از جانب خودتون ابراز تنفر کنید.
Iran (Islamic Republic of)
Azerbaijan
۱۷:۵۶ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
آها شما راس میگی اردوغان جون45میلیون مردمشو به خطر نمیندازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
هیچ اهمیتی نداره، فقط اومدن طبق معمول ایران رو خر کنند.
Netherlands
ناشناس
۱۱:۳۹ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
اهمیت برای مردم ایران نداره اینها ترسیدن ایران اونها رو دور بزنه و از راه ارمنستان کالاهاش به اروپا صادر کنه از یکطرف مرز ایران دیوار میکشن از یکطرف باکو تشویق میکنند قسمتی از ارمنستان که با ایران مرز داره هم بگیرن از یکطرف تمام سرمایه دارهای ایرانی رو تشویق میکنند ترکیه خونه و ملک بخرن از طرفی تمام دزدان که سر مردم ایران کلاه گذاشتن تو کشورشون پناه میدن
بعد کافیه به مسئولین ایران یک لبخند کوچیک بزنن اونها هم چشمشون به همه کارهای بد ترکیه میبندن زود میپرن در آغوش ترکیه
من نمیدونم اگه ایران هم یکی از این گناه های بد ترکیه انجام میداد اونها هم زود فراموش میکردن
باز کوهای آرارات رو پس میگرفتیم یچیزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
تا این کشورها نوکری اسرائیل را میکنن هیچ نفعی برا ما ندارن فعلا فقط برا جاسوسی به ایران میان، اطمينان به این نوکرزادها اشتباه بزرگه
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۱:۲۱ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
جواب اقدام های بد وتحریک کننده ترکیه باید برای سیاسیون مهم باشد.البته جواب خود را به زودی می گیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
معلوم است که برای دلالی دعوای آن طرف ارس آمده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
این ترکا چقدر پدرسوخته ان انگار نگار با آذربایجان دارن چه غلطایب میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
لطفا محترمانه صحبت بفرمایید. بی‌ادبی افتخار شما پارس‌هاست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
ترکیه بدترین کشور از نظر اعتماد هست
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۰:۴۱ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
سلام ،

بستر سازی برای بازدید رئیس جمهور اردوغان ،
تا نوامبر ۲۰۲۱ ،

به امید اینکه روابط لباس موفقیت و دوستی بر تن کند .
Canada
ناشناس
۰۹:۰۱ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
در هر قراردادی باید نخبگان اقتصادی و سیاسی باشند
تا مثل زمان روحانی کلاه بزرگ سرمان نرود
باید فقط منافع ایران زمین و ملت در نظر گرفته شود
باید عکس دانشمندان ترور شده روی میز باشند
تا شاید خیانت نکنند بخاطر خون های پرپرشده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۰۰ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
سلام مگه از قراردادهای قبلی دولت با کشورهای دیگه ملت چه سودی بردش که از روسیه و چین بقیه کشورها ببرن نمونش همین قرارداد نفتی با امارات که تا الان ۱۷ هزار میلیارد از جیب مردم رفت بدون هیچ پاسخی به مردم بعد دو روز پول گاز پرداخت نمیشه اخطار قطع میدن... حقمون که بقیه کشورها بیان بخورن یک آبم روش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
خیلی اهمیت داره دقت بفرمایید تو سوریه برای ما دردسر درست میکنه.تو اذربایجان برای ما دردسر درست میکنه.تو فیلمهاش اعلام میکنه که ایران قسمتی از امپراتوری عثمانی بوده و باید دوباره قسمتی از این امپراتوری باشه تو عراقی بدتر شده یک رقیب برای ایران تو مناسبتهای سیاسی بر علیه ایران سخنرانی میکنه اون قضیه بلندیهای سوریه یادتونه.کلا ترکیه برای ایران یک درد سر بوده و هست حالا اهمیتش چی هست بماند نه عزیزم گندش نکن
Iran (Islamic Republic of)
درستکار
۱۱:۱۹ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
درست می فرمایید.سیاست غلط باعث انجام این رخدادها می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
کاملا غلط و اشتباه می فرمایید و دقیقا کلام شما کلام رسانه های روسی چینی اوراسیایی هست که میخوان پروژه اوراسیا و شوروی دوم رو سانسور کنند و عوضش در کشور های منطقه پروژه امپراطوری عثمانی رو بزرگ جلوه بدن و خطری برای تمامیت ارضی کشورها؛ در سوریه ترکیه امروز طرف مظلومین رو گرفته و خلاف برنامه سردمداران دنیا داره از دین و مسلمان و مستضعف حمایت میکنه؛ هر چند برنامه سردمداران جهان اینه که ترکیه همیشه و همه جا طرف مسلمونارو بگیره و سرآخر با فتج ترکیه و آیا صوفیه اسلام سیاسی برای همیشه ریشه کن شه؛ شما مسلمانی برادر که حرفت از ذهن روسیه و چین و آمریکا و شیاطین پشت اونا سرچشمه میگیره؟
آخرین اخبار