دولت جلوی ترخیص کامیون های وارداتی دست دوم را از گمرک بگیرد

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از دولت سیزدهم خواست که جلوی واردات خودروهای سنگین دست دوم که دولت قبل مجوز آن را داده بگیرد.

عزت الله اکبری تالارپشتی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، به تشریح نشست امروز سه شنبه دوم آذر ماه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با نمایندگان خودروسازان، وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و کشور پرداخت.

تالار پشتی جزئیات جلسه امروز را بررسی وضعیت ناوگان حمل و نقل یعنی اتوبوس درون شهری، اتوبوس برون شهری، مینی‌بوس، کامیون، ون و کشنده‌ها اعلام کرد و توضیح داد:دولت دوازدهم اجازه واردات خودرو‌های سنگین دست دوم را داد که انتظار می‌رود دولت سیزدهم از این اقدام جلوگیری کند.

براساس مصوبه هیات دولت در سال ۱۳۹۷ به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، امکان واردات کامیون‌های حداکثر سه سال کارکرده فراهم شد و در ادامه  شرایط واردات این کامیون‌ها در سال ۹۹ تعیین و از سوی وزارت صمت به گمرک ابلاغ شد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس با اشاره به اینکه در جلسه امروز تولیدکنندگان اعلام کردند که توانایی تولید اتوبوس، کامیون، کشنده و... را دارند گفت: این به این معنا  است که در صورت تامین منابع مالی، امکان تولید نیاز کشور را دارند. در این شرایط انتظار می‌رود دولت با برنامه ریزی مناسب و اقدامات فوری نیاز کشور به نوسازی ناوگان حمل و نقل را برطرف کند تا با تحقق این مهم از یک سو سازوکاری برای تقویت تولیدکنندگان و تامین منابع مالی موردنیاز آن‌ها فراهم شود و از سوی دیگر مکانیسمی پیش‌بینی شود که رانندگان بتوانند خودرو‌های سنگین را به راحتی خریداری کنند و در مضیقه قرار نگیرند.

 «واردات خودروی دست دوم به کشور توهین به مردم و ضرر به تولید است» این جمله را  تالار پشتی می گوید و معتقد است که از آنجا که خودرو‌های دست دوم وارداتی خدمات پس از فروش ندارد در واقع این خودرو‌های بی شناسنامه هستند و رانندگان این خودرو‌های سنگین، امنیتی ندارند، زیرا قطعات موردنیاز برای خودروی آن‌ها به سختی پیدا می‌شود.

مجموع کامیون‌های فرسوده بالای ۴۰ سال در کشور به ۵۰ هزار دستگاه می‌رسد که قرار است ۱۰ درصد آنها از محل واردات کامیون‌های دست دوم وارداتی اروپایی یا کره‌ای و ژاپنی نوسازی شوند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره مصوبات این نشست نیز می گوید: در این نشست مقرر شد که وزارتخانه‌های صمت، راه و شهرسازی و کشور تا هفته آینده جمع‌بندی‌های لازم را انجام دهند و بسته پیشنهادی مربوط به راهکار‌های نوسازی حمل و نقل را که باید برای تصویب به شورای اقتصاد ارسال شود را در اختیار کمیسیون صنایع و معادن قرار دهند.

یکی از برنامه‌های سازمان راهداری، صدور مجوز واردات کامیون به متقاضیان نوسازی ناوگان و بر اساس قانون مصوب مجلس است که در برابر اسقاط هر یک دستگاه کامیون بالای ۴۰ سال، امکان ترخیص یک کامیون زیر ۳ سال ساخت وجود خواهد داشت.

تلار پشتی به ظرفیت های موجود در قانون نیز اشاره می کند که در ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و تبصره ۱۴ قانون بودجه سالانه، سهمی برای نوسازی حمل و نقل در نظر گرفته شده که دولت باید با استفاده از این ظرفیت‌ها اقدامات لازم برای نوسازی ناوگان حمل و نقل را انجام دهد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۳:۰۲ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
آخه تو که جاده نمیری ببینی ماشین دست دوم خارجی با ماشین نو ایرانی چه فرقی داره! پس لطفا لال شو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۲۹ فروردين ۱۴۰۱
سلام آقایی که این نطر را می دی توهین به مردم سوار شدن ماشین 80 ساله هست و با قیمت کامیون نو و به روز اول شفاف سازی کن از کدوم شرکت داری حق حساب می گیری که چنین حرف احمقانه ای را می زنی؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۲:۱۶ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
این همه از مردم پول میگیرن و توقع هم دارن دولت کمکهای منابع مالی با ارز 4200تومان بهشون بده اونوقت کامیونی که 25هزار دلار تو چین بفروش میره به اسم تولید داخلی 90هزار دلار به مردم میفروشن توقع کمک به منابع مالی شون هم دارن واقعا انصاف داشته باشین این همه ثروت رو برای کی و چی میخواین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۹ فروردين ۱۴۰۱
کدوم نماینده با اتوبوس اسقاطی تو جاده خانوادشو میفرسته مسافرت که به فکر مردم باشه
تولید کننده داخلی هم زور به خودش بیاره اسی میسازه که اونم لایق خانواده خود دولتی ها و مجلسی هاست
راننده هم اگه خیلی به فکرشی یه فکری واسه اون بنده خدایی بکن که 60 سال سنشه ولی هنوز بازنشسته نشده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۳:۵۱ ۱۱ فروردين ۱۴۰۱
این دوستمون میگه وارد کردن کامیون دست دوم اروپایی توهینه ،ولی این توهین نیستش که نود درصد کامیون‌های کشور عمر بالای شصت سال دارن و رانندگان عزیز مان همان کامیون‌های شصت ساله را باید دو میلیارد تومان بخرند وسوار بشن،این توهین نیست
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۲:۴۵ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
سلام ببخشید چرا بی مطالعه صحبت میکنید؟!!! بنده تمام صحبتاشونو شنیدم...حرف ایشون اینه که یه عده سود جو از این کار سوءاستفاده نکنن و دولت خودش مجری و ناظر طرح باشه تا در حق رانندگان زحمتکش اجحاف نشه و کامیون بدستشون برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
سلام به همه مگه همین ماشين ده چرخ تک اینا مشکل ندارند. ماشین جدیدا مشکل دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
افای نمابنده برات از ته قلبم متاسفم کسایی مثل تو تا وقتی توی این دولت هستن بدبختیهامون روزبرو ز بیشتر میشه حتمن میخاد جلو واردات را بگیره تا یه هوو چهل ملیونی بشه چهار میلیارد.چه بسا که الان تا دوملیارد رسیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
این آقا میگه وارد کردن خودروی دست دوم اروپایی توهین به مردمه
این گفته‌رو باید جوک سال معرفی کرد
راس میگید برید پراید سوار بشین ن ماشینهای لوکس اروپایی و آمریکایی..
یا فقط برا شما خوبه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۱۲ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
این کامیونای دست یه لاستیکشون به کل این ا‌شغالای چینی و تولید داخل که مال 50 سال قبله می ارزه این شرکتا با سوءاستفاده از این وضع قیمت را چن برابر کردن و کیفیتی هم ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
سلام‌این‌آقای نماینده جیبشو پرکردن این حرفو میزنه
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفصل
۰۰:۴۲ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
ساام کشنده 3 که هیچ 5 ساله اروپا بهتر از کشنده های چینی صفر کیلونتر هست اینو بدونید بعد تصمیم بگیرید .راست میگید به راننده مجوز بدین بره برای خودش کشنده دست دوم بخره بیاد کار کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۶ بهمن ۱۴۰۰
این اقا از کشنده چی میدونه ،که میخواد ،جلو ورود کشنده وارداتی روز دنیا رو بگیره ببین کی داره واسمون تصمیم میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ن
۲۳:۳۷ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
باشه
Iran (Islamic Republic of)
رضا صمدی
۲۳:۲۳ ۲۴ دی ۱۴۰۰
جناب نماینده!!شما نماینده مردم هستید یا نماینده چند کارخانه به اصطلاح خودروسازی که محصولات آشغال کشور چین را در ایران مونتاژ می کنند و به چندین برابر قیمت واقعی آن به همین مردمی که شما با رای همین مردم به مجلس راه پیدا کردید 'قالب می کنند ....خودروهایی که وارد می شوند از اولین برندهای اروپا هستند که بچه های خودتان را برای ادامه تحصیل آنجا می فرستید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۱۹ دی ۱۴۰۰
سلام نظرمن کامیون دسته دوم لاستیک انها ارزشش از کامیونهای چینی بی‌کیفیت بالاتر است
تولید کنند ما کامیون چینی با چند برابر قیمت میده به ما چرا این نمایندگان مردم از خدا نمی ترسد
اگه تولید کننده راست میگه چرا رقابت نمیکنه با ماشین های خارجی شما آبروی ایران بردید با تولیدتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۱۰ دی ۱۴۰۰
اینا حرف نزنن بهتره واردات اگه توهین به مردمه پس چرا اینهمه اشعال وارد نمیکردن .مردم کجا مهم بودن اخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۸ ۰۳ دی ۱۴۰۰
ماشین بی کیفیت دادن دست مردم توهین است.هر کس هر مدلی خواست می‌تونه تقاضا بده.تو بخشنامه گفته که تا سه سال از ساخت ماشین وارداتی نگذشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
س اقای اکبری بجای این حرفهاشماهمان مرغ وتخم مرغ مردم رادرست کنیدماشین پیش کش شمامی دانیدمردم الان دربرجی یکبارتخم مرغ نمی بینند بازاین اقایان چقدربه شمادادن تاشمااین صحبت رابکنیداسکانیا۳۸۰ سال نودخریدم صدوده میلیون الان شماپرایدوانت الان می دین ۱۷۶ میلیون که همان راهم الان قطعه ندارین خوبه روتون می شه اینجوری مردم رامسخره کنید واقعا این روکه رونیست ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
این رو هم تعطیل کنن قیمتا رو چند برابر کنن و جنسای اشغال‌شده رو بندازن به ملت فهیم که هیچ کاری ازشون بر نمیاد و فقط حسرت بخورن
روزایی که افراد حقیقی ماشین وارد میکردن قیمتا خیلی ارزون بود ولی انحصاری کردن به بهانه مختلف و بعدش قیمتا انتحاری شد
Iran (Islamic Republic of)
سر بی کلاه
۲۰:۵۰ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
چرا باید مانع از چنین امری شد وقتی خودروهای سنگین تولیدی در نه کیفیت مطلوب و نه قیمت منصفانه ای دارند در حالی که خودروهای وارداتی کارکرده یا همون دست دوم به مراتب بسیار بالاتر و بهتر از نو های داخلی به لحاظ کیفی هستند.
اگر به نیت صرفه و منافع شخصی نبوده نماینده مذبور چنین اظهار نظری در اوضاع وخیم و اسفناک بازار خودرویی اعم از سنگین و سبک نمی کرد پس ابتدای باید جلوی دهان امثالهم گرفته شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
صنعت خودرو سازی حیثیت وآبروی حاکمیت را در دنیا برده اگر قرار بود این لگن ساز ها کاری بکنن تا الان انجام داده بودن۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
کامیون های دست دوم تولیدی مرسدس و ولو و ماک و رنو که 3-4 سال کار کردند حداقل 1000 برابر از کامیونهای چینی و ایرانی بیکیفیت و گران بهتر هستند بهتر است کسانی که که زیر پوستی بعنوان نماینده مردم رفتند مجلس اما از انحصار طلبی و ظلم خودرو سازان داخلی بر علیه مردم حمایت میکنند از این کار دست بردارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
کامیون سه ساله تقریبا نو حساب میشه
Iran (Islamic Republic of)
فرزند راننده بیابان
۱۸:۴۹ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
وقتی نماینده با مافیای تولید اتوبوس و کامیون پیوند میخورند نتیجه آن میشود قیمت اتوبوس اسکانیا شرکت عقاب هفت میلیارد تومان و بنز باری با اتاق و موتور پنجاه سال قبل سه میلیارد به خدا آه این رانندگان زحمت کش شما را روزی به خاک سیاه خواهد نشاند
آخرین اخبار