هدف ایران از مذاکرات برجامی انتفاع اقتصادی مردم از لغو تحریم هاست

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، انتظار مجلس از دولت در دور جدید مذاکرات برجامی را عمل به مبانی اساسی قانون اقدام راهبردی معرفی کرد.

ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دیدگاه مجلس به مذاکرات برجامی گفت: پیش از مستقر شدن دولت سیزدهم شش دور مذاکره در وین با موضوع شروط ایران و ۴+۱ برای بازگشت آمریکا به مذاکرات بود. در این مسیر شروط اساسی از سوی مجلس در قالب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در نظر گرفته شده بود.

تلاش آمریکا برای خروج از برجام برنامه‌ای بود که دونالد ترامپ از زمان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سر داشت. در نهایت در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ دولت ایالات متحدهٔ آمریکا رسماً از برجام خارج و بازگشت تحریم‌ها به صورت گذشته را اعلام کرد.

این مقام مسئول، از مجلس خواسته است که بعد از آغاز به کار دولت سیزدهم و شروع مذاکرات به مبانی اساسی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها توجه شود که این امر انتظار اصلی مجلس است و در این مسیر بر روند مذاکرات نظارت خواهد کرد.

قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران قانونی است که در سال ۱۳۹۹ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.  

«نکته کلی و موضع جمهوری اسلامی در چارچوب مذاکرات برجامی این است که تحریم‌ها باید به صورت کامل رفع شود و آمریکا باید تضمین‌های لازم را برای عدم تکرار رفتار‌های غیرقانونی خودش به ایران ارائه بدهد» این جمله را عمویی می‌گوید.  

این نماینده مجلس خروج غیرقانونی و یکجانبه آمریکا از برجام را منجر به نقض برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دانست و توضیح داد: آمریکا برای تضمین به عدم تکرار این رفتار غلط باید جامعه جهانی را اقناع کند. در دولت جدید خواسته‌های اساسی ایران در برجام تشریح شده است. واقعیت این است که اگر طرف مقابل آماده نباشد که تحریم‌ها را به طور کلی لغو کند و برای راستی آزمایی لغو آن‌ها فرصتی در نظر نگیرد نباید انتظار داشته باشیم که این توافق حاصل شود و بدون تحقق خواسته‌های اساسی نباید انتظار داشت که این مذاکرات به نتیجه برسد.  

این نماینده مجلس درباره سخنان رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تامین نفت مورد نیاز این کشور از مسیر‌های دیگری جز ایران می‌گوید: در واقع فروش نفت توسط کشور ما به وسیله آمریکا تحریم شده است، ولی ایران راه‌هایی برای عبور از تحریم‌ها پیدا کرده و مشتریان خودمان برای نفت را در بازار‌های جهانی در اختیار داریم. این گونه نیست که همه دنیا سیاست‌های اجباری و یک جانبه آمریکا را بپذیرند بلکه خیلی از کشور‌ها در چارچوب قواعد بین المللی رفتار مستقلانه خودشان را هم دارند و از این جهت نفت ایران فروشش را همچنان دارد.  

عمویی درباره عمل نکردن ایران به تعهداتش در برجام که از سوی رئیس جمهور فرانسه مطرح شده نیز توضیح داد: یکی از موارد انتقاد ما به برخی کشور‌های اروپایی این است اعلام می‌کنند ایران عمل به تعهداتش در برجام را کاهش داده در صورتی که در پی خروج آمریکا از برجام و لغو تعهدات، ایران طبق بند ۲۶ و ۳۶ برجام، عمل به تعهدات خودش را کاهش داده است. اقدام ایران واکنش به اقدام آمریکا است.  

پس از خروج آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت ماه سال ۹۷، طرف اروپایی حاضر در برجام در تیر ماه ۹۸ در طی سه نشست در بروکسل، وین و نیویورک و در سه بیانیه ۹، ۱۰ و ۱۲ بندی مواردی را متعهد شد که ایران بتواند از منافع حاصل از برجام بهره‌مند شود.

این نماینده مجلس یکی از دلایل به نتیجه نرسیدن برجام را اروپایی‌ها دانست، زیرا آن‌ها بعد از خروج از آمریکا از برجام ۱۱  تعهد را در قالب کمیسیون مشترک به ایران داده اند که سیاست خارجی و تجارت خارجی در فضای بین المللی عادی باشد، ولی در اجرای آن ناکام بوده اند که ناشی از نبود اراده‌ی جدی در آن‌ها است.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
-
۰۹:۲۶ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
شما هم فقط حرف میزنید و هیچ!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
هدف دولت روحانی هم برداشتن تحریم بود وضع مردم بدتر شد با توافق برجام..شما هم چیزی بیشتر از اون انجام نمیدید و وضع مردم رو خرابتر خواهید کرد
آخرین اخبار