هدف اصلی بمباران هوایی اندیمشک جلوگیری از پشتیبانی جبهه‌های جنوب بود

رئیس هیئت مدیره موسسه فرهنگی هنری غدیر اندیمشک گفت: هدف اصلی بعثی‌ها در ۴ آذر ماه سال ۶۵ قطع ساختن حلقه اتصال امداد رسانی به جبهه قطع شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، عباس اسلامی پور رئیس هیئت مدیره موسسه فرهنگی هنری غدیر اندیمشک در خصوص واقعه ۴ آذر ماه سال ۱۳۶۵ گفت: رژیم بعث با طولانی‌ترین بمباران هوایی نه تنها قصد داشت مقاومت مردم اندیمشک را بشکند بلکه خطوط پشتیبانی و حلقه اتصال جبهه‌ها و عقبه آن را از بین ببرد و با نابودی ایستگاه راه آهن این شهرستان که همچون قلب تپنده و نگین درخشان شهر و حلقه اتصال امداد رسانی به جبهه‌ها بود به هدف اصلی خود برسد.

در این روز ۴۰ نقطه اندیمشک مورد بمباران هوایی قرار گرفتند، که در این هجوم «مجنون وار» ۷۴ شهروند این شهرستان و بیش از ۲۰۰ رزمنده که از نقاط مختلف کشور برای دفاع از دین و پرچم بلند ایران به این شهر آمده بودند به شهادت رسیدند، اما در صبح روز بعد کاروان رزمندگان اندیمشکی در قالب گردان سیدالشهدا حماسه کربلای ۴ را آفریدند.

صبوری و استقامت مردم اندیمشک در روز‌های نخست جنگ نیز برتارک تاریخ می‌درخشد چرا که در کنار مردان دیگر خطه خوزستان ایستادگی کرده و با سنگربندی کردن شهر نگذاشتند بدخواهان ایران با عبور از پل کرخه و قطع راه‌های مواصلاتی خوزستان را تقسیم کند و با شجاعت بی نظیر خود لبخند تجاوز دشمن را به غمی بزرگ تبدیل کردند.

به گفته اسلامی پور او در ۴ آذر ماه سال ۱۳۶۵ در مدرسه راهنمایی شهید مطهری درس می‌خواند که ساعت نزدیک ۱۲ ظهر با صدای پدافند کلاس درس تعطیل شد و با غرش هواپیما‌ها در آسمان شهر، بمباران هوایی آغاز و اولین نقطه بمباران محل تعمیرات لکوموتیو‌ها در محوطه راه آهن در مرکز شهر بود.

رئیس هیئت مدیره موسسه فرهنگی هنری غدیر اندیمشک با اشاره به وضعیت جغرافیایی اندیمشک که محل اتصال ۳ استان خوزستان، لرستان و ایلام است، افزود: با توجه به فعالیت شبانه‌روزی راه‌آهن در زمان دفاع مقدس و تامین نیرو و امکانات جبهه از طریق این خط آهن و نیز پادگان‌های فراوان اطراف این شهر که مقر لشکر‌هایی از تمام نقاط کشور برای اعزام به جبهه‌ها بود، اهمیت استراتژیکی داشت.

همچنین وجود راه زمینی از اندیمشک به مراکز کشور، استان و بیمارستان درمانی شهید کلانتری برای رژیم بعثی تهدیدی به شمار می‌رفت که اگر راهنمای خط زمینی آن از طریق بمباران هوایی از بین می‌رفت تامین نیرو تجهیزات در منطقه نبرد دچار خدشه می‌شد به همین دلیل دشمن مصمم به نابودی و شکستن این خط ارتباطی بود.

مردم اندیمشک از زمان شروع جنگ تحمیلی با برپایی ایستگاه‌های صلواتی شبانه روزی میزبان رزمندگان تمام مناطق کشور بودند و خود نیز دارای گردان حماسه سازی به نام حمزه بودند که در بسیاری از عملیات‌ها خط شکن بود.

شهروندان ساکن در این شهر در ۲ جبهه خط مقدم و خط پشتیبانی فعال بودند تا آنجا که کینه دشمن بعثی نسبت به این شهر باعث شد طولانی‌ترین هجوم هوایی را بر مردمان بی دفاع رقم بزند و با هجوم ۵۴ فروند هواپیما جنگنده، مردم اندیمشک را به مدت بیش از یک ساعت و نیم مورد بمباران هوایی قرار دهد.

حال کمترین انتظار مردم اندیمشک ثبت این واقعه مهم در جهت تجلیل از مقاومت و پایداری این مردم در تقویم رسمی کشور است که امیدواریم مسئولان مربوطه هرچه زودتر به این خواسته مهم مردم توجه کنند.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.