مجری مطالعاتی طرح انتقال آب از سواحل چابهار خبر داد؛

صدور مجوز برداشت ۴ میلیارد مترمکعب آب از دریای عمان

مجری مطالعاتی طرح انتقال آب از سواحل چابهار گفت: مجوز برداشت ۴ میلیارد مترمکعب آب از سواحل شرقی چابهار (منطقه رمین) از اداره محیط زیست گرفته شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی عبداللهی مجری مطالعاتی طرح انتقال آب از سواحل چابهار گفت: مجوز برداشت ۴ میلیارد مترمکعب از سواحل شرقی چابهار (منطقه رمین) از اداره محیط زیست گرفته شده است؛ پساب این طرح به اقیانوس هند برمی‌گردد و هیچ مخاطره زیست محیطی ندارد.

او افزود: نیاز سنجی طرح انتقال آب از سال ۹۲ بر اساس نیاز بخش شرب و صنعت صورت آغاز شده است.

مجری مطالعاتی طرح انتقال آب از سواحل چابهار ادامه داد: مطالعات میدانی طرح از سال ۹۵ آغاز شده، طبق مطالعات انجام شده کسری آب شرب و صنعت در افق سال ۱۴۲۰، ۹۵۰ میلیون مترمکعب برای ۳ استان شرقی (سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی) برآورد شده است.


بیشتر بخوانید


عبداللهی بیان کرد: در هر خط انتقال، حداکثر ۲۵۰ میلیون مترمکعب می‌توان آب انتقال داد که اگر تا سال ۱۴۲۰ سه خط انتقال راه اندازی شود، حدود ۷۵۰ میلیون مترمکعب، انتقال آب صورت می‌گیرد؛ باقی مانده کسری آب هم از بازچرخانی پساب و موارد دیگر تأمین می‌شود.

او تصریح کرد: عملیات اجرایی طرح انتقال آب از سواحل چابهار و خلیج فارس از ایستگاه آخر یعنی ملک آباد مشهد به سمت تربت حیدریه به طول ۱۲۰ کیلومتر شروع شده است.

۴ میلیارد دلار هزینه انتقال آب از دریای عمان به مشهد

مجری مطالعاتی طرح انتقال آب از سواحل چابهار تاکید کرد: هزینه طرح انتقال آب در فاز اول مطالعاتی برای مسیر دریای عمان به مشهد نزدیک به ۴ میلیارد دلار و برای مسیر بندر عباس به مشهد حدود ۲ ونیم میلیارد یورو برآورد شده است.

عبداللهی اظهار کرد: مسافت برآورد شده خط انتقال آب از سواحل چابهار تا مشهد،  هزار و ۵۱۵ کیلومتر است.

او افزود: ابلاغیه شروع فعالیت شرکت پیمانکاری طرح انتقال آب از دریای عمان به مشهد آبان ماه امسال داده شد، هم اکنون ۶۰ کیلومتر از ۱۲۰ کیلومتر نقشه برداری شده است، بخشی از زمین‌های مسیر انتقال آب با مجوز منابع طبیعی تملک شده اند، تجهیزات کارگاهی، ۱۰ دستگاه ماشین سنگین و ۱۰ کانکس انتقال داده شده اند.

هزینه طرح انتقال آب از سوی بخش خصوصی تأمین می شود

مجری مطالعاتی طرح انتقال آب از سواحل چابهار ادامه داد: هزینه طرح، توسط بخش خصوصی و شرکت‌هایی مانند فولاد که مصرف کننده حجم زیادی از آب هستند، تأمین می‌شود؛ لازم به ذکر است که این انتقال آب برای استفاده در بخش صنعت صورت می‌گیرد، ولی اگر در مسیر انتقال آب، نیاز جدی در بخش‌های روستایی و آب شرب باشد، آب برای آن مناطق  هم تأمین می‌شود.

عبداللهی بیان کرد: مجریان طرح، ۲ شرکت ایمواسکو و تابش هستند؛ شرکت ایمواسکو تأمین آب صنایع و معادن و شرکت تابش طرح شیرین سازی آب در سواحل مکران را برعهده دارد.

پیشرفت ۳۰ درصدی با انشعاب گیری از خط انتقال آب سیرجان

او تصریح کرد: خط انتقالی که از بندعباس تا سیرجان برای گل گهر و چادرملو انجام شده است، ۱۲۰ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی دارد.

مجری مطالعاتی طرح انتقال آب از سواحل چابهار تأکید کرد: اگر از سیرجان به سمت بیرجند و مشهد انشعاب گیری و این ظرفیت به استان‌های خراسان رضوی و جنوبی منتقل شود، به منزله پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه از مسیر بندرعباس به مشهد خواهد بود.

برای حل مشکل کم آبی نیاز به تأمین آب بیشتر از دریای عمان و خلیج فارس است

عبداللهی اظهار کرد: اهتمام وزارت صنعت، معدن، تجارت و وزارت نیرو بر این است که با مشارکت بیشتر بتوان جریان تامین آب از دریای عمان و خلیج فارس به فلات مرکزی برای مصارف شرب و صنعت افزایش داد.

او افزود: برای افزایش ظرفیت میزان آب انتقالی از دریای عمان و خلیج فارس نیاز است مجلس شورای اسلامی این موضوع را در دستور کار قرار دهد  تا بتوان  آب شرب را برای روستاهای محروم و شهرهایی دارای تنش آبی  تأمین کرد.



انتهای پیام//ت.ز.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
France
امراء
۱۹:۵۹ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
عالی
France
امراء
۱۹:۵۹ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
عالی
Iran (Islamic Republic of)
هستی
۱۷:۵۳ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
مشکلات کم آبی بسیار وحشتناک است خدا کند مثل زاینده رود نشود
Iran (Islamic Republic of)
غریبه
۱۰:۳۲ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
کم آبی الان بزرگترین چالش ولی خب برداشت این حجم از آب از دریا بنظر خیلی بد و محیط زیست و اکوسیستم به خطر میوفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
اجرای این طرح مخاطرات محیط زیستی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
خدا کنه همونطور که می گن مخاطره زیست محیطی نداشته باشه وگرنه می زنند یک مشکل و چالش بزرگتر درست مس کنند .امیدوارم بوسیله افراد با تجربه این قضیه را کارشناسی کرده باشند و فقط این نباشد که مشکل مقطعی آب حل شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
ان شاءالله زودتر کارشون رو تموم کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
هنوز که اول کار هستند کاش یکم زودتر به خودشون بیان و کار رو تموم کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
اگر محقق بشه مشکل آب تا حدودی بر طرف میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
طرح خیلی خوبیه که خدا کنه زودتر به بهره برداری برسه. آب بزرگترین چالش کشور در آینده است