طرح واردات خودرو به عنوان یکی از بندهای ساماندهی بازار خودرو مجدد از مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجلس بازگشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان. سخنگوی شورای نگهبان در توییتی نوشت: نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام از چندین سال قبل، به هیات عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تفویض شده است.

در ادامه این مطلب آمده است: شورای نگهبان بر اساس مقررات، مصوبه مورد ایراد از سوی این هیات را مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی دانسته و آن را جهت اصلاح به مجلس ارسال می‌کند.

طرحی که چندی پیش در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و نمایندگان مجلس با این طرح موافقت کردند و قرار شدب با شرط و شروطی اجرا شود. 

نمایندگان مجلس در ۲۶ آبان با گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو جهت تامین نظر شورای نگهبان با ۱۹۳ رای موافق، ۹ رای مخالف، ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند.

بر این اساس ماده (۴) این طرح بدین شرح اصلاح می‌شود: هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالا‌ها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام نماید.

تبصره ۱- با هدف تنظیم بازار و رعایت الگوی مصرف، شاخص‌های کیفیت و میزان مصرف سوخت خودرو‌های وارداتی و نیز سقف تعداد مجاز واردات آن‌ها (متناسب با کسری تولید داخل نسبت به تقاضای موثر) به صورت سالانه، توسط وزارت صنعت معدن و تجارت تعیین و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

تبصره ۲- وزارت صنعت معدن و تجارت مکلف است با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دستورالعمل نظارت بر صادرات موضوع این ماده را جهت جلوگیری از واردات مجدد آن، تدوین و اعمال نماید و گزارش آن را هر سه ماه یکبار به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارایه نماید.

تبصره ۳- وزارت صنعت معدن و تجارت مکلف است سیاست‌های تشویقی برای اولویت دهی و حمایت از واردکنندگان خودرو را که به انتقال فناوری و سرمایه گذاری در تولید خودرو اقدام میکنند، تدوین و اعمال نماید.

تبصره ۴- دستور العمل مربوط به خدمات پس از فروش خودرو‌های وارداتی با لحاظ پرهیز از انحصار در نمایندگی فروش توسط وزارت صنعت معدن و تجارت تعیین می‌گردد.

واردات خودرو، بازار خودرو را تنظیم می کند؟

سید محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی  در گفت وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان درباره گفت: در راستای رفع ایراد شورای نگهبان به مصوبه واردات خودرو، مجلس پیشنهادات متعددی را که مطرح شده بود بررسی کرد. یکی از پیشنهاداتی که مطرح شده بود در مجلس تصویب شد و برای تایید شورای نگهبان ارسال شد.

به گفته این نماینده مجلس یازدهم، مفهوم مصوبه واردات خودرو مجلس این است که اگر تولیدکننده خودرو در ازای صادراتی که دارد از محل ارز حاصل از صادرات، اجازه داشته باشد خودرو وارد کند. هدف از این کار تنظیم بازار است، امروز در بازار قیمت خودرو افزایش پیدا کرده، اما عمده این افزایش قیمت‌ها بحث روانی بازار بوده و دلیل دیگر هم عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌هاست که متولی این تصمیم گیری‌ها وزارت صنعت معدن و تجارت است.

پس از تصویب این طرح، برخی کارشناسان خودرو با اجرای آن موافق و معتقد بودند که این طرح می تواند باعث ثبات قیمت ها در بازار و افزایش عرضه خودرو شود.

اثرات مثبت واردات خودرو در بازار چیست؟

ابوالفضل خلخالی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در شرایطی که تولید کنندگان داخلی میزان عرضه مورد نیاز را نتوانند متناسب با نیاز بازار خودرو داشته باشند، می‌توانیم از ابزار واردات خودرو استفاده کنیم.

او گفت: واردات می‌تواند پیامدهایی مانند کنترل عرضه و کنترل قیمت ها و همچنین افزایش کیفیت محصولات داخلی را به همراه داشته باشد.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در توییتی تایید کرد که مجلس یازدهم بر شکستن انحصار بازار خودرو اصرار دارد و با واردات در ازای صادرات عمدتا قطعات یا خودروی مازاد در راستای کاهش قیمت همزمان با تقویت صنعت خودر گام بلندی برداشته است. 

گزارش - بازار خودرو با آزادسازی واردات آرام می گیرد؟

از طرفی برخی کارشناسان با اجرایی شدن این طرح مخالف هستند که می گویند اجرایی شدن این طرح باعث ثبات در بازار خودرو نمی شود.

اثرات منفی طرح واردات خودرو در بازار

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو گفت: واردات خودرو طبق قانون می‌توانست تعرفه بالا داشته باشد تا دولت از منابع ارزی صیانت کند. قیمت زمانی بالا می‌رود که در یک شرایط متعادل عرضه یک کالا کم می‌شود.

او افزود: قیمت هیچ کالایی را نمی‌توان به صورت دستوری نگه داشت، لذا راه کنترل افزایش عرضه است. واردات یکی از راه‌های افزایش عرضه است، افزایش عرضه به تولید داخلی وصل شده است. واردات و صادرات به این معنا است که مردم باید یک هزینه اضافی بدهند تا صادر کننده‌ها جان بگیرند.

کارشناسان معتقدند؛ امکان صادرات خودرو وجود دارد و به راحتی برخی از قطعات را می‌توان به خارج از کشور صادر کرد، اگر بناست دولت دخالت نکند لازمه آن این است که مجلس قانون بالادستی بنویسد و دخالت‌های غیر قانونی دولت را به قوه قضائیه معرفی کند.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
متاسفانه مسوولان به جای مردم، فقط منفعت خودروسازان را مدنظر دارند و بس. حق مردم مظلومی که همیشه از این کشور حمایت کرده اند این نیست. همین مردم بودند که ۸ سال در جنگی نابرابر مقابل دشمن چند ملیتی، مقاومت کردند و پیروز شدند. همین الان اگر دشمن خارجی قصد تجاوز به خاک کشور را داشته باشد همین مردم از خاک کشور دفاع می کنند و نه خودروسازان. پس مسوولین محترم، سعی در حمایت از منافع مردم داشته باشید و نه خودروسازان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
چقدر خودروسازان داخلی، رشوه و حق السکوت دادن که موضوع ساده واردات خودرو با چنین موانعی روبرو شده! اما صبر مردم هم حدی داره. درست نیست که یک کارگر ساده ماهی ۴ میلیون تومان حقوق بگیرد و پراید ۱۸۰ میلیون تومان باشد. به غیر از ظلم و ستم خودروساز بر مردم چه نام دیگری بر این می توان نهاد؟ نباید تاوان سر پا ماندن خودروسازان را مردم بدهند. آنهم چنین خودروسازانی که غرق در رشوه و فساد مالی هستند. خودروسازان در دیگر کشورهای صاحب صنعت خودروسازی، به داد مردم خود می رسند. حال آنکه در کشور ما پا را روی گلوی مردم نهاده اند. از طرفی فشار می آورند که خودرویی وارد نشود و از طرف دیگر توانایی تامین تقاضای داخلی را ندارند و کار را به قرعه کشی و دلقک بازی کشانده اند. واقعا از بابت موضوع خودرو و قیمت آن، مردم ناراضی و ناامید هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
ممنوعیت واردات خودرو یک هفته ای تصویب و اجرا شد اما آزاد شدن واردات شبیه به هوا کردن آپولو زمان بر شده است چرا؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
در کشورهای پیشرفته، اصلا واردات خودرو ممنونم نمی شود که برای لغو شدنش این همه نمایندگان مجلس و دولت وقت بگذارند. وقت آنها باید برای مسایل مهمتری گذاشته شود. ولی متاسفانه این وقت صرف مسأله ساده و پیش و پا افتاده ی واردات خودرو می شود. اگر کشور پیشرفته ای داشتیم، بلافاصله واردات آزاد و وقت مسوولین برای موضوعات مهمترین صرف می شد!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۱ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
بعد از ۴۰ سال یه طرح نیم بند در مورد واردات خودرو در قبال صادرات پراید به آلمان و ژاپن تصویب کردن اونم شورای نگهبان رد کرد.فقط خدا کنه زودتر بمیریم از دست همتون راحت شیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۹ ۳۰ آذر ۱۴۰۰
بهتر بود به جای شورای نگهبان

می گفتی شورای رانت و پارتی بازی ،شورای انتصابات،،شورای نگهبانی از مافیای بنجل ساز
و شورای ضد عدالت و ضد مردم و ضد رای و انتخاب مردم


ای شناختی است که بنده طی چهل سال اژ این نهاد بدست آورده ام

مطمئنم اگر باشگاه خبرنگان جوان نیز از شرف وجدان و عدالت برخوردار باشند و ترس از شورای انتصاب نداشته باشند
با دقت و مطالعه گسترده در مورد آنچه این شورا رد کرده ولی حق و عدالت این بوده که تصویب و مهر تایید برا می گذاشته به این نتیجه خواهد رسید که این شورا دقیقا عکس فلسفه وجودیش ، یعنی جلوگیری از تصویب قوانین صد شرع و عدالت و ضد رای ملت حرکت کرده و کالا منفی بوده تا مثبت

ما مردم طرفدار اسلامیت قوانین و عدالت چ رای ملت هستیم و با هیچ نهاد و تشکلی مشکل نداریم و فقط رزومه آنها را مشاهده ، مطالعه و پر مورد لزوم وجود و منفی و مثبت بوده رزومه کاری آن نظر نی دهیم تا اصلاح شود و جامعه را بگند نکشد
Iran (Islamic Republic of)
کاوه اهنگر
۱۵:۱۷ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
مگه میخواهید آپولو هوا کنید دارین سبک سنگین می کنید چه جوری جیب مردم را خالی کنید یه طرح مگه چقدر زمان می‌بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
ارزش چند خودروی لوکس با فناوری ساخت آن برابری می کند
Iran (Islamic Republic of)
محمد.ن.ک
۲۱:۱۱ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
به قرآن به جای نمایندگان مجلس می بودم دسته جمعی استعفا میدادم و میومدم خونه تا شورای نگهبان و مجمع تشخیص ،تصمیم بگیرند.
یعنی 80 میلیون ایرانی و 300 نماینده ی انتخابیشون کشکن تا هر چه تصویب کنن به نفع ملت اینا مدام ردش کنن.و ملت ایران در حسرت خودروی با کیفیت و لوازم خانگی با کیفیت و تحمیل خرید کالای بی کیفیت مونتاژ دزدی،دق مرگ بشن؟؟؟؟؟
چه معنی داره نمایندگان به نمایندگی از 80 میلیون هموطن طرحی میدن و تصویب میکنن و مدام در راه شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت ملت رو علاف میکنن و آخرش ردش میکنن و یا میگن باید پراید بدی کره و سانتافه ی 2021 تحویل بگیری.
کجای دنیا اینچنین ملت رو در تنگنای انتخاب لوازم زندگی محدود میکنند؟؟؟؟
شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت اگه راست میگن اختلاس های چند صد هزار میلیاردی رو که حق اینهمه آدم فقیر به نون شب محتاج ره بردن و غارت کردن،برگردونن به بیت المال.
اگه راست میگن جلوی حقوق های نجومی رو بگیرند که هر فیش حقوقی نجومی بگیرا 30تا 50 خانوار رو سالانه نون میده.
چرا نمیذارید ملت حق انتخاب داشته باشند؟
چرا نمیذارید رقبای خارجی بیان تا خودرو سازا ببخشید(تابوت سازا) و تولید کنندگان لوازم خانگی به فکر ارتقاء محصولاتشون بیفتن؟؟؟
واقعا چرااااااااااااااااااااااااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
شورای نگهبان ،مجلس ، دولت ،و مجمع تشخیص بفرمایند چرا باید در کشور برای مافیا بازار انحصاری وجود داشته باشد و تولید کنندگان بنجل هر آشغالی را با هرقیمتی به مردم تحمیل کنند؟؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
اگر دلسوزی بگذارید میلیونها خودرو برقی وارداتی آزاد شود.
خودرو برقی که دیگه ایرادی نباید داشته باشه اگه به فکر سلامت ما و شهرها هستین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
شورای نگهبان چی بهشون قول دادن که جلوی واردات میگیره.آخه چرا؟اونا اصل مردمو هدف قرار دادن.بخدا ملت بدجور از دستتون عصبی هستن.یه روز شورش میشه که جمع ک دنش کار فیله
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۶:۰۶ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
با توییت آقای قالیباف مشخص میشه این دو ارگان اصلا بویی از بحث کارشناسی و تحقیق و ... نبردند و فقط باید با التماس از این جماعت تاییدیه گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۶:۰۱ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
درود بر قالیباف عزیز.باید واردات انجام بشه تا انحصار این دو کارخانه فرغون ساز شکسته بشه.دادستانی لطفاً ورود کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۵:۴۰ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
تولید خودرو میبایست به مرز ده ملیون در سال در این کشور برسد ،آیا توان تولید و تنوع هست؟؟؟
یقینا خیر.
آفرین به مجلس و شورای نگهبان .
اما آیا همین مجلس انقلابی و شورای نگهبان که اینقدر دلسوز رشد صنعت ملی و رشد خودروسازی ایرانند آنهم با جیب مردم ،به فکر تصویب طرحهایی برای رشد قطبها و تولید ده ملیونی خودرو قطعات خودرو هم هستن؟
آیا و آیا این دو نهاد چرا به فکر واردات خودروهای پاک برقی و تصویب طرحهایی برای ساخت جایگاه شارژ خوودرو برقی نیستند؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
۱۲۳۴
آخرین اخبار