افزایش ظرفیت رشته پزشکی در انتظار تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی

با توجه به پایین بودن سرانه پزشک به جمعیت کشور قرار است برای افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گیری شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها افزایش ظرفیت رشته پزشکی، نقل بسیاری از محافل شده است. برخی آن را مطالبه و برخی آن را محکوم می‌کنند. برای دستیابی به نگاهی جامع و نزدیک به واقع می‌توانیم به آمار‌ها و مقایسه وضعیت ایران با کشور‌های دیگر در این خصوص توجه کنیم.

طبق آمار‌ها در ایران ۱۱.۷ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر وجود دارد این در حالیست که در بسیاری از کشور‌هایی که از نظر نظام سلامت، کشور‌های پیشرفته‌تری هستند، این عدد بالای ۳۰ یا ۴۰ است. سرانه پزشک در ایران حتی از کشور‌های اطراف مثل تاجیکستان، قرقیزستان و ترکمنستان پایین‌تر است.

آمار‌ها درباره پزشک متخصص اوضاع وخیم تری را نشان می‌دهد. به طوری که به ازای هر ۱۰ هزار نفر ایرانی، تنها ۵.۹ پزشک متخصص در کشور وجود دارد. در حالیکه بسیاری از کشور‌های پیشرفته و حتی متوسط، بالای ۲۰ پزشک متخصص به ازای هر ۱۰ هزار نفر دارند. مسئله قابل تامل این که سرانه متخصص در ۲۳ استان کشور به ازای ۱۰ هزار نفر جمعیت از ۵ پزشک نیز کمتر است.

خدمات بهداشتی درمانی از حقوق اساسی مردم در قانون اساسی و از وظایف دولت است. دسترسی به پزشک، به‌عنوان ارائه‌دهنده‌ی خدمات پایه‌ی سلامت، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که سطح دسترسی مردم به خصوص در مناطق محروم به خدمات درمانی را تعیین می‌کند. با این وجود، کمبود نیروی متخصص در برخی از شهرستان‌ها باعث شده مردم ماه‌ها در انتظار ویزیت و نوبت درمان باشند. این موضوع سبب بلاتکلیفی بیشتر بیماران در کشور شده است و از طرفی دیگر برخی از هموطنان مجبور هستند برای گرفتن یک خدمت پزشکی زمان و هزینه بسیاری صرف کنند و به شهر‌های بزرگ‌تر سفر کنند.

افزایش ظرفیت رشته پزشکی

در حالی که کشور با کمبود شدید پزشک متخصص مواجه بوده و آسیب‌های فراوانی از این جهت بر مردم و کادر درمان وارد شده است، ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری با کاهش ۱۶ درصدی از ۴۳۰۰ نفر درسال ۱۳۹۹ به ۳۶۰۰ نفر در سال ۱۴۰۰ تغییر یافته است. این در حالی است که یکی از مسائلی که در سیاست گذاری پذیرش نیروی کار در حوزه سلامت باید به آن دقت شود، پیری جمعیت و احتمال نیاز بیشتر کشور به پزشک در سال‌های آینده است. مطالعات جمعیتی اثبات می‌کند که طی سالیان آینده روند سالمندی جمعیت ایران با سرعت و شدت بیشتری تداوم خواهد داشت و در آینده نه چندان دوری ایران با پدیده سالمندی قطعی جمعیت روبرو خواهد شد.

از آنجا که تربیت پزشک متخصص نیازمند یک بازه زمانی نسبتا طولانی است، از الان باید چاره اندیشی شود، زیرا در صورت تأمین نشدن نیرو در حوزه‌های پزشکی و سلامتی، در دهه آینده دچار بحران و مشکلات بسیار زیادی در حوزه سلامت خواهیم شد.

 تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی

چندی پیش، ۱۶۵ تن از نمایندگان مجلس خطاب به رئیس‌جمهور بیانه‌ای در راستای لزوم افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی صادر کردند. هم چنین اخیرا، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز در برنامه‌ای تلویزیونی بر مصمم بودن مجلس در افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی تاکید کرد.

در این میان آن چیزی که مهم است تصمیم گیری شورای عالی انقلاب فرهنگی در روز سه شنبه است، زیرا در این روز قرار است طرح افزایش ظرفیت پزشکی در این شورا مطرح و در خصوص آن تصمیم گیری نهایی شود.

در خصوص ضرورت افزایش ظرفیت پزشکی چندی پیش سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بر اساس برآورد‌های انجام شده کشور ایران نیازمند ۲۲۵ هزار پزشک است و این ظرفیت اگر تامین شود، تقریبا ۱۵ سال متوالی باید با ظرفیت بالا، دانشجوی پزشکی جذب کنیم تا بتوانیم این ظرفیت را پر کنیم.

با توجه به کمبود پزشک از یک سو و همراهی رئیس جمهور و مجلس با افزایش ظرفیت پزشکی، انتظار می‌رود طرح مذکور در روز سه شنبه تصویب شود و شرایط برای تربیت پزشکان عمومی و متخصص متناسب با نیاز جامعه فراهم شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۵ دی ۱۴۰۰
بسیار طرح خوبی است و استرس را مقداری هم که شده کاهش می دهد درضمن تمام زیر ساخت هایش در کشور هست .یه عده به خاطر منافع نمیخوان اجرا بشه ولی در کل طرح بسیار عالی هست و لازم الجراست مانند تمام طرح های شورای عالی انقلاب فرهنگی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۳:۲۰ ۳۰ آذر ۱۴۰۰
کار غلطیه
بلایی که سر مهندسی و انسانی اومد با این طرح سر پزشکی هم خواهد آمد
در خلا فضای شغلی مناسب نخبگان این رشته هم مثل انسانی و مهندسی اقدام به مهاجرت خواهند کرد و ما میدونیم و فارغ التحصیلای عادی و ضعیف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
درود بشرفتون.واقعا شکستن انحصار حوزه پزشکی مطالبه همه مردم هست.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۳:۲۱ ۳۰ آذر ۱۴۰۰
دوست عزیز میدونید این طرح چه آسیبی به نظام سلامت خواهد زد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
چقدرم تصویب شد://
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
شما رابخدا رشته های تعهدی راهم ازبلا تکلیفی دربیارین اجازهی تحصیل بدید ولی خدمت درمناطق محروم شما رابه دوازده امام وچهارده معصوم قسم دادم
آخرین اخبار