کوه نمک بوشهر ظرفیتی برای اقتصاد جوامع پیرامونی است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جوامع پیرامونی اثر طبیعی ملی کوه نمک به‌خوبی از این ظرفیت برای تامین اقتصاد پایدار بهره می‌برند و ما برای حمایت از آنان برنامه داریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در بازدید از اثر طبیعی ملی کوه نمک استان بوشهر گفت: جوامع پیرامونی اثر طبیعی ملی کوه نمک به‌خوبی از این ظرفیت برای تامین اقتصاد پایدار بهره می‌برند و این سازمان برای حمایت مؤثر از آنان برنامه دارد.

او افزود: برای تامین اقتصاد پایدار، جوامع محلی اطراف این اثر طبیعی باید صنایع‌دستی و غذا‌های محلی خود را به گردشگران عرضه کنند.

 رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: راهنمایان گردشگری نیز باید هنگام حضور گردشگران از آسیب رسیدن به محیط‌زیست جلوگیری کنند و بسته‌های محیط‌زیستی مناسب را در اختیارشان بگذارند.

سلاجقه گفت: اصل، حفاظت از محیط‌زیست برمبنای مشارکت مردم است که باید از این ظرفیت نهایت استفاده صورت گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر هم گفت: طرح حفاظت از اثر طبیعی ملی کوه نمک از ابتدای امسال اجرایی شده است.


بیشتر بخوانید


فرهاد قلی نژاد ادامه داد: نصب تابلو‌های راهنما و هشداردهنده، ساخت پارکینگ خودرو، ایجاد ایستگاه کنترل ورود گردشگران و برنامه‌های آموزش جوامع محلی کارهایی است که در اجرای این طرح صورت گرفته است.

او گفت: برای حفاظت موثرتر از اثر طبیعی ملی کوه نمک در استان بوشهر، پاسگاه محیط‌بانی در منطقه در حال ساخت است که امیدواریم تا دهه فجر امسال بهره‌برداری شود.

کوه نمک که به آن گنبد نمکی هم می‌گویند، در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جنوب شرقی بوشهر و تقریبا با فاصله‎ای یکسان از دیر و خورموج قرار دارد.

مواد اصلی تشکیل دهنده آن انواع نمک طعام، نمک صنعتی و گچ است. نمک‌هایی که از تجمعشان کوه نمک به وجود آمده است متعلق به پایان دوران زمین شناسی پرکامبرین و اوایل دروان پالئوزوییک (دوران اول زمین شناسی) یعنی ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون سال پیش.

کوه نمک استان بوشهر حدود سه هزار و ۶۶۶ هکتار وسعت دارد و بیشترین ارتفاع آن هزار و ۴۹۰ متر و کمترین آن هم ۷۰ متر است.

یخچال‌ها و غار‌های نمکی از جمله جلوه‌های این پدیده است.

کوه نمک در بهمن سال ۱۳۸۶ به عنوان اثر ملی-طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.