اهمیت نشست اضطراری وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی

سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC)، با عضویت ۵۷ کشور، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سفر امیر عبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به پاکستان گفت: این سفر در چارچوب رایزنی‌های دوره‌ای بین تهران و اسلام آباد قابل تجزیه و تحلیل است و با توجه به وجود مرز‌های مشترک بین ایران و پاکستان، ایران و افغانستان و شرایط ناپایدار کابل، وزرای خارجه ایران و پاکستان برای کمک به برقراری امنیت در افغانستان همواره در رایزنی پیوسته هستند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست فوق العاده کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی با دستور کار افغانستان، در راس یک هیات سیاسی بامداد یکشنبه وارد اسلام آباد پایتخت پاکستان شد. این اولین سفر امیرعبداللهیان در مقام وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به پاکستان است.

هانی زاده با اشاره به اینکه این سفر می‌تواند دستاورد‌های مهمی در حوزه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی برای دو کشور ایران و پاکستان به همراه داشته باشد، بر لزوم وجود کمیته مشترک ایرانی، افغانستانی و پاکستانی برای رایزنی پیرامون مسائل امنیتی و سیاسی منطقه تاکید کرد و گفت وزرای خارجه دو کشور ایران و پاکستان همواره باید رایزنی‌های خودشان را ادامه دهند و همچنین درباره مسائل دیگری مانند سطح تبادل تجاری بین دو کشور در حوزه همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان و پیرامون مسائل برجام و منطقه و مناسبات ایران و کشور‌های جنوب قفقاز و جنوب خلیج فارس به گفت‌وگو بپردازند.

اهمیت نشست اضطراری وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی

این کارشناس یادآور شد در گذشته هم وزیر خارجه پاکستان طی سفر‌های خود به ایران، در خصوص مسائل افغانستان، منطقه و بحران‌های جنوب قفقاز در آذربایجان و ارمنستان رایزنی‌هایی با مقامات ایرانی داشته است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد یکشنبه در بدو ورود به اسلام آباد پایتخت پاکستان در مصاحبه‌ای، پدیده رشد تروریسم در افغانستان و مسئله موج آوارگان و پناهندگانی که طی ماه‌های گذشته به سمت ایران روانه شده اند را از جمله نگرانی‌های جمهوری اسلامی ایران دانست و یادآور شد که روزانه حدود پنج هزار آواره از افغانستان به سمت مرز‌های ایران و برخی کشور‌های همسایه می‌روند که این موضوع می‌تواند یک فاجعه انسانی را در داخل این کشور رقم بزند و پیامد‌های نامطلوبی داشته باشد.

امیر عبداللهیان در ادامه درباره پیام این نشست برای مردم افغانستان گفت: پیام مهم این نشست برای مردم افغانستان این است که، مردم این کشور باید در آستانه فصل سرما و در شرایط سختی که به سر می‌برند، بدانند مورد حمایت جامعه جهانی هستند و کمک‌های انسان دوستانه به سمت افغانستان سرازیر خواهند شد.

اهمیت نشست اضطراری وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی

وزیر خارجه کشورمان در ادامه گفت: برای داشتن افغانستانی امن نیازمند دولتی فراگیر با مشارکت همه‌ی اقوام افغان هستیم. در این اجلاس و در رایزنی‌هایی که خواهیم داشت و با کمک مسیر ارتباطی که در داخل افغانستان با طرف‌های افغان از جمله هیات حاکمه موقت افغانستان داریم، تلاش خواهیم کرد همه طرف‌ها را تشویق کنیم تا با این راهکار سیاسی صلح، ثبات و امنیت منطقه را رقم بزنیم و شاهد تاثیرات مطلوب آن باشیم.

عبداللهیان همچنین با اشاره به روابط نزدیک و برادرانه ایران و پاکستان گفت: نگاه دولت سیزدهم به همسایگان ویژه است و پاکستان از همسایگان خوب ایران است. جمهوری اسلامی برای توسعه هرچه بیشتر روابط با پاکستان برنامه و نقشه راه مشخص دارد، که در جلسات با مقامات عالی رتبه پاکستان درباره‌ی جزئیات این برنامه توسعه گفت‌وگو خواهیم داشت. امیرعبدالهیان قرار است به موازات شرکت و سخنرانی در اجلاس کشور‌های اسلامی، گفت‌وگو‌ها و ملاقات‌های دو جانبه‌ای با برخی از همتایان و مقام‌های عالی رتبه پاکستان نیز داشته باشد.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان نیز درباره هدف از جلسه اضطراری سازمان همکاری‌های اسلامی در توئیتر خود اعلام کرد که هدف از این جلسه اعلام همبستگی با مردم افغانستان و اجماع فراگیر برای کمک به رفع بحران انسانی در این کشور است.

اهمیت نشست اضطراری وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی

سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC)، با عضویت ۵۷ کشور، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است. نشست سران هر ۳ سال یک بار و در پایتخت یکی از کشور‌های اسلامی عضو برگزار می‌شود و در حال حاضر مدیرکل این سازمان حسین ابراهیم طه اهل کشور چاد است.

هفدهمین نشست فوق العاده وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی با دستور کار افغانستان و با حضور وزرای امور خارجه کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی، نمایندگان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، سازمان‌های بین المللی از جمله بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، به میزبانی دولت پاکستان در روز‌های شنبه و یکشنبه ۲۷ و ۲۸ آذرماه ۱۴۰۰ (۱۸ و ۱۹ دسامبر) در سالن مجلس ملی شهر اسلام‌آباد برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار