آمریکا از برجام خارج شده و خساراتی را به ایران وارد کرده، پس باید جبران کند

کارشناس مسائل بین الملل گفت: چون آمریکا از برجام خارج شده و خساراتی را به ایران وارد کرده، باید جبران کند و تعهد دهد که از برجام خارج نشود.

سید جلال ساداتیان سفیر سابق کشورمان در لندن و کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: مذاکرات بین ایران و سه کشور اروپایی سال‌ها پیش در قالب مذاکرات سعدآباد کلید خورد. در آن زمان این کشور‌ها بر این باور بودند که برای رسیدن به نتیجه باید کدخدا حضور داشته باشد تا اینکه در سال ٩۵ مذاکرات مستقیم آغاز شد و منجر به توافق شد. با روی کار آمدن ترامپ تجارت ایران با شرکت‌های خارجی دنیا دچار مشکل شد و صادرات نفتی و غیرنفتی ایران و واردات دچار اختلال شد و تحریم‌ها و تهدید‌ها صنایع مختلف را تحت تاثیر قرار داد.

به گفته ساداتیان، اروپایی‌ها نیز که به واسطه خروج ترامپ از برجام ناچار به ترک ایران شده بودند، در مجامع بین‌الملل نیز با ترامپ همراهی نکردند، اما در سری جدید مذاکرات، اروپایی‌ها در کنار دولت بایدن قرار گرفتند، چراکه پس از مصوبه مجلس و تغییرات دولت در ایران، مذاکرات برای مدتی متوقف شد و بعد از آن نیز ایران خواسته‌های حداکثری را مطرح کرد، هر چند که بیشتر این خواسته‌ها به حق بود، اما برای مذاکره حداکثری بود.

وی یادآور شد خواست ایران در مذاکرات جدید، اول برداشتن همه تحریم‌ها اعم از هسته‌ای، حقوق بشری، تحریم‌های کنگره و... است و سپس فرصت راستی آزمایی به ایران داده شود که واقعی بودن رفع تحریم‌ها را بررسی کند و سوم اینکه، چون آمریکا از برجام خارج شده و خساراتی را به ایران وارد کرده باید جبران کند و تعهد دهد که این دولت و دولت‌های بعدی از برجام خارج نشوند که البته طرف آمریکایی اعلام کرد با توجه به عدم همراهی مجلس سنا و کنگره این امر امکان پذیر نیست.

دور هفتم مذاکرات پس از وقفه‌ای چندماهه، در دولت جدید از ۸ آذر آغاز شد و روز جمعه پایان یافت. تیم ایران در این مذاکرات بر رفع تحریم‌های آمریکا علیه تهران و برنامه هسته‌ای کشورمان تمرکز دارد، اما اعضای غربی ایران را متهم کرده و ادعا می‌کنند که خواسته‌های ایران غیر واقعی هستند.

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه چهارشنبه یکم دی ماه گفت که مذاکرات ایران و ١+٤ در وین برای احیای برجام تا پیش از پایان سال جاری (میلادی) از سرگرفته می شود. مذاکره کنندگان درحال کار روی بسته‌ای از توافقات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هستند و این فرصت خوب وجود دارد که این اتفاق محقق شود. طرف ها برای تعطیلات کریسمس یک وقفه کوتاه ایجاد کرده‌اند اما مذاکرات به زودی و پیش از پایان سال ٢٠٢١ از سرگرفته خواهد شد.

سفیر پیشین کشورمان در لندن معتقد است تصور طرف مقابل در ابتدا بر این بود که ایران با طرح موضوع حداکثری و اعلام عدم آمادگی برای شروع مذاکرات و به خصوص عدم مذاکره مستقیم با آمریکا در حال وقت‌کشی است تا ظرفیت غنی‌سازی خود را افزایش دهد، در این شرایط اگر ایران همکاری خود با آژانس انرژی اتمی را ادامه نمی‌داد، طرف مقابل ماجرا را به شورای امنیت سازمان ملل می‌کشاند و با توجه به امنیتی کردن فضا، امیدی به همراهی چین و روسیه نیز با ایران نبود، همچنین تحرکات اخیر مقامات رژیم صهیونیستی در منطقه نیز نشان داد که در صورتی که مذاکرات به نتیجه نرسد، آن‌ها در حال بررسی سایر گزینه‌ها هستند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه درباره نصب دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع تسا کرج گفت: از روزی که خرابکاری‌ها در کرج اتفاق افتاد به آژانس گفتیم باید اقداماتی صورت گیرد و بررسی‌های امنیتی و قضایی انجام شود و باید مجرم محکوم شود و طبیعتا وقتی چک‌های امنیتی و فنی درباره دوربین‌ها صورت بگیرد می‌تواند این دوربین‌ها نصب شود.

کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی معتقد است، نصب دوربین‌ها به این صورت انجام می‌شود که دوربین‌ها عکسبرداری خواهند کرد و عکس‌ها در حافظه دوربین‌ها حفظ می‌شوند. هنگامی که حافظه‌ها پر شوند، کارت‌های حافظه استخراج می‌شوند و در مهر و موم مشترک ایران و آژانس قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر آژانس به هیچ وجه به این اطلاعات دسترسی نخواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار