شهردار قم:

قرارداد “پوژن” احیا شود

شهردار قم گفت: قرارداد دولت با چینی‌ها برای تامین واگن متروی کلانشهر‌های کشور یک ظرفیت بسیار خوب است که باید پیگیری شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قم، به نقل از شهرداری قم ،سید مرتضی سقاییان‌نژاد در جلسه بررسی وضعیت متروی قم که با حضور وزیر کشور، مسئولان این وزارتخانه، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل سازمان قطار شهری و دیگر مدیران شهر و استان قم برگزار شد اظهار کرد: قرارداد با شرکت پوژن برای تامین واگن متروی سه شهر اصفهان، شیراز و تبریز در سال ۹۵ بسته شد و قرار بود ۳۱۵ واگن از این طریق تامین شود.

او ادامه داد: نام قم ابتدا در این قرارداد نبود، اما با تاکید علما و مراجع تقلید در قم و کوشش نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور و دیگر مسئولان به این قرارداد ۲۵ درصد اضافه و ۸۵ واگن برای قم در آن گنجانده شد.

شهردار قم با اشاره به تعلل طرف چینی برای عمل به این قرارداد گفت: چینی‌ها سه مشکل اساسی در این قرارداد مطرح کردند. یکی در ارتباط با تاخیرات، دیگری ضمانت و دیگری قیمت واگن‌ها است.

او با اشاره به این که ۱۰۰ رام قطار از طریق این قرارداد تا کنون به کشور وارد شده است اضافه کرد: برای تامین ضمانت، طرف چینی مدعی است که به دلیل تحریم‌ها امکان واگذاری ضمانت بانکی ندارد و ضمانت شرکتی را می‌تواند تامین کند.

 سقائیان‌نژاد با اشاره به مذاکرات شهرداری قم با معاونت اقتصادی وزارت خارجه که در گذشته مسئول تنظیم این قرارداد هم بوده عنوان کرد: قرار بود پیگیری‌هایی در این زمینه صورت بگیرد که با تغییرات مدیریتی این کار صورت نگرفت.

او با اشاره به اهمیت احیای قرارداد پوژن با توجه به مشکلات تامین واگن مترو از دیگر مسیر‌ها گفت: تامین مالی قرارداد‌ها یک هفت خوان رستم است که در قرارداد پوژن این کار صورت گرفته است.

شهردار قم معتقد است با توجه به اقدامات گسترده‌ای که در پروژه متروی قم با وجود مشکلات مالی عدیده صورت گرفته، در صورت همراهی دولت، با دو رام قطار می‌توان بخشی از این اقدامات را به ثمر نشاند.

او  با اشاره به اینکه تکمیل ۹ کیلومتر متروی قم تا مسجد مقدس جمکران نیاز به تامین مالی گسترده دارد اضافه کرد: در حال حاضر هر کیلومتر مترو بین هزار تا هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که با وجود اقدامات گسترده نیاز به ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل خط A متروی قم پیش‌بینی می‌شود.

او با اشاره به صفر شدن سهم دولت در قطار شهری در بودجه سال آینده گفت: این درحالی است که ما در قم به سالی دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای مترو نیازمند هستیم.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: شهرداری قم ، متروی قم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.