توزیع هشت تن بذر نخود علوفه‌ای در استان همدان

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: هشت تن بذر نخود علوفه‌ای در استان همدان توزیع شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان از همدان- علی بایگانه گفت: از محموله ۱۲ تنی بذر نخود علوفه‌ای امسال تاکنون هشت تن بین کشاورزان استان توزیع شده است.

او گفت: با اجرای طرح جهش تولید از ۲ سال گذشته تاکنون در استان دیم خیز همدان برنامه ریزی‌های گسترده‌ای در دیمزار‌ها برای تناوب غلات انجام شده است.

غلات گیاهانی از خانواده گندمیان هستند که گیاهان علفی تک لپه‌ای بوده و دانه‌های ریز آنها، مصرف خوراکی دارد. غلات گیاهانی یک ساله هستند، یعنی چرخهٔ زندگی خود را در یک فصل زراعی به پایان می‌رسانند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: غلات جایگاه ویژه‌ای در کشاورزی استان همدان دارد که به منظور افزایش عملکرد باید در تناوب با آن گیاهانی را انتخاب کرد.

بایگانه گفت: با توجه به تجربه در طرح امنیت غذایی گیاهانی، چون «ماش، نخود علوفه ای، خُلّر و یونجه دیم» در طرح جهش تولید بذورشان تامین و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

او گفت: با توجه به منابع آبی استان تامین علوفه مورد نیاز دام‌های استان مشکلات و محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند و در این شرایط باید از ظرفیت اراضی آیش برای تامین علوفه استفاده کرد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: گیاهان علوفه‌ای در تناوب با غلات باعث حاصلخیزی خاک و افزایش عملکرد محصول بعدی می‌شود.

علوفه به گیاهانی گفته می‌شود که به منظور تغذیه حیوانات اهلی و دام کاشته می‌شود. علوفه ممکن است دربرگیرنده مواد حبوبات نرم، ته‌مانده محصولات کشاورزی و خود محصولات کشاورزی تولید شده به منظور تولید علوفه باشد.

بایگانه گفت: در کنار تامین نهاده ها، کلاس‌های ترویجی و آموزشی هم برگزار می‌شود تا کشاورزان با نحوه کاشت، داشت و برداشت و همچنین تاثیر آن‌ها در تغذیه دام آشنا شوند.

او گفت: دانه‌های روغنی یکی دیگر از محصولاتی است که در تناوب و در اراضی آیش برای آن‌ها برنامه ریزی شده است و در حال حاضر «گلرنگ و کاملینا» گیاهانی هستند که در استان همدان کشت می‌شود.

دانه‌های روغنی، به منظور استخراج روغن از دانه آن‌ها پرورش می‌یابند؛ ولی به‌عنوان منبع باارزش پروتئین نیز مطرح هستند و بقایای محصول بعد از روغن‌کشی بدین منظور بکار می‌رود. هم روغن و هم کنجاله به‌همان اندازه اهمیت داشته است.

بایگانه با بیان اینکه کشت گلرنگ در استان همدان با سابقه چندین ساله در سطوح کم کشت می‌شد، اما از سال گذشته مورد استقبال قرار گرفته است افزود: در سال گذشته ۲ هزار هکتار گلرنگ در استان کشت شد و در حال حاضر نیز در حال تامین و تدارک نهاده‌های آن هستیم.

استان همدان دارای ۶۹۲ هزار هکتار زمین زراعی (آبی و دیم) و ۱۱۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی است.

او گفت: کاملینا هم گیاه روغنی جدیدی است که از آن در روغن کشی استفاده می‌شود و این گیاه را می‌توان هم در اراضی دیم و در تناوب کشت کرد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: امسال گیاه کاملینا حدود ۲۰۰ هکتار در شهرستان‌های بهار و رزن همدان به صورت پراکنده کشت شده است.

استان همدان با داشتن ۴.۴ درصد از تولیدات بخش کشاورزی، یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور است به نحوی که بخش کشاورزی ۲۹ درصد اشتغال و ۲۵ درصد ارزش افزوده فعالیت‌های اقتصادی این استان را به خود اختصاص داده است.

بخش کشاورزی استان همدان همچنین ۵.۴ درصد از تولیدات و ۴.۳ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/د.ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.