مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک:

تغییر کاربری اراضی مهمترین مشکل کشاورزی خور و بیابانک است

مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات بخش کشاورزی شهرستان خور و بیابانک، افزایش ساخت‌وساز‌های غیر مجاز و تغییر کاربری اراضی است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان -  ابوالقاسم جعفری گفت: بیشتر موارد تغییر کاربری غیر مجاز در اراضی کشاورزی شامل انبار کردن (دپو) مصالح، پِی‌کنی، دیوارکشی، گودبرداری و بنای ساختمانی است.

تغییر کاربری اراضی که در سال‌های اخیر با اقدام‌های غیرقانونی سودجویان و دلالان شدت گرفته است، بخش کشاورزی شهرستان را تهدید می‌کند.

جعفری می‌گوید حفاظت از زمین‌های کشاورزی ضروری است و با هر گونه ساخت و ساز غیرمجاز و دخل و تصرف در زمین‌های کشاورزی برخورد می‌شود، از مالکان و کشاورزان خواست قبل از هرگونه اقدامی برای ساخت و ساز در اراضی کشاورزی با کارشناسان جهاد کشاورزی، هماهنگی و در صورت دارا بودن شرایط مجوز‌های لازم را دریافت کنند.

هر گونه تغییر کاربری و تفکیک اراضی کشاورزی، ساخت و ساز و دیوارکشی در مزارع و باغ‌ها بدون اخذ مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است و علاوه بر تخریب بنا‌های ساخته شده با متخلفان طبق قانون برخورد شده و به پرداخت خسارت محکوم می‌شوند.

به گفته او ۱۲۰ مورد توقف عملیات، ۷۰ مورد معرفی به دادگاه و ۱۲ مورد نیز حکم تخریب کامل صادر و چهار مورد به کمیسیون صدور مجوز برای تغییر کاربری معرفی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک گفت: باغ‌هایی با مساحت کمتر از هزار و ۵۰۰ متر مربع دارای سند رسمی مشروط به اینکه باعث تفکیک و قطعه بندی پهنه باغی نشود اجازه احداث فنس یا نرده بدون شناژ بندی ممتدد با رعایت کلیه حریم‌ها را دارند.

تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی در شهرستان خورو بیابانک در یک دهه اخیر سبب کاهش اراضی زیرکشت و تبدیل اراضی به مکان‌های تفریحی شده است.

بیش از ۶۵ درصد از جمعیت خور و بیابانک به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و سالانه بیش از ۳۰ نوع محصول زراعی و ۲۵ نوع محصول باغی در این شهرستان تولید می‌شود.

آب مورد نیاز ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی زیرکشت این شهرستان از ۵۸ حلقه چاه کشاورزی و ۷۶ رشته قنات و حدود ۴۰ چشمه تأمین و سالانه ۱۳ هزار تُن محصول زراعی و باغی اعم از گندم، جو، آفتابگردان، چغندر، شلغم، پنبه، یونجه، روناس، زعفران، سیر، خرما، انار، پسته، زیتون، انجیر، بادام، گردو، آلو زرد، توت و زردآلو تولید می‌شود.

شهرستان خور و بیابانک در ۴۲۰ کیلومتری شرق اصفهان است و بیش از چهار هزار و ۸۵۰ بهره‌بردار بخش کشاورزی دارد.


منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار