آیت‌الله شیخ حسین گرایلی دار فانی را وداع گفت

آیت‌الله شیخ حسین گرایلی از علمای بنام مشهد که به علت وخامت وضعیت جسمانی مدتی تحت نظر پزشک بود، ظهر امروز دار فانی را وداع گفت.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد -  آیت‌الله شیخ حسین گرایلی از علمای بنام مشهد که به علت اوضاع وخیم جسمانی مدتی تحت نظر پزشک بود ظهر امروز دار فانی را وداع گفت.

دفتر آیت‌الله شیخ حسین گرایلی اطلاعیه‌ای به شرح ذیل صادر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

به اطلاع مردم عزیز و شریف و ولایتمدار ایران اسلامی و مشهد مقدس می‌رساند لحظاتی پیش روح بلند و ملکوتی فقیه انقلابی مجاهد و پیروی امام و رهبری حضرت آیت الله شیخ حسین گرایلی به ملکوت اعلی پیوست.

بیت معظم له رحلت این عالم ربانی را به حضرت بقیه‌الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و نایب بر حق ایشان مقام معظم رهبری و حوزه‌های علمیه بالاخص شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت گفته و از تمام علما سروران و عزیزانی که در این ایام سخت با دعای خویش و همدردی بیت ایشان را همراهی نمودند کمال تشکر را داریم.

زمان و مکان تشیع و مراسم متعاقباً از طریق مجاری رسمی اعلام خواهد شد.

شایان ذکر است؛ تدریس در سطوح مختلف حوزه علمیه از سال ۱۳۴٠، تدریس دروس معارف و اخلاق در دانشگاه، چهل سال فعالیت تبلیغی در داخل و خارج کشور، چهل سال امامت جماعت حرم مطهر، بیست سال مسئولیت روحانی کاروان‌های حج از سوابق علمی تبلیغی این استاد برجسته حوزه خراسان بود.

از مهم‌ترین سوابق سیاسی، اجتماعی و اجرایی وی نیز چهارده سال مدیریت حوزه علمیه خراسان بزرگ و بیست سال عضویت در شورای مرکز مدیریت حوزه خراسان را می‌توان نام برد.

آیت الله سید احمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد در پیامی به مناسبت درگذشت آن عالم ربانی گفت: فقدان استاد برجسته فقه و تفسیر شخصیت هدایتگر و سازنده در حوزه تبلیغ، روحانی انقلابی و مقاوم در خط ولایت مداری در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی در درازای عمر انقلاب اسلامی، همان رخنه غیر قابل ترمیم در اسلام است که مقام عصمت فرمودند: ثلم فی الاسلام ثلمه لایسد‌ها شیء.

متن پیام تسلیت رئیس جمهور به مناسبت ارتحال آیت الله گرایلی به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

رحلت عالم وارسته، حضرت آیت‌الله حاج شیخ حسین گرایلی، از مبارزان و علمای برجسته حوزه‌های علمیه خراسان، موجب تأثر خاطر گردید.

این عالم انقلابی و پارسا در سالیان متمادی از عمر شریف خود، در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی از جمله در سنگر امام جماعت حرم مطهر رضوی، مدیریت حوزه علمیه خراسان بزرگ، مسئولیت امور اهل سنت خراسان رضی و شرق کشور و نیز فعالیت‌های تبلیغی در داخل و خارج کشور، منشأ خدمات ارزشمندی شد که ثمرات آن ماندگار خواهد بود.

اینجانب ضایعه فقدان این روحانی پرهیزگار را به مردم ولایتمدار خراسان، حوزه‌های علمیه، شاگردان، علاقمندان به خصوص بیت مکرم آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و همنشینی با اولیاء الهی مسئلت دارم.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی به مناسبت رحلت آیت الله گرایلی نیز در پیامی گفت: این شخصیت عزیز عمر بابرکت خویش را در راه نشر معارف دین و فقه اهل‌بیت عصمت و طهارت و خادمی حضرت رضا علیه‌السلام در کسوت امام جماعت حرم مطهر سپری کرد و همواره تلاش‌ها و یاد و خاطره‌اش در بین زائران و خادمان بارگاه منور رضوی زنده خواهد بود.

دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با صدور پیامی به همین مناسبت گفت: این عالم مهذب در سراسر عمر پربرکت خویش به گسترش و نشر معارف دینی و علوم اسلامی در داخل و خارج‌کشور، ترویج شعائر اهل بیت علیهم‌السلام و تربیت طلاب علوم دینی اهتمام داشتند و در مناصب مختلف اعم از امامت جماعت حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، مدیریت حوزه علمیه و عضویت در شورای مدیریت حوزه‌های علمیه، منشأ خدمات و برکات وافره بودند.

همچنین آیت الله سید مصباح عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان نیز در پیامی به مناسبت ارتحال آیت الله گرایلی گفت: آیت الله گرایلی از مفاخر و اساتید برجستۀ حوزه علمیه خراسان بوده و عمر شریف شان را در راه ترویج معارف ائمه هدی علیهم السلام و خدمت به اهل علم و عموم مؤمنین صرف نمودند و از خدمتگزاران صادق دین و مذهب بودند.

متن پیام تسلیت مدیر کل صدا و سیمای خراسان رضوی به شرح ذیل است:

«إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ»

رحلت «آیت الله شیخ حسین گرایلی» عالم ربانی و جلیل القدر؛ متفکر و مبلغ برجسته دینی و روحانی انقلابی و ساده زیست و مردمی؛ استاداخلاق حوزه؛ ضایعه غیر قابل جبران برای حوزه‌های علمیه بودکه موجب اندوه و تأثر فراوان گردید. این ضایعه اندوه بار را به پیشگاه حضرت ولیعصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، محضر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، حضرات مراجع عظام و علمای اعلام، روحانیون، شاگردان؛ رهروان؛ دوستداران و بیت مکرم آیت‌الله گرایلی تسلیت عرض می‌نمایم.
محسن نصرپور
مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی
۷ بهمن ۱۴۰۰

متن پیام تسلیت شهردار مشهد به شرح ذیل است:

 "با تاثر و اندوه فراوان، درگذشت عالم ربانی، آیت الله حاج شیخ حسن گرایلی را به بیت شریف، فرزندان محترم، شاگردان و اراتمندان ایشان، تسلیت عرض می‌کنم. این شخصیت گرانقدر، عمر خویش را در راه نشر معارف دین و فقه اهل بیت عصمت و طهارت علیه السلام و خادمی حضرت رضا علیه السلام در کسوت امام جماعت حرم مطهر سپری کرد و همواره تلاش‌ها و یاد و خاطره‌اش در بین خادمان و زائران بارگاه منور رضوی، زنده خواهد ماند."

 

انتهای پیام//ر.ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۰:۵۶ ۰۶ بهمن ۱۴۰۰
خدا رحم کنه
داریم یکی یکی علمامونو از دست میدیم