وکیلی

تصمیمات استانی باید با سند آمایش سرزمینی مطابقت داشته باشد

معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: سند ملی آمایش سرزمینی و سند‌های آمایش سرزمینی ۳۱ استان تهیه و تائید شده است که باید همه تصمیمات اتخاذ شده مطابق این سند باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - سعید وکیلی در اولین جلسه شورای هماهنگی توسعه منطقه ۵ آمایش کشور در شیراز، با بیان اینکه این سند در قالب سند ملی آمایش سرزمینی استان‌ها طبقه بندی شده است، گفت: استان‌های فارس، بوشهر و کهکیلویه و بویراحمد به عنوان منطقه ۵ کشور در نظر گرفته شده است.

معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: باید همه تصمیمات اتخاذ شده در زمینه سرمایه گذاری و توسعه استانی با سند آمایش سرزمینی مطابقت داشته باشد.

استاندار فارس نیز در این جلسه گفت: توجه به سند آمایش حرکات سینوسی در برنامه‌ریزی را کاهش داده و موجب شکل گیری اقدامات جهشی و افزایش هماهنگی و هم افزایی شده و تدوین و اجرای سند آمایش سرزمین موجب پیشگیری از کار‌های بی نتیجه و کم نتیجه خواهد شد و اهداف بلند پروازانه و منطقی را ایجاد خواهد کرد.

محمدهادی ایمانیه با بیان اینکه تکیه بر سند آمایش سرزمین موجب حذف حرکات سینوسی در برنامه ریزی خواهد شد، گفت: این اقدام جهت گیری برنامه ریزان برای رسیدن به قله اهداف را تصحیح و تسریع خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه ایجاد کارگروه‌های مشترک در برخی زمینه‌ها به ارتقاء و تقویت سند آمایش سرزمین منطقه ۵ کمک خواهد کرد، گفت: کارگروه‌های تخصصی آب، انرژی، راه، گردشگری، محیط زیست و زنجیره صنعت، معدن و کشاورزی و باغداری ذیل شورای هماهنگی توسعه منطقه‌ای منطقه ۵ آمایش کشور ایجاد خواهد شد و با مدیریت روسای سازمان‌های مدیریت و برنامه ریزی سه استان فعالیت خواهند کرد.

ایمانیه گفت: هر سه استان سند آمایش سرزمین را در شورای برنامه ریزی و توسعه استان خود مصوب و همه طرح‌های بزرگ استان که در راستای این سند باشند مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

در این جلسه استاندار بوشهر با بیان اینکه سه استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر در حوزه‌های مختلف مانند گردشگری، درمان، اقتصاد دریامحور و آب مکمل یکدیگر هستند، اظهار کرد: تمرکز بر طرح‌های راه آهن و آزادراه بسیار مهم هستند و بستر رشد و توسعه را فراهم می‌کنند.

احمد محمدی‌زاده گفت: نظرات مدیریت ارشد استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد در خصوص سند آمایش سرزمین، توسط روسای سازمان‌های مدیریت و برنامه ریزی این استان‌ها تدوین و به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام خواهد شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این جلسه با تاکید بر تقویت و ارتقای سطح توجه سند آمایش سرزمین به استان‌های منطقه ۵ گفت: باید با دورنگری و نگاه به اهداف بلندمدت، تقویت سند آمایش سرزمین منطقه ۵ مطالبه شود.

سیدعلی احمدزاده با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیار بالایی در سه استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر وجود دارد که باید بیشتر از قبل برای توسعه این منطقه مورد توجه سند آمایش سرزمین قرار گیرد، گفت: همکاری و هماهنگی سه استان منطقه ۵ زمینه توسعه و افزایش رفاه مردم را فراهم خواهد کرد.

احمدعلی افکاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس هم در این نشست گفت: از این پس هر فعالیتی، در استان، و هر تصمیم گیری در شورای برنامه ریزی استان‌ها در کارگروه‌های مرتبط گرفته می‌شودو هر طرح و مطالعه‌ای که در استان صورت می‌گیرد باید بر اسناد آمایش کشور و استان منطبق باشد.

این جلسه عصر چهارشنبه ۵ بهمن به میزبانی استان فارس در شیراز برگزار و مقرر شد که تا قبل از نیمه دوم اسفند، جلسه بعدی به میزبانی استان بوشهر برگزار شود.

هماهنگ کردن اسناد آمایش استان‌ها در یک منطقه و هماهنگی و سازگار کردن اسناد آمایش استانی با سند ملی در راستای پیاده سازی اسناد آمایش استان و محور قرار دادن اسناد آمایش در تمام مراحل تصمیم گیری و اجرای طرح ها، از مهمترین اهداف تشکیل این جلسات به صورت منطقه‌ای اعلام شده است.

در سند آمایش ملی علاوه بر طرح مباحث کلی سرزمینی، به نقش و اهمیت راهبردی استان ها، کلان شهر‌ها و شهر‌های سطح یک و شهر‌های همکار نیز در راستای شکل بندی نظام فضایی مطلوب کشور در افق یاد شده تأکید شده است.

در جلسه یاد شده، محمدهادی ایمانیه استاندار فارس به عنوان رئیس و احمدعلی افکاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس به عنوان دبیر این شورا، برای مدت یکسال انتخاب شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.