رسیدن آثار فرونشست به زمین شهر مهیار/ اصفهانی ها منتظر «فرو ریزش» باشند + فیلم

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی در اصفهان گفت: بر اساس آخرین مشاهدات و بررسی ها آثار فرونشست در شهر مهیار به زمین رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان - رضا اسلامی گفت: در گذشته ترک هایی که بر اثر فرونشست زمین در شهر مهیار مشاهده می کردیم به دیوارها بود اما بر اساس آخرین مشاهدات و بررسی های ما آثار فرونشست در شهر مهیار به زمین رسیده است. عمق برخی از ترک های ایجاد شده به یک و نیم متر می رسد.

او گفت: تفاوت این ترک ها با ترک هایی که بر دیوار و سقف ایجاد شده این است که ترک های زمین به سادگی قابل مشاهده نیستند و قابل پوشش و مرمت به صورت موضعی نیز هستند همین امر احتمال ایجاد خطر را بیشتر می کند. با هر بارش مقدار زیادی آب به این ترک ها نفوذ می کند و تونل یا خندق ایجاد می شود و زیر زمین جریانی از آب اتفاق می افتد در حالی که از ظاهر زمین هیچ اثری از فرونشست مشخص نیست همین خندق ها باعث می شود که افراد به درون گودال های ایجاد فرو روند.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی در اصفهان می گوید: در آینده نه چندان دور «فرو ریزش» در اصفهان زیاد اتفاق خواهد افتاد. ترک ها به خصوص در شمال شهر به مرور زمان بیشتر می شوند چرا که نوع خاک در شمال شهر خاک دانه ریز است و در آب به سرعت حل می شود.

به گفته اسلامی اگر بارندگی های سال ۹۷ و ۹۸ باز هم با همان شدت تکرار شوند این ترک هایی که در زمین ایجاد شده بیشتر خود را نشان می دهند و نه تنها افراد که باعث فرو رفتن خودرو، منازل و ... به زمین خواهند شد.

بر اساس آمار و اطلاعات سازمان زمین‌شناسی اصفهان، در سال ۹۵ فقط ۲ درصد از مساحت این استان با فرونشست زمین درگیر بود، در حالی که بر اساس نتایج آخرین مطالعات، اکنون حدود ۱۰ هزار کیلومتر مربع یعنی ۱۰ درصد از مساحت اصفهان، در شرایط خطرناک فرونشست قرار گرفته است.

به گفته مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان، امروز اصفهان تنها شهر در کشور است که فرونشست زمین به داخل منطقه مسکونی آن نفوذ کرده است.

 

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.