در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

دورنمای صنعت در سند راهبردی دیده شود

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی گفت: ما هیچ وقت به سازندگان صنعتی دورنما نداده‌ایم و باید این دورنما در سند راهبردی صنعت دیده شود.

باشگاه خبرنگاران جوان - امیرعباس اختراعی رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد:

امسال تا چه حد در راستای مانع زدایی تولید عمل کردیم؟

اختراعی: مشکلاتی در بخش‌های مختلف اجرایی کشور داریم، مثلا برای مبارزه با قاچاق مقررات سختگیرانه تری را در گمرکات ایجاد می کنیم.

امسال توفیقات خوبی در جهت رفع موانع تولید در کشور نداشتیم. یکی از عمده‌ترین دلایل این امر تغییر دولت بود که وقت زیادی را به خود صرف کرده و در کنار آن تغییر سیاست‌ها نیز تاثیر گذار بوده است.

کالایی را که به عنوان مواد اولیه تولیدی، بعد از ورود به بندرگاه های کشور در ظرف ۱۰ روز ترخیص می کردیم الان به طور متوسط به ۳۰ ، ۴۰ و ۵۰ روز رسیده است.

آیا کمبود نیروی انسانی دارید؟

اختراعی: در حال حاضر در خصوص کارگر ساده تا نیروی فوق تخصصی مسئله داریم. تقریباً هیچ شهرصنعتی بزرگی در ایران نیست که در درب آنها بنرها و اطلاعیه های بزرگ جذب نیروی انسانی نخورده باشد.

وقتی به شاخص‌های اقتصادی کشور نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که تغییر آن چنانی نداشته ایم و نمی توانیم بگوییم که ظرفیت های تولید بالا رفته و نیروی انسانی کم داریم. این مسئله به سیاست‌های کلان ما در بخش تولید برمی‌گردد.

آیا فقدان یک سند راهبردی صنعتی خطر توسعه صنعت را بیشتر می‌کند؟

اختراعی: ما هیچ وقت به سازندگانمان دورنما نداده ایم و باید این دور نما در سند راهبردی دیده شود، باید بدانیم چقدر از ظرفیت ساخت داخل در تجهیزات صنعتی استفاده می شود. وضعیت ما در این شرایط مناسب نیست.

جمع فروش سازندگان تجهیزات صنعتی ایران در سال۳.۲ میلیارد دلار است. متوسط سالانه واردات ماشین‌آلات در سه سال اخیر
هشت میلیارد دلار است این در حالی است که فقط ۴۴ درصد از ظرفیت بنگاه‌های تولیدی و صنعتی ماشین سازی پر شده است. ما فقط در سه سال اخیر سالانه ۸ میلیارد دلار وارد کرده‌ایم.

برای یک سال حدود ۲۷ میلیارد دلار پروژه های صنعتی در بخش نیرو ،نفت و گاز داریم که باید اجرا شوند.باید در واردات ماشین آلات ضابطه مند باشیم. ما مانند صنایع دیگر مدعی نیستیم که واردات نباشد،باید انتقال فناوری هم داشته باشیم تا دوباره کالا وارد کشور نشود.

مجید روحی نیاسر رئیس هیئت مدیره یک شرکت تولیدی مهندسی در ادامه برنامه به چند سوال پاسخ داد:

آیا امسال موانع تولید کم شده است؟

روحی: نقشه راهبردی صنعت کشور را باید ترسیم کنیم. مقام معظم رهبری تاکید زیادی بر نقشه راهبردی کل کشور داشتند. تغییر روش ها و مدیریت‌ها به تولید ضربه وارد می‌کند.

قوانین و مقررات غیرضرور داریم . در حوزه صنایع تجهیزات پزشکی یکی از بزرگترین دغدغه های ما وجود قوانین غیر ضرور است. در هیچ جای دنیا این همه مقررات نداریم، بنابراین در بحث مقررات و آیین نامه ها مشکل داریم.

هر وقت کالایی که برای تولید کشور، به انبارهای گمرکات آمد و ظرف یک هفته تا ۱۰ روز به کارخانه ها رسید در این صورت است که می توانیم بر روی برنامه‌های تولید اتکا کنیم.

خلاء نبود سند راهبردی چقدر آسیب زا است؟

روحی: در تغییر مدیریت‌ها مشکلات را می‌بینم، نکته مهم این است که در بحث سند راهبردی تمام شاخص‌ها و ورودی هایی که برای این نقشه راهبردی نیاز داریم باید محاسبه شود، اینکه ما در کشور به چه چیزی نیاز داریم، اولویت‌های ما چیست، تا ۱۰ سال آینده در حوزه صنعت کشور باید به کجا برسانیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۷ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
تنها راه نجات صنعت کشور مبارزه با مافیای صنعت هست که متاسفانه هیچ اراده ای برای کنار زدن این مافیا نیست
آخرین اخبار