رئیس جمهور به تازگی دستور رفع انحصار از بازار خودرو را صادر کرده که اگر به درستی اجرایی شود این صنعت به جلو حرکت خواهد کرد.

انحصار در تولید و عرضه خودرو باید شکسته شود؛ این دستور صریح رئیس جمهور به خودروسازان در بازدید چند وقت پیش از پارکینگ شرکت  ایران خودرو است. آقای رئیسی همچنین گفت: خودروسازان باید هرچه زودتر به فکر تامین قطعات موردنیاز و ترخیص خودروهای دپوشده باشند. 

چندی پیش خبرهایی از تسریع روند تجاری سازی خودروهای ناقص منتشر شد؛ طبق اطلاعیه شرکت ایران خودرو این خودروساز در بهمن ماه روزانه نزدیک به ۶ هزار خودرو را تکمیل و تجاری سازی کرده است. پیش از این سازمان بازرسی  اعلام کرده بود که نزدیک به "۱۸۰ هزار خودرو" کف پارکینگ خودروسازان خاک می خورد که قطعه ندارند.

تعداد محدودی قطعه ساز در کشور مشغول فعالیت هستند و بازار را به دست گرفتند که به گفته کارشناسان اجازه فعالیت سایر قطعه سازان را نمی دهند.

علیلو کارشناس صنعت خودرو می گوید: یکی از قطعه‌سازان بزرگ با ایجاد انحصار در تامین قطعات یکی از خودروسازان ، در مواقع خاص اقدام به توقف تامین قطعه، خواباندن خطوط تولید خودرو و باج‌خواهی از خودروساز می‌کند.

انحصار در قطعه سازی و خودروسازی فقط یک نمونه است؛ حالا نه تنها در سیستم تولیدی بلکه در سیستم استارت آپ ها نیز شاهد انحصار هستیم، به طوری که برخی استارت آپ ها به حدی بزرگ شده اند که اجازه فعالیت استارت آپ های کوچک را نمی دهند و باعث تعطیلی آنها شده است. 

مهدی شریعتمدار رئیس هیئت مدیره انجمن فناوری مالی می گوید: بحث انحصار و رانت در استارت‌ آپ ها به ۲ روش به وجود می‌آید؛ انحصاری که در بازار به روش طبیعی به وجود می‌آید و انحصاری که توسط نظام‌های مجوز ده به صورت رانتی به وجود می‌آید.

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن فناوری مالی، در بحث انحصار، شورای رقابت باید اجازه ندهد استارت آپ‌ها قرارداد‌های انحصاری ببندند چرا که ممکن است شرکتی به مرور بزرگ شود، به مرور کل بازار را در دست بگیرد.

در دنیا هم این اتفافات رخ می دهد اما یک سری نهادها هستند که جلوی این کار را می گیرند، به طور مثال در پاسخ به اعتراض گسترده عمومی برای بررسی سوء استفاده از انحصار‌ در تعیین قیمت، قانون ضد "تراست شرمن" در سال ۱۸۹۰ تصویب شد. این قانون مانند چکشی برای دولت عمل کرد و به آن قدرت داد تا شرکت‌های بزرگ را به قطعات کوچک‌تر برای برآورده کردن نیاز‌های خود متلاشی کند.

علیرغم تصویب این قانون در سال ۱۸۹۰، ۵۰ سال بعد بسیاری از انحصارات داخلی شکل گرفت. با این حال، در همین دوره، قانون ضد انحصار برای حمله به چندین انحصار با سطوح مختلف موفقیت مورد استفاده قرار گرفت. به نظر می‌رسید که روند کلی استفاده از این قانون تمایز بین انحصار‌های خوب و انحصار‌های بد است، همانطور که توسط دولت مشاهده می‌شود.

در داخل کشور نیز یک نهاد مسئولی تشکیل شد تا کار را پیش ببرد؛ نهاد داخلی شورای رقابت، که عملا اکنون حذف شده است.

 بعد از اینکه قانون اصل ۴۴ به تصویب رسید، اولین دوره فعالیت شورای رقابت شروع شد؛ در اولین دوره فعالیت این شورا، دولت طرف مقابل انحصارگر بوده، چون تمام بنگاه‌های اقتصادی بعد از انقلاب دست دولت افتاد و باید واگذار می کرد که شروع به انجام این کار کرد.

شیوا رئیس شورای رقابت می گوید: شورای رقابت تشکیلات نوپایی است که اکنون فعالیت ندارد و دوره سوم آن به زودی تشکیل خواهد شد و عمده کاری که در دنیا باید انجام دهد این است که از رویه‌های ضد رقابت و ضد انحصار ممانعت کند. هر کشوری لازم دارد که یک چنین تشکیلاتی داشته باشد که در کشور‌های پیشرفته این تشکیلات توانسته بسیار مفید باشد.

 دولت‌ها معمولا در تمام کشور‌ها نشان داده اند مدیران خوبی برای انجام وظایف اقتصادی نیستند، با توجه به اینکه شاید بیش از ۹۰ درصد اقتصاد دست دولت بود، بحث خصوصی سازی مطرح شد که باید شرکت‌ها خصوصی شوند و مردم به برخی از جنبه های اقتصادی آن بپردازند.

شورای رقابت با هدف تسهیل‌کنندگی فعالیت بخش خصوصی و به طور کلی‌تر عرصه اقتصادی و نوعی عامل برای کاهش ریسک در این بخش شکل گرفت تا بخش خصوصی با ورود به بازار نگران انحصارات و رقبای انحصارگر خود نباشد.

اخیرا آلبرت بغزیان، دبیر هیات تجدید نظر شورای رقابت با بیان اینکه ما در شورای رقابت قیمت خودرو را تعیین نمی‌کنیم، بلکه فرمول برای قیمت‌گذاری داریم، گفته مطمئن باشید اگر شورای رقابت نبود، قیمت خودرو بسیار گران‌تر از قیمت‌های امروز بود و به عنوان نمونه قیمت پراید به ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسید.

او می گوید: خودروسازان اگر مدعی هستند قیمت‌ها واقعی نیست فرمول‌های جایگزین ارائه بدهند نه اینکه اصل قیمت‌گذاری خودرو در شورا را زیر سوال ببرند. خودروسازان با زیان‌ده نشان دادن خودشان می‌خواهند مابه‌التفاوت قیمت کارخانه تا بازار را به جیب خودشان بریزند.

کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو، ادعای شورای رقابت در کنترل بازار، در نتیجه مداخله در قیمت‌گذاری را تصوری کاملا اشتباه دانسته و معتقد است حال که دولت قصد دخالت در قیمت‌گذاری ندارد، شورای رقابت هم بایستی از تصمیم دولت برای فعالیت محدود به هدایت، حمایت و نظارت، پیروی کند؛ در غیراینصورت شورایی برای تهدید رقابت خواهد بود.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو می گوید: شرایط حال حاضر در بازار خودرو نتیجه سیاست‌های غلط در مدیریت هاست. در این بین باید گفت هر فردی که خودرو تحویل می‌گیرد لزوما دلال نیست و ما مقصر اصلی را نباید بازار یا مردم بدانیم بلکه مجریان سیاست‌های غلط در کشور مسبب هستند.

زاوه می گوید در رابطه با قیمت گذاری دستوری باید گفت رانتی که به آن اشاره می‌شود از سال ۸۹ توسط مصوبه شورای رقابت اتفاق افتاد و به بیش از چند میلیارد دلار نیز رسید. این رقم قاعدتا باید در قالب سود در شرکت‌ها نمود پیدا می‌کرد و دولت حداقل ۲۵ درصد این عدد را به عنوان مالیات برداشت می‌کرد و به همه اقشار جامعه می‌رسید. اما اکنون در حالی است که حتی اگر این را به مصرف کننده هم بدهیم منابع محدودی است.

به گفته کارشناس صنعت خودرو در نهایت نیز با این نگاه که با قیمت گذاری دستوری بتوانیم تورم در زندگی مردم را کنترل کنیم هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه راه را برای فرافکنی نهاد‌های پاسخگو باز می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
باز هم شعار
Iran (Islamic Republic of)
نظر
۰۰:۵۱ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
صهیونیسم داخلی به ایران خودرو نفوذ کرده خبر ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
شکستن انحصار با این سیستم فاسد رانتی به جوک بیشتر می ماند . تا زمانی مقامی مدیری مسئولی منفعت شخصی و خانوادگی و فامیلی و... در هر صنعت و بیزنسی داشته باشد هیچ انحصاری شکسته نخواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
شما هم با پخش نکردن نظرات مردم در جرم و جنایت خودروسازان شریکید.
وای جی سی اینها توهین نیستند واقعیتند و واقعیت هم تلخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
پیامها را بگذارین از چی میترسین؟؟!
وای جی سی رسانه ملی باش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
مدیریت دولتی ، شرکت دولتی، مدیرعامل انتخاب دولت، بعد شما باور میکنی که دولت میخواد برخورد کنه یا میخواد وارادات آزاد کنه؟ دولت میخواد با خودش برخورد کنه؟ یا میخواد نون خودشو آجرکنه؟ اینا همه فیلمه حمایت از تولید داخل به قیمت خالی کردن جیب مردم و کشتن مردم با خودروهای آشغال و بی کیفیت
مافیای بزرگ تو این مملکت خود دولته
از واردات خودرو اگه آزاد بشه تعرفه میگیرن از خودرو آشغال داخلی هم مالیات میگیرن هم ماشین 5 میلیونی رو 500میلیون میفروشن به مردم چرا باید بیان برا راحتمی و آسایش مردم کار کنن؟
واردات خودرو آزاد بشه با تعرفه چندصد درصدی چه فایده ایی داره اگه راست میگن با تعرفه صفر واردات انجام بشه که خودرو ارزون دست مردم برسه
اینا همش فیلمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
بعدازعیددرسال۱۴۰۱حداقل افزایش قیمت خودرو۲۰درصدمیباشداگرقصدخریدداریدهمین الان خریدکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
یه درصد زیادی از فروش خودرو میره تو جیب دولت . باید هم بهشون مهلت بده تا آشغالاشون رو بندازن به مردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
مشکل اینه که مافیای خودرو تا عمق مجلس و دولت و قوه قضائیه و شورای نگهبان و مجمع تشخیص نفوذ داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
سیب زمینی 15
گوشت گوسفند 180
برنج ایرانی 80
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
حرف های کودک فریبانه زده اید در دنیای امروز انحصار معنی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۴:۱۷ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
هر سازمان و وزارتی میبایست برای بی نیازی خود و کشورش به تجهیزات و امکانات و رفاهیات و ساخت و سازهایش بی نیاز باشد و خودرو از آن دسته نیازهای مهم و راهبردی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
این دیوانگی است که به تولید ده ملیون در سال با همه توان نرسیم و همه با هم برای این هدف تلاش نکنیم و قطب‌های خودرو های پاک ، پایه گازسوز و برقی ر ا گسترش ندهیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
سلام.از سپاه و ارتش میخواهیم چند تا موشک بزنند سایپای حلبی و ایران خودروی بی کیفیت تا جان و مال مردم در امان باشد،ملت یه عمر دعاتون میکنند،بشکنید این انحصار را و واردات سالانه یک میلیون خودروی ارزان و باکیفیت برای عموم مردم ازاد کنید.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyar Zagrosi
۱۴:۰۶ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
من نمیدانم چرا وزارتخانه‌هایی که بیشترین مصرف خودرو و استفاده را دارند به خودرو وابستگی و نیاز بیشتر و محتاجترند و هیچ گامی هم برای بی نیازی و داشتن قطب خودروسازی بر نمی‌دارند!!!؟؟؟!!!
وزارت دفاع و پشتیبانی ،وزارت راه و مسکن و شهرسازی،وزارت نفت و آموزش و پرورش ،وزارت نیرو و.. از مصرف کنندگان بزرگند در صورتیکه یک صدم خود هم تولید ندارند .
چرا نباید این وزارتخانه ها دارای قطب‌های خوب خودروسازی و سبب رشد خود و کشورشان و سرزمینشان و بی نیازی هر چه بیشتر وزارتخانه شان شوند؟؟؟؟؟!!!!
مثلا وزارت نفت خودرو گازسوز و خودرو برقی بسازد،
و وزارت نیرو هم خودرو و پیشرانهای برقی و لوکوموتیو و موتورها و خودروهای برقی را صفر تا صد بسازد ،
و وزارت دفاع هم برای ترابری و ترانزیت و لانچرها و سکوهای متحرک و تمام نیروی زمینی و هوایی و فضاییش خودروسازی های مستقل داشته باشد و دیگر سازمانها و وزارتخانه ها و ..
تا اینگونه حلقه ای از حلقه های توان ملی را تکمیل و گسترش و افزایش دهیم.
#ایران را ایرانی میسازد با ایرانی سازی
#ایران را ایرانی میسازد با ایرانی سازی
#ایران را ایرانی میسازد با ایرانی سازی
۱۲۳۴
آخرین اخبار