مهمترین اعمال شب و روز ایام البیض ١٣ ماه رجب

یک کارشناس علوم قرآنی به اعمال شب سیزدهم رجب اشاره و بیان کرد: شب سیزدهم ماه رجب نخستین شب از «لیالى بیض؛ شب‌هاى روشن» است.

باشگاه خبرنگاران جوان - حسن طاهری پیرامون «اَیامُ البیض» گفت: اَیامُ البیض به روز‌های سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب گفته می‌شود. ایام البیض در اصل «اَیامُ لَیالِی البیض» به معنای روز‌ها و شب‌های سفید است که «لیالی» حذف شده است و این روز‌ها به ایام البیض معروف شده است. بیض جمع بَیضاء است که در عربی به معنای سفید است.

وی در همین راستا ادامه داد: در روایات بر اعتکاف و روزه گرفتن در این ایام تأکید شده است. نزد شیعیان، ایام البیض رجب و در مرتبه بعد شعبان و رمضان، از اهمیتی ویژه برخوردار است. این روز‌ها در بین اعراب قدیم نیز روز‌های خاصی شناخته می‌شده در آن ایام ماه‌ها را بر اساس میزان روشنایی ماه نام‌گذاری می‌کردند و از آنجا که نور ماه در این سه شب از شب‌های دیگر بیشتر است، به این نام نامیده شده‌اند البته این سه شب نام دیگری نیز دارد که به عنوان اَواضح و غُرّ از آن یاد می‌شود.

وی پبرامون دلیل ناگذاری «اَیامُ لَیالِی البیض» بیان کرد: در کتاب علل الشرایع آمده است: جبرئیل «حضرت آدم (ع)» را در حالی که سر تا پا سیاه شده بود به زمین فرود آورد. فرشتگان وقتی حضرت آدم را با این هیبت دیدند گریستند و به درگاه حق تعالی عرضه داشتند: پروردگارا مخلوقی را آفریدی و از روح خود در او دمیدی و فرشتگانت را به سجده کردنش وادار نمودی حال با یک گناه رنگ سفیدش را به سیاهی مبدل فرمودی منادی از آسمان ندا می‌دهد: امروز را برای پروردگارت روزه بگیر، آدم آن روز را که مطابق با روز سیزدهم ماه بود روزه گرفت، پس ثلث سیاهی از او زائل گشت. سپس منادی در روز چهاردهم ندا کرد: امروز را برای پروردگارت روزه بگیر. آدم آن روز را هم روزه گرفت و ثلث دیگر از سیاهی زائل گردید. روز پانزدهم باز منادی او را به گرفتن روزه دعوت نمود، وی آن روز را هم روزه گرفت و تمام سیاهی او زائل گردید و به همین خاطر این ایام به ایام البیض موسوم شد.»

این کارشناس علوم قرآنی پیرامون اعتکاف اظهارکرد: ایام البیض فرصت مناسبی است که انسان به خویشتن پرداخته و معایب و کاستی‌های خود را شناخته و برای رفع نقصان و تکامل آن بکوشیم، زیرا با توجه به ویژگی‌هایی که اسلام برای ایام البیض بیان کرده پاسخی است به نیاز‌های روحی و فرصتی است مغتنم برای روآوردن به خود و خدای مهربان، دراین روز‌ها انسان طبق وعده الهی در آیه ششم سوره مبارکه انشقاق، سرانجام به دیدار معبود نائل خواهد شد و برای رسیدن به محبت خداوند باید راه عبادت حقیقی را در پیش بگیرد و گاهی در انس با پروردگار بایستی در گوشه‌ای خلوت گزید و دور از همه عنوان‌ها و تعلقات دنیایی، در حال خود بیندیشد بنابراین سه روز سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب پر برکت‌ترین روز‌های سال است از سوی دیگر امسال می‌توان اعتکاف را در خانه‌ها بجا آورد.

طاهری پیرامون نحوه برگزاری اعتکاف در امسال کرونایى ابراز کرد: از آنجا که امسال هم همچون سال گذشته به خاطر بیماری کرونا امکان حضور در مساجد وجود ندارد لذا می‌توان اعتکاف را به صورت مجزا و در خانه برگزار کرد.

***اعمال شب سیزدهم رجب

وی به اعمال شب سیزدهم اشاره و بیان کرد: شب سیزدهم ماه رجب نخستین شب از «لیالى بیض؛ شب هاى روشن» است که در آن دو رکعت نماز که در هر رکعت، بعد از سوره حمد سوره هاى یس، ملک، و توحید را بخواند، وارد شده است. در این زمینه «امام صادق (ع)» نیز می‌فرمایند: «در شب سیزدهم، دو رکعت نماز بگزارد و در هر رکعتى پس از سوره «حمد» این سه سوره یس، ملک و توحید را بخواند».

***اعمال روز سیزدهم رجب

طاهری به اعمال روز سیزدهم ماه رجب اشاره و خاطر نشان کرد: روز سیزدهم ماه رجب مصادف با ولادت امیرالمؤمنین على علیه السلام است و اوّلین روز از ایّام البیض است. روزه گرفتن در این روز بسیار تأکید شده است به نحوی که هر کس که بخواهد عمل «امّ داوود» را بجا آورد باید این روز را روزه بگیرد.

منبع: میزان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
بدانیدای اهل عالم که حیدرفقط امیرالمومنین است... سلام ودرودخدابرامیرالمومنین علی اسدالله.
Iran (Islamic Republic of)
خزایی
۱۳:۵۰ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
السلام علیک یا امیر المومنین ولادت با سعادت حضرت علی علیه السلام بر تمام شیعیان جهان مبارک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۷ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
میلاد با سعادت امیر المومنین پدر یتیمان و پدر شیعیان دنیا بر تمام مسلمانان جهان تبریک انشالله باشد درسی از درسهای ایشان را سر مشق خود قرار بدیم انشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۳ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
سلام و درود خداوند بر امیرالمؤمنین علیه سلام بهترین خلق و حجت خداوند روی زمین.
Iran (Islamic Republic of)
سیداصغر
۰۰:۲۶ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
علی یعنی عشق، عدالت ، مردانگی، سلام ودرود خداوند بر امیرالمومنین علی ع ،شاه جهان
Iran (Islamic Republic of)
عاشق مولا علی
۰۰:۱۱ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
السلام علیک یا علی بن ابیطالب..بابی انت و او می ونفسی
Iran (Islamic Republic of)
حسین موسوی صالحیان
۰۰:۱۰ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
یا خدا ویا ابا عبدلله به فریاد بشریت رس ، دنیا به سرعت نور درحال غرق شدن است قربون صبرت برم چرا امام عصر ظهور نمیکنه ، چشم خیلیا به در سیاه شده ،الا هم عجل لولیک الفرج ،آمین یارب العالمین
Iran (Islamic Republic of)
مهدی میرمعصومی
۱۹:۰۱ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
من از امریه تعاون کار قبول نشدم انصراف دادم تعاون نامه زده محل اعزامی حذف کنه سپاه حذف نکردن از اینور میخوام تو شهر خودم اردبیل در سپاه حضرت عباس خدمت کنم و اونجا هم قبلا مدارک داده بودم میگن تو سامانه ثبت شده اعزامی جای دیگه زدن امریه تبریز آموزشی و نمیتونیم اینجا ثبت کنیم باید با در سپاه مسلح کل تماس بگیری در حالی که حذف کردن منو از امریه تعاون و به سپاه هم نامه زده ولی تو سامانه سپاه حذف نشده به همه جا زنگ زدم و رفتم تعاون و سپاه و... هیچ کس جواب نمیده و درستش نمیکنه کارت سبز سه ماه رفتم 45 روزه و بسیجی هم 15 سال فعال دارم فوق لیسانس هم دارم ولی منو میخوان آموزشی جای دیگه دور ببرن بعد از آموزش هم من جای دور بدن اگه کسی اینجا سپاهی یا کل مسلح به من کمک کنه اسفند اعزام میشم. مهدی میرمعصومی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
سلام بر آقا امیر مومنان حضرت علی (ع) سلام بر پدر همه یتیمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
السلام علیک یااباالحسن یاعلی مرتضی یاامیرالمومنین یاابن عمران اد رکنی.تولد آن جناب برهمه بشریت مبارک باد.
آخرین اخبار