استفاده از ظرفیت سمن‌ها در کاشت گونه‌های محلی

جلسه هماهنگی برای استفاده از ظرفیت تیم‌های کوهنوردی و سمن‌ها در کاشت گونه‌های محلی نهال در سالن جلسات فرمانداری بیرجند برگزارشد.

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند -   معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری شهرستان بیرجند گفت: تیم‌های کوهنوردی و سمن‌ها برای بهبود محیط زیست و منابع طبیعی شکل گرفته اند که اقدامات مناسبی هم در این مدت انجام داده اند.

به گفته او باید بتوانیم از ظرفیت دانش آموزی، سمن‌ها و تیم‌های کوهنوردی در پویش نهال کاری استفاده کنیم تا بتوانیم این فرهنگ را درسطح شهرستان گسترش بدهیم.

شجاع تقی آباد گفت: همچنین باید در این خصوص آموزش های لازم را در اداره منابع طبیعی در مورد کاشت و نحوه نگهداری و تکثیر به سمن ها و تیم های کوهنوردی  و دانش آموزان داده شود تا آمادگی کامل این کار انجام شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری شهرستان بیرجند  می گوید: در گذشته هرگاه بحث درختکاری می‌شد بیشتر درخت کاج مدنظر بوده، ولی الان بهتر است که درخت‌هایی کاشته شود که مناسب با همین منطقه باشد.

آحوندی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری خراسان جنوبی  نیز در این مراسم گفت: از ابتدای امسال بیش از ۴هزار نهال در سطح استان کاشته شده است.

او گفت:در طرح کاشت یک هزار نهال به یاد هر شهیدکه در استان ما همزمان با سراسر کشور بامشارکت بسیج، خادمیاران رضوی کوهنوردان و سمن‌ها نهال کاری و بذر کاری آغاز شده بیش از ۴ هزار هکتار به زیر کشت نهال رفته است.

آخوندی گفت: در جهت این پویش نهال کاری باید شرایط مناطق سنجیده شود و از آنجایی که دو گیاه بادمشک و بنه، چون دارای پوست سختی هستند برای کاشت در این مناطق بهتر است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری خراسان جنوبی گفت: باتوجه به شرایط اقلیمی استان و خشکسالی‌های مداوم امید است این پویش در کنار فرهنگ سازی حفاظت از منابع طبیعی بتواند در حفظ و احیای عرصه‌های منابع طبیعی و نیز کنترل روند بیابانی شدن استان موثر باشد.

به گفته‌ او ۴ نهالستان فعال در استان داریم که می‌توانند دربحث آموزش نهال کاری به کمک این پویش بیایند.

نخعی مدیر کل امور اجتماعی وفرهنگی استانداری هم در این جلسه گفت: بحث آموزش در این پویش بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

او گفت: اگر بخواهیم کاری درست و براساس اصول انجام شود باید آموزش‌ها هم به درستی انجام شود و مرحله بعدی کار نظام‌مند، هدفمند و هوشمندانه باشد تا باعث توسعه روستا‌ها و شهر‌ها شود.

نخعی می‌گوید:هم درختان مثمر وهم درختان غیر مثمر در این پویش باید مورد توجه قراربگیرد.

انتهای پیام / ط ا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.