برگزاری کمیسیون‌های اقتصادی با ازبکستان و قزاقستان در تهران

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه از برگزاری کمیسیون‌های مشترک اقتصادی با ازبکستان و قزاقستان به میزبانی کشورمان در هفته آینده خبر داد.

آقای مهدی صفری به تشریح برخی تحولات و رویداد‌های اقتصادی دو جانبه ایران و همسایگان پرداخت.  

برگزاری دو کمیسیون مشترک اقتصادی با ازبکستان و قزاقستان

هفته آینده شاهد برگزاری دو کمیسیون مشترک اقتصادی با کشور‌های ازبکستان و قزاقستان در تهران خواهیم بود.  

در هر دو هیئت اعزامی، جمعی از تجار و نمایندگان بخش‌های خصوصی حضور دارند و قرار است همزمان با نشست‌های کمیسیون مشترک، همایش‌های اقتصادی خوبی با تجار این کشور‌ها در اتاق بازرگانی ایران برگزار شود.  

همچنین در پیش نویس اسناد تهیه شده برای امضا در این کمیسیون‌های مشترک نیز توافقات و تفاهمات بسیار خوبی برای تقویت همکاری‌های دوجانبه در همه زمینه‌ها پیش بینی شده است و قرار است چند سند همکاری امضا گردد که امید است با اجرایی شدن آن‌ها و همچنین اسناد همکاری که قبلا امضا شده است، شاهد تسهیل و رونق هرچه بیشتر همکاری‌ها با قزاقستان و ازبکستان در همه زمینه‌ها باشیم.

سفیر ازبکستان در ایران آبان امسال گفته بود، «این کشور از حضور شرکت‌های ایرانی در حوزه کشت پنبه، کشت فراسرزمینی و صنایع تبدیلی استقبال می‌کند.»

«عبدالله‌اُف» همچنین از شرکت‌های ازبکی خواسته تا برای حضور در ایران و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود برنامه‌ریزی کنند.

صادرات ایران به ازبکستان در هفت ماهه امسال ۲۴۴ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۵۰ درصد رشد داشته است.

ازبکستان در جایگاه دوم مقاصد صادراتی ایران در بین کشور‌های CIS (هم‌سود) در سال جاری قرار دارد.

همچنین با اعلام وزارت جهادکشاورزی، هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قزاقستان روز‌های دوم تا سوم اسفند ماه در تهران برگزار خواهد شد.

در این اجلاس معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت و همگرایی کشور قزاقستان در رأس یک هیأت بلند پایه ۵۴ نفره اعم از بخش دولتی و خصوصی و متشکل از وزارتخانه‌های امور خارجه، انرژی، کشاورزی، اقتصادی، حمل و نقل و تجارت شرکت می‌کنند.

مدیران عامل ۲۵ شرکت خصوصی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، هیأت قزاقستانی را همراهی می‌کنند.

شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قزاقستان در مهر ۹۸ در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان برگزار و سند همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور امضا شد.

سفر یک هیئت کارشناسی از روسیه با هدف همکاری در صنعت کشاورزی

قرار است یک هیئت کارشناسی نیز هفته آینده از روسیه به تهران سفر کند تا ضمن گفت‌وگو با مسئولین وزارت کشاورزی، بازدید‌هایی از آزمایشگاه‌های پیشرفته سازمان غذا و دارو و گلخانه‌های تولید محصولات داشته باشند.   

خوشبختانه عزم و اراده خوبی برای تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور دوست و همسایه وجود دارد و تا کنون نیز پیشرفت‌های بسیار خوبی حاصل شده است.  

به گفته کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه، «در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۱ روسیه ۷۷۵ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرد که در سالیان اخیر رکورد جدیدی محسوب می‌شود.»

همچنین بنابر آمار گمرک ایران، واردات کالا‌های ایرانی به روسیه در ۱۰ ماه نخست سال جاری ۱۲۲ درصد افزایش یافته است.

توسعه همکاری با هند به عنوان دوست و شریک مهم در اولویت ماست

توسعه همکاری‌های اقتصادی با هند به عنوان یک شریک مهم و دوست از دیگر اولویت‌های اقتصادی ما محسوب می‌شود و تلاش داریم با رفع موانع میزان صادرات خود به این کشور را افزایش دهیم.

پیش از این ایران و هند در سال ۹۶ پانزده سند همکاری مشترک امضا کردند که سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری دهلی در مرحله نخست توسعه بندر چابهار از مهم‌ترین این اسناد است.

بر اساس این اسناد، هند متعهد شده طی ۱۸ ماه، در ۹۰ کیلومتری بندر گوادر پاکستان که چین عملیات احداث آن را در دست دارد، با دور زدن پاکستان، یک مسیر ترانزیت بین ایران، افغانستان و هند ایجاد کند.

همچنین آذر امسال معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با اشاره به افزایش مبادلات تجاری ایران با هند گفته بود، «هندی‌ها اخیرا تقاضای خرید میعانات داشتند که ما گفتیم به صورت تهاتر این کار را انجام می‌دهیم؛ همچنین ما مقدار زیادی مواد اولیه دارو از هند وارد می‌کنیم که برای این واردات باید ارز مورد نیاز از طریق تهاتر انجام شود.»

سفر هیئت اقتصادی برزیل به شیراز با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های استان‌ها 

هم اکنون وزیر کشاورزی برزیل در راس هیئتی از تجار و صنعتگران این کشور به منظور گفت‌وگو در مورد چگونگی ارتقای سطح مراوات اقتصادی و مبادلات تجاری دو کشور در تهران به سر می‌برد و قرار است برای آشنایی با ظرفیت‌های اقتصادی کشورمان به شیراز نیز سفری داشته باشد.

دی امسال مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در دیدار با سفیر برزیل گفته بود با توجه به واردات ایران در زمینه‌های نهاد‌های دامی و دانه‌های روغنی از یک سو و نیاز برزیل به انرژی از سویی دیگر، دو طرف می‌توانند همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشند.

ضمن اینکه دو کشور می‌توانند علاوه بر همکاری در زمینه انرژی در حوزه‌های مختلف از جمله نانو فناوری؛ هوافضا، پزشکی از ظرفیت‌های موجود یکدیگر بهره ببرند.

براساس مصوبه هیئت وزیران مسئولیت کمیسیون همکاری مشترک ایران و برزیل به سازمان برنامه و بودجه سپرده شده است.

همچنین ایران و برزیل سال آینده یکصد و بیستمین سال روابط دو کشور را جشن خواهند گرفت.

پایان خبر

باشگاه خبرنگاران جوان/ سیاسی/ سیاست خارجی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار