وقتی باکتری‌های بینی مسیریاب آلزایمر می شوند

طی بررسی های محققان استرالیایی باکتری‌های بینی می‌توانند از طریق اعصاب وارد مغز شده و منجر به بیماری آلزایمر شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان - محققان استرالیایی شواهدی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد باکتری‌هایی که در بینی زندگی می‌کنند می‌توانند از طریق اعصاب حفره بینی به مغز راه پیدا کنند و منجر به بیماری آلزایمر شوند.

آلزایمر ممکن است در ابتدا از طریق عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی ایجاد شود،کلامیدیا پنومونیه یک باکتری رایج و عامل اصلی ذات‌الریه و همچنین طیف وسیعی از بیماری‌های تنفسی دیگر است.

برای مطالعه جدید، محققان دانشگاه گریفیث و دانشگاه فناوری کوئینزلند به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه باکتری کلامیدیا پنومونیه ممکن است وارد مغز شود.

جنی اکبرگ، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: تحقیق ما نشان داده که چندین گونه مختلف از باکتری‌ها می‌توانند به سرعت، در عرض ۲۴ ساعت، از طریق اعصاب محیطی که بین حفره بینی و مغز امتداد دارند وارد سیستم عصبی مرکزی شوند.

در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، این تیم دریافتند که در عرض ۷۲ ساعت پس از ورود به بینی، این باکتری می‌تواند اعصاب بویایی و تری‌ژمینال و سپس پیاز بویایی - ساختار عصبی کوچک در پیش‌مغز را که حس بویایی را پردازش می‌کند، آلوده کند و به بقیه مغز آسیب بزند.

 محققان دریافتند که پس از ورود باکتری به سیستم عصبی مرکزی، چندین تغییر ایجاد کرد که با بیماری آلزایمر مرتبط است. پس از چند هفته، این تیم اختلالات عملکردی را در چندین مسیر ژنی که با آلزایمر مرتبط است شناسایی کردند.

تصویر میکروسکوپی از لامپ بویایی در مغز موش - آبی نشان‌دهنده سلول‌های مغز، سبز نشان‌دهنده باکتری کلامیدیا پنومونیه و قرمز نشان‌دهنده پلاک‌های بتا آمیلوئید است.

 اکبرگ می‌گوید: شاید دچار آلزایمر شدن ترکیبی از یک حساسیت ژنتیکی به همراه باکتری باشد تا در دراز مدت منجر به این بیماری شود. یافتن راه‌هایی برای هدف قرار دادن این باکتری‌ها می‌تواند به درمان‌های پیشگیرانه جدیدی برای آلزایمر منجر شود.

منبع سایت نیواطلس

برچسب ها: باکتری ، آلزایمر ، بینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار