رئیس‌جمهور: ایران هیچ محدودیتی در گسترش روابط با ازبکستان قائل نیست

حجت‌الاسلام رئیسی در دیدار امروز با «سردار عمر زاق اف» معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان بر همکاری بین دو کشور در حوزه‌های مختلف تاکید کرد

باشگاه خبرنگاران جوان – رئیس‌جمهور گفت : تهران بر مبنای این اشتراکات از توسعه روزافزون سطح روابط با همه کشورهای آسیای مرکزی خصوصا ازبکستان استقبال می‌کند و هیچ محدودیتی در این زمینه قائل نیست.

حجت‌الاسلام رئیسی همچنین با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی ریشه دار ایران و ازبکستان بر اهمیت تقویت روابط و تعاملات فرهنگی دو ملت تاکید کرد و آن را زمینه مناسبی برای توسعه همکاری‌های تهران - تاشکند در سایر حوزه‌ها دانست.

معاون نخست وزیر ازبکستان نیز با اشاره به اینکه حجم مبادلات دو کشور نسبت به سال گذشته ۲,۵ برابر افزایش داشته است، گفت: تاشکند در حوزه های مختلف از جمله توسعه روابط تجاری و اقتصادی، سرمایه‌گذاری، حمل‌و‌نقل و ترانزیت و مناسبات فرهنگی با عزم راسخ بدنبال تعمیق هرچه بیشتر روابط با تهران است.

پیش از این مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در از سفر هیئت اعزامی ازبکستان به همراه جمعی از تجار و نمایندگان بخش‌های خصوصی به تهران خبر داده بود گفته بود «قرار است همزمان با نشست‌های کمیسیون مشترک، همایش‌های اقتصادی خوبی با تجار این کشور‌ها در اتاق بازرگانی ایران برگزار شود. »

ازبکستان در جایگاه دوم مقاصد صادراتی ایران در بین کشور‌های CIS (هم‌سود) در سال جاری قرار دارد.

سفیر ازبکستان در ایران آبان امسال گفته بود، «این کشور از حضور شرکت‌های ایرانی در حوزه کشت پنبه، کشت فراسرزمینی و صنایع تبدیلی استقبال می‌کند.» عبدالله‌اُف همچنین از شرکت‌های ازبکی خواسته تا برای حضور در ایران و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود برنامه‌ریزی کنند.

لازم بذکر است صادرات ایران به ازبکستان در هفت ماهه امسال ۲۴۴ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۵۰ درصد رشد داشته است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار