باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد

حال ناخوش صنعت پوشاک اصفهان زیر چرخ واردات

در حالی که واردات پوشاک کاهش یافته اما ورود بی رویه پارچه و مواد اولیه صنعت پوشاک را با چالش جدی مواجه کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان - بالا بودن هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم تولید از یک جهت و کاهش قدرت خرید مصرف کننده از جهتی دیگر سبب شده صنعت تولید پوشاک اصفهان روزگار سختی را سپری کند، به طوری که کارگاه‌های کوچک و متوسط استان نمی‌توانند از ظرفیت‌های تولید خود به خوبی استفاده کنند.

نمونه این وضع را می‌توان در واحد‌های تعطیل یا نیمه تعطیل تولیدی پوشاک که  درخیابان چهارباغ عباسی  مستقر هستند مشاهده کنیم.

واردات پوشاک خیلی به صرفه نیست

یک فروشنده پوشاک درخصوص فروش کالای غیرایرانی به خبرنگار ما گفت: پوشاک کشور‌هایی مثل ترکیه به دلیل اینکه قیمت تمام شده را بالا می‌برد به ندرت وارد می‌شود.

او گفت: در مواردی خود صاحب مغازه به مقدار نیازش پوشاک وارد می‌کند و به دلیل موقعیت مغازه‌اش دربالا شهر هر قیمتی که بگوید خریدار برای محصولش صف می‎ کشد.

به گفته این فروشنده کالایی که در داخل کشور به خصوص در تهران تولید می‌‍ شود از ظرافت و کیفیت خوبی برخوردار است و می‌توان گفت حتی از تولیدات خارجی هم کیفیت بهتری دارند.

تولیدی پوشاک

هزینه‌‍ تولید بالاست

یک تولید کننده پوشاک با اظهار نارضایتی از وضع این روز‌های تولید به خبرنگارما گفت: چند سال پیش ۱۵ چرخ با ۱۵ کارگر در کارگاه تولیدی ام داشتم، اما کم کم تعداد آن‌ها به ۷ نفر رسید و الان خودم هم اینجا اضافه ام.

او گفت: قیمت پارچه هر روز نوسان دارد برای مثال چند وقت پیش با یک شرکت بر سر هرمتر پارچه با قیمت ۹۴هزار تومان قرارداد بستم، وقتی خواستم پارچه را به کارگاه بیاورم قیمت همان پارچه ۱۳۰هزارتومان شد در صورتی که سود آن چنانی نداشت و فقط به خاطر اینکه کارگاه تعطیل نشود خریدم.

پارچه و مواد اولیه به کرات وارد می‌شود

صاحب یک کارگاه تولیدی به خبرنگارما گفت: رکود تولید از دهه هفتاد که پای چینی‌ها به بازار ایران باز شد، شروع شد و از آنجایی که توان رقابت با نیروی کار ارزان چین وجود نداشت کم کم تولید برای ما دشوار شد.

او گفت: واردات پوشاک اول به این دلیل که ممنوع است و دوم به دلیل اینکه سودی برای تاجر ندارد مثل سال‌های قبل انجام نمی‌شود، اما پارچه و مواد اولیه به صورت کانتینری وارد می‌شود و من تولید کننده باید از بنکدار‌ها دست دوم وسوم بخرم.

به گفته این تولیدکننده پارچه ایرانی موجود در بازار در حد ملحفه است  برفرض اینکه تولید داخل هم باشد آنقدر هزینه عوامل تولید بالا رفته که خرید پارچه ایرانی برای تولید کننده به صرفه نیست.

پوشاک برند


فروشندگان تمایلی به فروش کالای خارجی ندارند

ابراهیم خطابخش رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و تولیدکنندگان پوشاک دوخته شهرستان اصفهان به خبرنگار ما گفت: با توجه به بالا بودن قیمت ارز واردات پوشاک صرفه اقتصادی ندارد.

به گفته او پیش بینی‌هایی درباره ورود پوشاک ترک از مناطق آزاد تجاری شده است، اما در شرایطی که فروشندگان اجازه و تمایلی برای فروش کالای خارجی ندارند، باید مجوز فروش آن هم صادر شود.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و تولیدکنندگان پوشاک دوخته شهرستان اصفهان می‌گوید: دست کم ۹۰ درصد اجناسی که در بازار می‌بینیم تولید داخل است، اما تعدادی از تولیدکنندگان به دلیل بالا بودن قیمت مواد اولیه و همچنین تصور برتری کالای خارجی بر داخلی، نشان تجاری خارجی بر تولیدات خود نصب می‌کنند.

بهرام شهریاری نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک پیش از این گفته بود: کاهش قیمت لیر (واحد پول ترکیه) سبب شده شاهد افزایش ورود مقدار قابل توجهی از پوشاک و پارچه‌های ترک به بازار باشیم که به صورت پیله‌وری و روش‌های دیگر وارد کشور می‌شود.

به گفته او  با افزایش میزان قاچاق، تولیدکنندگان نگران بازار شب عید هستند و دولت باید برای حمایت از واحد‌های تولیدی این بخش سیاست لازم را به کار گیرد، در غیر این صورت، مجبور به تعطیلی خواهند شد.

چرا پاکستان در صنعت پوشاک پر قدرت عمل می‌کند؟

پاکستان در همسایگی ما کشوری است که در زمینه تولید پوشاک موفق بوده و می‌تواند الگویی برای ما در این زمینه باشد.

کارشناسان معتقدند در پاکستان همه مردم، به پوشیدن لباس ملی خود که معرف فرهنگ بومی و محلی این کشور است تعصب دارند. مردم این کشور با پوشیدن لباس‌های محلی ضمن حمایت از تولیدات داخلی زمینه رونق صنعت نساجی و اشتغال پایدار را برای جوانان کشورشان فراهم می‌کنند.

تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها سه مولفه مهم شعار سال ۱۴۰۰ است؛ مولفه‌هایی که اگر جدی گرفته می‌شد تولید از وضع نابسامان فعلی فاصله می‌گرفت.

در خصوص پوشاک به نظر می‌رسد علاوه بر فرهنگ سازی، اختصاص ارز لازم برای واردات مواد اولیه پوشاک، راه اندازی شهرک تخصصی پوشاک اصفهان و مترکز شدن ۳۰۰ تولید کننده پوشاک استان و در نهایت کاهش نسبی برخی هزینه‌های تولید بتواند رونق را به این صنعت در استان اصفهان برگرداند.

گزارش از مهران اسماعیلی

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
فروشنده فرقی نمیکنه خارجی باشه یا ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
چندسالی هس ک رکوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
کسی دیگه سمت خرید لباس نمیره
آخرین اخبار