شورای ششم هم بر طبل هتل نیمه کاره قدیمی کوبید

چشم همدانی‌ها هم چنان در انتظار هتل ۵ ستاره است و ساختمان نیمه کاره‌ای که روزگاری سخن از ایجاد هتلی مجلل در آن بود امروز بیشتر شبیه به متروکه‌ای شده.

 

ساختمان نیمه کاره‌ای که روزگاری سخن از ایجاد هتلی مجلل در آن بود امروز بیشتر شبیه به متروکه‌ای شده که حتی عمر سرمایه‌گذار آن نیز به بهره‌برداری از پروژه قد نداد و اینک این پروژه در دست وراث چشم انتظار، تصمیمی قاطع است.

طرح های نیمه کاره یکی از مشکلات و مسائلی است که دولت‌های گذشته به عنوان میراثی به دولت‌های بعد منتقل کرده و برخی از این طرح ها در تعدادی از شهر‌ها آن چنان قدمتی دارند که شاید دیگر بتوان آن‌ها را جزو شناسنامه‌دارترین طرح ها محسوب کرد که این امر نه تنها افتخار نیست و نبوده، بلکه می‌توان به عنوان عامل مردودی دولت‌های گذشته از آن‌ها نام برد.

اما وجود طرح های نیمه تمام به ویژه در کلانشهر‌ها بیشتر به چشم می‌آید و این موضوع نشان از عملکرد ناموفق دولت‌های گذشته در شهر‌های بزرگ است که نمونه بارز آن در همدان، پایتخت تاریخ و تمدن را با وجود طرح هتل ندیمی با حدود ۲۰ سال سن می‌توان به عینه دید.

شورای ششم هم بر طبل هتل نیمه کاره ندیمی کوبید

همدان که طی سال‌های اخیر و با توجه به اهمیت موضوع گردشگری و فراهم کردن زیرساخت‌ها در این حوزه صاحب چندین هتل شده، اما طرح هتل ندیمی در یکی از مناطق خوب و پر تردد این شهر در ۲۰ سال گذشته به بهانه‌های مختلف بلاتکلیف مانده و نه تنها در بحث توسعه گردشگری نقشی نداشته بلکه به سیما و منظر شهری نیز آسیب زده.

سال ۱۳۹۷ بود که علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وقت استان همدان در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود، احداث هتل پنج ستاره استاندارد‌های خاص خود را دارد که سرمایه‌گذار باید آن‌ها را تأمین کند و همه دستگاه‌ها به دنبال اتمام این طرح هستند، اما آنچه مهم است رعایت الزامات احداث هتل توسط سرمایه‌گذار بوده و تعامل و هماهنگی بین دستگاه‌ها برای به سامان رسیدن این طرح وجود دارد و تنها همت و پیگیری سرمایه‌گذار را می‌طلبد.

در همان سال امیر فتحیان‌نسب مدیر وقت منطقه یک شهرداری همدان نیز با اشاره به فوت مالک هتل نیمه‌کاره در سال ۱۳۹۴ تأکید کرده بود مسئولان به دنبال کمک به ورثه برای اتمام هتل بوده و ورثه نیز به دنبال انجام امور انحصار وراثت و تکمیل طرح هستند.

اما فرهاد ندیمی از مالکان هتل سه سال پیش در گفت و گویی از پیگیری یک ساله برای تکمیل این طرح و اختلاف بین شهرداری منطقه یک و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره این پروژه سخن گفته بود و خواستار حمایت مسئولان برای تکمیل طرح شده بود.

شورای ششم هم بر طبل هتل نیمه کاره ندیمی کوبید

عباس صوفی شهردار وقت همدان نیز سال ۱۳۹۷ با تأکید بر آمادگی کامل برای تکمیل هتل گفته بود، باید وضعیت موجود و آخرین شرایط با اداره کل میراث فرهنگی استان هماهنگ شود و مالکان درباره مسائل مالی هنوز صحبت نکرده‌اند؛ صوفی همچنین از تخلفات احتمالی در ساخت هتل و تصمیم‌گیری در این خصوص در کمیسیون ماده ۱۰۰ سخن گفته بود.


بیشتر بخوانید


چند ماه بعد در سال ۱۳۹۸ حسین افشاری فرماندار وقت همدان از عزم دولت برای حمایت و راه‌اندازی هتل ندیمی خبر داده و این نکته را متذکر شده بود که هتل ندیمی نیاز به هیچگونه تسهیلات بانکی ندارد و با آغاز به کار این طرح ۲۰۰ نفر از جوانان شهر مشغول به کار می‌شوند.

یک سال پیش در اسفندماه سال ۱۳۹۹ نیز حسین قراباغی رییس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه چندسالی است که مدیریت شهری پیگیر تکمیل هتل ندیمی به‌عنوان لکه سیاه در پیشانی شهر به‌ویژه در حوزه گردشگری است از عدم عزم وراث در پیگیری این کار تأکید کرده بود.

قراباغی این مهم را نیز گفته بود که هیچ‌گونه گیر و مانعی از سوی مدیریت شهری در این طرح نمی‌بینم و اکنون تنها مشکل عدم تمایل مالک برای اتمام طرح است و حتی در ساخت هتل به پارک مردم نیز تعرض شده و وراث طی مصاحبه‌هایی قصد داشتند مدیریت شهری را تحت فشار قرار داده و عنوان کنند که پای کار آمده‌اند.

شورای ششم هم بر طبل هتل نیمه کاره ندیمی کوبید

اما طی چند روز گذشته و مصاحبه نایب رییس شورای شهر در این خصوص، موضوع هتل نیمه کاره، جانی دوباره گرفت؛ سعید نظری در مصاحبه اخیر خود بر این نکته تأکید داشته که تعیین تکلیف هتل ندیمی از مطالبات مردم و مدیریت شهری بوده و باید هر چه سریع‌تر به سرانجام برسد و لازم است کمیته مشترکی با حضور مالک هتل ندیمی، نمایندگان شورای شهر و کارشناسان شهرداری به همراه شهردار برای حل مشکل در اسرع وقت تشکیل شود.

طرحی که با هدف توسعه گردشگری همدان از ۲۰ سال گذشته آغاز شد و طی سال‌های گذشته مسئولان مختلف از استاندار تا فرمانداران و مدیران شهری در خصوص بهره‌برداری و زمان تحقق آن اظهار نظر کرده بودند همچنان بر زمین مانده.

اما به طور قطع تا زمانی که موانع موجود در این مسیر برداشته نشده و وراث برای تکمیل طرح پای کار نباشند، آجری بر هتل اضافه نشده و وضعیت بر همین منوال خواهد بود؛ باید منتظر ماند و دید آیا دستی از آستین شورای ششم برون خواهد آمد و با ارائه راهکار‌ها و پیشنهادات موثر، پرونده هتل ندیمی با تکمیل آن بسته خواهد شد و یا همچنان باز می‌ماند؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.