نقش محققان شیمی در رشد علمی ایران پررنگ است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشمندان شیمی در طول تاریخ و تاریخ معاصر ایران نقش مهمی در رشد علمی کشور داشته‌اند.

محمدعلی زلفی‌گل، ظهر امروز در آئین افتتاحیه بیست و هشتمین کنفرانس شیمی آلی انجمن شیمی ایران گفت: در تاریخ معاصر می‌بینیم که در سال ۱۳۶۵ اساتید رشته شیمی دانشگاه شیراز اولین دوره دکترای تخصصی را در کشور راه اندازی کردند و راه اندازی رشته‌های دکترای تخصصی در کشور به تاسی از دانشگاه شیراز در سایر دانشگاه‌ها نیز ادامه یافت.

در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۶ هزار سند علمی از دانشمندان ایرانی در پایگاه استنادی اسکو پوس نمایه شده است.

او گفت: دانشمندان و محققان شیمی نقش بسیار پررنگی در جایگاه علمی ایران در دنیا دارند.

مسئولان دانشگاهی معتقد هستند که دانشمندان و محققان رشته‌های مرتبط با علم و مواد شیمیایی و رشته‌های فنی و مهندسی نقش مهمی در ارتقای تولیدات علمی ایران در دنیا دارند و در قرن حاضر نیز انتظار می‌رود که دانشمندان رشته‌های شیمی در سطح جهانی و ملی خط‌شکن و مرز شکن باشند و به قله‌های رفیع دانش نزدیک شوند.

وزیر علوم معتقد است در رشته شیمی دانشجویان با نحوه به چالش کشیدن چالش‌های علمی و مسائل دشوار روبه‌رو می‌شوند.

او گفت: باید در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و در مراحل نگارش پایان‌نامه و رساله دکترا باید به دانشجویان، مهارت پژوهش آموزش محور یاد بدهیم و بیاموزیم که چگونه تحقیق کنند. هدف اصلی در پایان این مقاطع، آموزش روش تحقیق کردن و مواجهه با مسائل جدید است.

کارشناسان معتقدند امروز با شبکه جهانی علم در دنیا روبه‌رو هستیم و ما هم تلاش می‌کنیم در اقیانوس علم دنیا مشارکت کنیم. هم دستاورد‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم و هم از دستاورد‌های دیگران استفاده کنیم. روشن است که علمی که حصار به دور خود تنیده باشد، برای هیچ‌کس فایده‌ای نخواهد داشت.

سال ۲۰۲۲ به عنوان سال جهانی علوم پایه نامگذاری شده است.

زلفی گل گفت: در بیشتر رشته‌های علوم پایه، ایران جایگاه بالایی دارد. برای مثال در رشته‌های شیمی و ریاضی در دنیا رتبه ۱۲، در رشته فیزیک ،۱۴ زمین‌شناسی ۱۶ و زیست‌شناسی رتبه ۱۳ دنیا را داریم که بسیار قابل تحسین و ارزنده است.

به گفته مسئولان، باید ترتیبی در کشور اتخاذ شود که علاقه‌مندان به رشته‌های علوم پایه ادامه تحصیل خود را در همان رشته‌ خود داشته باشند و به دلیل علاقه به بازار کار از رشته اصلی خود خارج نشوند.

بیست و هشتمین کنفرانس شیمی آلی انجمن شیمی ایران از تاریخ ده الی ۱۲ اسفند به همت پژوهشکده فناوری‌های نوین پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران و با همکاری انجمن شیمی ایران به صورت مجازی-حضوری توسط پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار